Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 6 FørsteFørste 123456 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 52

Emner: 1/5: Vest færdig/Zep spinder Tencel

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Og egentlig startede jeg forleden "fiaskoerne"

    Jeg havde en idé om rent tencelgarn i klar rød. Så jeg tog 50 gram uspundet tencel, lavede en blanding af 3 dl. vand, 1 dl. eddike og 8 ml. rød "Sillk Royal" og hældte det over. Tencel med blanding fik lov at stå og trække godt i en skål, inden den kom 4 min. i microovn for fuld effekt med . Derefter stod det en times tid og kølede af, inden jeg begyndt at skylle den i vasken med vand med nogenlynde samme temp. som tencel var. Knaldrødt var det og knaldrødt blev vandet. Og jeg skyllede (med eddike) og skyllede og skyllede. Fik de nydeligste julemorhænder, fordi ingen handsker var at finde. Men så var det også slut med det røde tencel. Tag et kig og fortæl mig, om det er rødt

    Ja det var så altså to forsøg med Tencel og farve, som så at sige blev skyllet ud med badevandet...

    Igår tog jeg så noget superwash istedet, som blev overhældt med en blanding af 4 dl. vand og 12 ml. rød farve i en skål (ingen eddike). Det var helt bevidst, at jeg ikke bredte det ude, så der kom ensartet farve overalt. Skål med låg fik så lov at trække 24 timer. Derefter ind i mikrovnen med husholdningsfilm med små huller prikket i i 4 min. fuld effekt. Afkøle en time. Ud og skylle i tempereret vand tilsat et skvæt eddike to gange og så så her et helt andet resultat!

    Nu hænger det så i et pudebetræk og tørrer stille og roligt i forårsvinden. Det bliver ikke spundet nu. Men levner sommeren tid, går jeg igang med at karte det sammen med tencel til et sensommerflammende garn til?? Derfor skulle det ikke blive ensartet farvet.

    Når så jeg er færdig med at spinde det sartlyserøde tencel, gør jeg nok et forsøg på igen at farve det, men efter den metode, jeg farvede superwash med.

    Egentlig skulle jeg jo slet ikke lege med uld og tencel i det forrygende vejr. Men sådan en udfordring det er, når det ikke virker efter hensigten og forhåbningen, den kan jeg ikke bare lade ligge i baghovedet

    Generelt foretrækker jeg at bestille farvet karteflor/-bånd. Men der skal også være plads til eksperimenter, så man får forståelsen af, hvordan ting hænger sammen, synes jeg.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    04 Oct 2007
    Geografisk sted
    7160 Tørring
    Indlæg
    563
    Det kan nu godt være at den lyserøde er mislykket, men hold op en flot farve, forstår slet ikke du vil farve den om.
    Mvh. Marianne

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    At du kan nænne at lokke mig på afveje strikkelise
    og Julemor

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Ej hvor er den flot den lyserød og hvilken glans...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Jeg synes også, at farven ser flot ud!

    Den er nærmest en blanding af gul, orange og pink.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  6. #16
    Tina Gæst
    Ja flot farve, men rød ........ nej det er den ikke

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Ja så er det altsammen spundet på spolen og bliver lagt til side til efter påske...
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    Hvor er det bare flot, selv om farven ikke blev som den skulle.
    Nu venter jeg spændt på Renee sender en mail til mig så jeg også kan få noget at lege med. Og så må vi jo se om det simpelthen er tencel der gør at farverne ikke holder ved, eller om der virkelig er så stor forskel på dampfixerings farver. Det bliver lidt spændende. Men først venter jeg lige på et konto nr. ;)
    Hilsen Knhobby - Kirsten

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Dejligt med en "legekammerat"
    og Julemor

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    15 May 2007
    Geografisk sted
    Jämtland Sverige
    Indlæg
    221
    [quote=Knhobby;169256]Hvor er det bare flot, selv om farven ikke blev som den skulle.
    Nu venter jeg spændt på Renee sender en mail til mig

    Jeg kan ikke send tencel ved e.mail. Pakken er i posten´s kærlige
    hænder. Du får det sissert på mandag.

    Og nu går jeg i krig med at farve tencel. dig og zep skal ikke løbe med hele æren(50)

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •