Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 6 12345 ... SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 52

Emner: 1/5: Vest færdig/Zep spinder Tencel

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515

    1/5: Vest færdig/Zep spinder Tencel

    Blandt de spændende fiberprøver for nyligt var Tencel. Det materiale spøger rundt i hovedet i form af nogle idéer! Jeg lavede jo en lille strikkeprøve og den har jeg udsat for op til 67 grader varm vask uden at den har krympet eller filtet nævneværdigt. Så nu er jeg gået igang med at få idéerne ud i livet.

    Foreløbigt er jeg nu færdig med en spolefuld og fingrene er lidt halvømme
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Sidst redigeret af Zep : 01-05-2009 kl. 05:32
    og Julemor

  2. #2
    Rysse Gæst
    Det ser vel nok lækkert ud. Det bliver spændende at se havd du finder på.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    det ser rigtig spændende ud og ligner næsten silke, har du prøvet at farve det.
    Hilsen Knhobby - Kirsten

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Vildt dejligt , sætter du det sammen med får ligger tencel som en siketråd.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    15 May 2007
    Geografisk sted
    Jämtland Sverige
    Indlæg
    221
    Nu har jeg for travlt til at experimenterer men jeg tænker.... tencel kan ikke filte, hvad med at tvinde det sammen med noget som filter godt f.eks. 21 eller 19 my eller uld og mink. Uld og mink ligner lidt det gammeldags moleskin når den er filtet. Så filte det du har strikket. tror du ikke det vil gi´en sjov struktur- til en bolero måske?

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Det var faktisk en rigtig god idé Reneé! Den ryger med i rækken...

    Hundeuld er også inde på en af de effekter, jeg "ser" i Tencel. Den yngste datter har fulgt vareprøverne nøje og kommer og kigger i disse dage. Hun har et par gange spurgt mig, om det nu var silke eller tencel, jeg spandt. Og det vil med andre ord sige, at der ligger en mulighed i at lave et garn, som virker luksuriøst i hendes øjne.

    Og så kan man måske sige, at hvad ved børn om det. Men set med lidt andre øjne, så er det dem, der skal "klædes på" fremover, så kan jeg luske noget kvalitet af en art ind i bevidstheden udover, hvad moden foreskriver, så er det ikke helt "forgæves".

    Men det bliver nok på den anden side af sommer, at jeg begynder at blande det med forskelligt ud, for reelt har jeg slet ikke tid nu.

    Det som jeg tester lige nu er netop, at det ikke kan filte og er slidstærkt. Jeg håber at få et garn færdigt og farvet inden påske, så jeg kan strikke af det, inden jeg for alvor er igang med have, blomsterbinding og drivhus.

    Jeg har prøvet at farve det uspundet knhobby. Du fik jo lige "smittet" ovre i din tråd. Det er dog ikke tørt endnu og jeg tror, jeg foretrækker at farve det, efter det er spundet fremover.

    Den første spole der er i varierende tykkelse både for effekt, men også for at teste, hvordan det slides og opfører sig sidenhen ved brug. Anden spole er jeg startet op på her til morgen og den bliver spundet så tyndt, som jeg overhovedet kan. Tencel er nok det, der har været lettest at spinde tyndt for mig.

    Men men der er lang vej endnu, før jeg kender den fiber rigtigt. Så jeg må hellere trampe derudaf
    og Julemor

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Så er første bundt klar til vask...
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

  8. #8
    Rysse Gæst
    Lækkert ser det ud. Hvor mange gram har du der.

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Der er ca. 60 gram.
    og Julemor

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Og endnu et bundt blev tvundet færdig her til morgen - ca. 50 gram. Så gav jeg mig i kast med at prøve at farve det vha silkefarve til damfixering og mikroovn.

    Så smukt blåt var det, da det havde kølet af efter dampfixeringen i mikroovnen. Men ak inden jeg var færdig med at skylle det op var det meget svagt blåligt. Så det er en ommer...
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

Side 1 af 6 12345 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •