Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 14

Emner: gammel spinderok

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    15 May 2007
    Geografisk sted
    Jämtland Sverige
    Indlæg
    221

    gammel spinderok

    Jeg købte en rok på en loppemarked i Sverige sidste år for 240 svenske kroner. Den er fra 1917 og spinder som en drøm. Jeg var ked af at den spandt " gammeldags" Tråden vat meget hårdt. Havde tænkte mig at købe en ny ten skiver. Desværre kan jeg ikke gi`en bedre forklaring på dansk-det kan være en rok kyndig kan kom mig til udsætning.

    Men, jeg gør det ikke. Min første spinde projekt når jeg flytter til Jâmtland bliver en hårdt spundet arbejdstrøje spundet af uld og zobel for at holde igennem mange vintre. Venlig Hilsen Renee
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Sidst redigeret af renee : 22-03-2009 kl. 08:18 Årsag: stavefejl

  2. #2
    Vips_Amager Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af renee Se meddelelser
    Jeg var ked af at den spandt " gammeldags" Tråden vat meget hårdt. Havde tænkte mig at købe en ny ten skiver. Desværre kan jeg ikke gi`en bedre forklaring på dansk-det kan være en rok kyndig kan kom mig til udsætning.
    Så vidt jeg forstår dig, er det tråden, der får for meget sno?
    En større tentrisse (større udvekslinger) kan hjælpe, ellers må du tese ulden i et tyndt, spindeklart bånd, så den kan køres hurtigere ind gennem piben. Et større træk fra spolen kan hjælpe hertil = rokkesnoren skal strammes. Jeg er ved at læse en dansk spindebog, hvor det anbefales, at man trækker ud til siden (nærmest vinkelret på piben) til kartegarn, noget med at vingerokken er bedst egnet til kamgarn, da der er træk på snoren helt ind på spolen, hvilken gør at fibrene trækkes mere parallelt, selvom ulden er kartet.
    Hvis alt andet fejler, må du konvertere den til enkeltsnorsrok med spolebremse - en ny snor eller begge snore over trissen og så en eftergivelig uldtråd eller som Ashfordrokkene en nylonsnor over spolens trisse, som skal kunne justeres. Så burde du kunne lave varmt kartegarn (wollen, long draw).

    Er selv i gang med at lære en riberok at kende - et dba-fund for nogle uger siden. Sjovt at prøve med en dobbeltsnorsrok. Venter på violinharpiks til min rokkesnor, som glider lidt i trisserne. Dette gør, at jeg må stramme snoren mere, og så bliver den hårdere at træde.
    Held og lykke med trøjen.
    Vips - Amager

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    15 May 2007
    Geografisk sted
    Jämtland Sverige
    Indlæg
    221
    Ja, det er ten trissen jeg snakker om. Tak for hjælpen. Jeg synes ikke det er overspundet, bare hårdtspundet. Sådan var det dengang rokken blev bygget. Tøj skulle jo holdt længere end de skal i dag. Så det passer fint til en tykke arbejds sweater jeg ønsker mig. Rokken har en meget stor hjul og fantastiske rytme så man bliver næsten draget til at spinde long draw. Det meste af min uld er lang fibrede så mit eneste problem bliver at jeg skal tvinde tre eller fire tråd sammen for at få tykkelsen. Varm bliver det. Det gøre hellere ikke noget. Der er 7 måneder vinter med nede til 30 grader frost. Hej så længe Renee

  4. #4
    Vips_Amager Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af renee Se meddelelser
    Rokken har en meget stor hjul og fantastiske rytme så man bliver næsten draget til at spinde long draw. Det meste af min uld er lang fibrede så mit eneste problem bliver at jeg skal tvinde tre eller fire tråd sammen for at få tykkelsen. Varm bliver det. Det gøre hellere ikke noget. Der er 7 måneder vinter med nede til 30 grader frost. Hej så længe Renee
    Ja, de store, stille hjul er hypnotiserende. Så forstår jeg bedre, jeg troede, du ville ændre på rokkens indstillinger.
    Brrr, tror du det er nok med en trøje :-)

    Vips - Amager

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    15 May 2007
    Geografisk sted
    Jämtland Sverige
    Indlæg
    221
    For förste gang i 47 år er jeg ejeren af en fotoapparat! Nu må jeg se om jeg kan finde ud af det. Ja, kan väre billedet er for lille men det stod 62kb da jeg formindskede det. Kan ikke stol på det ny moderne teknologi.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Hvor er den smuk!
    og Julemor

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    15 May 2007
    Geografisk sted
    Jämtland Sverige
    Indlæg
    221
    Nå, det lykkedes. Lidt uskarpt meennnRokken köbt jeg på gård auktion, inklusivt spole holder og 4 spoler for 100 sv. kroner. Bärende trä stykke har datoen 1699 på den. Träet er åbenbart genbrug fordi rokken er fra 1878. Den spinder som en drömme,hurtigt og fint. Flittigt har den väret brugt. Fod stykket har väret slidt halv igennem og er lappet med en tynd metal plade. Egerne er helt sort med lanolin fra tidligere spinderske´s fingre.
    Gården hvor den stod, var en af landsbyen´s äldste. Havde mange tragedier i den´s historie. Og en mystiske händelse. I 1780 blev knägten sendte ud og vende hö. Kom ikke tilbage. Stort eftersögning i distriktet uden resultat. Om aften sad hans mor i kökkenet og inde kom han- men märkeligt forandret. Hun omfavnet, klamret sig til drengen og bedt fadervor. Tak mor, sagde han. Åndene havde taget mig og tilladte at jeg kom tilbage for at siger farvel.
    Klart. Ingen i landsbyen troede på ham men det var nu underligt at han kunne fortälle at han havde set nogle forsvundet hester på en fjernliggende fjeld mens han svävede i luften

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Herlig gammel rok, og den kører som em drøm kan jeg skrive under på, fik lov at låne den og lavet 1 spole fuld da vi var deroppe.
    Tillykke med cameraet...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Tillykke med den - godt med en rok til ethvert formål . Jeg tror jeg ville elske vintermånederne deroppe, så hyggeligt med ild i pejsen
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    15 May 2007
    Geografisk sted
    Jämtland Sverige
    Indlæg
    221
    [quote=renee;167083]Jeg købte en rok på en loppemarked i Sverige sidste år for 240 svenske kroner. Den er fra 1917 og spinder som en drøm. Jeg var ked af at den spandt " gammeldags" Tråden vat meget hårdt. Havde tænkte mig at købe en ny ten skiver.

    Nej, jeg er ikke blivet så dygtig til at fotografier at jeg kan manipulerer med billederne.
    Jo, jeg har köbt en rok til. Stor sösteren til den fra forrige år!. Hun er nr.43-"mine" er nr.55. Der har åbenbart väret en farverige rokkedrejer i på
    disse kanter for 100 år siden(50)
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •