Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: Plantefarvning af garn og hvilket garn?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    08 Mar 2008
    Geografisk sted
    x
    Indlæg
    112

    Spørgsmål Plantefarvning af garn og hvilket garn?

    HJÆLP.
    Sidder og er hved at planlægge resten af spejderåret (frem til sommerferien) og har fået øje på et naturmærke.
    Opgaven er at farve garn med naturmatrialer, og det giver følgende spørgsmål:
    1: Hvilket garn skal der købes? Helst nået der ikke koster kassen.
    2: Hvad kan bruges til at farve med? - kan huske at jeg prøvede det for ca. 15-17 år siden, med nået græs og løg... eller er huskeren ikke hvad den har været.
    3: Hvordan gør jeg? Jeg har prøvet at læse de andre tråde, men det ser mest ud til at det "kunsitge farver" der er brugt.

    Jeg har en ide om at det skal laves på onsdag (hvis det kan nås) evt. 15 april. Mine spejder er 6 piger i alder 11-14 og vi er 2 voksne. Vi har 2 timer fra start til der skal være rydet op.
    Bogormen


  2. #2
    Rysse Gæst
    Jeg ved ikke så meget om emnet, men måske disse sider kan hjælpe dig.

    http://www.123hjemmeside.dk/FULGJYR/2904212


    http://www.vikingegaard.dk/plantefarvning.htm

    http://www.sindres-aet.dk/cms/index....=61&Itemid=101


    Med kastanier får du en gylden brun farve, men det er ikke lige det rette tidspunkt.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    15 May 2007
    Geografisk sted
    Jämtland Sverige
    Indlæg
    221
    På det årstid kun i brug løg skræl eller rødbeder ikke særlig holdbar farver men fint for et forsøg. Jeg vil måske brug karteflor eller råuld- så kun man arbejde videre med projektet men spindning på ten eller nålefiltning. Lidt senere (op til Skt Hans) kan I pluk birke blade, regnfang, bl. andet og farver med alun bejste for at få en mere holdbar farve.
    Hvis du vil farve garn, køb 100% uld. Terapi hobby er fornuftig med priser.
    Jeg arbejde året rundt med børne og bål på en S.F.O. så jeg har altid alt alt for mange idéer.
    Venlig Hilsen Renee

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    - Og et glas blåbærsyltetøj eller bare en pose frossen blåbær, kan gøre underværker - God fornøjelse
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    Og nålefilt er et hit blandt den str. børn.
    så farv noget uld og supler evt med ekstra købe uld der er farvet, nogle filtenåle og skumgummi ( evt nogle gamle hynder)
    Nåle og uld i små portioner kan købes hos www.cchobby.dk bl.a eller Renne kan måske lokkes til at lave lidt til jer, nålene koster omkring 10 kr stk. og man kan starte med små billeder feks.
    Hilsen Knhobby - Kirsten

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    15 May 2007
    Geografisk sted
    Jämtland Sverige
    Indlæg
    221
    Ja. Og mit arbejds plads købt fra cc. hobby og A.V. Form uden at vide at det var mig som leveret krøluld til de stor firmaer. Jeg tror jeg holder mine forskellige beskæftigeler lidt for adskiltr

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •