Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 16

Emner: Tips til syning i jersey ønskes

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    08 Mar 2009
    Geografisk sted
    6000 Kolding
    Indlæg
    460

    Tips til syning i jersey ønskes

    Hej!

    Jeg har alle dage hadet at sy i elastiske stoffer, for det ser herrens ud når jeg er færdig med det. Men nu har jeg et ønske om at sy undertøjssæt til børn og så er jeg jo ligesom nødt til at få det lært.

    Nogen herinde der kan komme med nogle gode råd? Jeg får det altid rynket, synes jeg. Især bøvler jeg når det kommer til ærmegab, der går det helt galt.

    Hvilken str. nål er bedst at bruge?

    Hvordan syer man pyntesøm i jersey? Når jeg forsøger, krøller stoffet fuldstændig sammen og sætter sig tilsidst fast nede i spolehuset

    En anden ting i forbindelse med syning af undertøj; ifølge forklaringen skal jeg folde en løbegang rundt om elastikken og sy løbegangen fast i den nederste kant med en tvillingenål. Hvad menes der med det?

    Håber nogen herinde kan hjælpe :)
    Tosset med dyr, håndarbejde og maleri

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    30 Sep 2008
    Geografisk sted
    St.Heddinge
    Indlæg
    45
    Hej! Du skal bruge en strechnål, specielt til elastiske stoffer. Prøv lige at fortælle hvad det er for en maskine , og hvad den kan.

    Hilsen Samu.

  3. #3
    klasus Gæst
    En tvillingenål er en to-i-en nål, sådan at du anvender to overtråde og en undertråd - og kan købes stort set alle steder hvor der handles med symaskinenåle.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Til strechstoffer, især de tynde, er det absolut bedste valg en "ball-nål". Her er spidsen udformet som en lille bitte kugle, der "skubber" trådene i stoffet tilside, når man syr.

    Alm. nåle er spidse, og de kommer let til at "skære" trådene over i stoffet, især de tynde jerseystoffer, og så kommer der huller ved sømmene, når stoffet strækkes.

    De fleste symaskiner i dag har strechsømme og tre-dobbelte zig-zag, som er udemærkede til at så i strechstoffer med.

    Jeg er så heldig at have en overlocker, den er lige perfekt til tynde som til tykke stoffer, da den kan indstilles til hvor tykt stoffet er. Når den er indstillet, rynker det aldrig. Men den er ikke god til at sy pyntesømme med.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    08 Mar 2009
    Geografisk sted
    6000 Kolding
    Indlæg
    460
    Citat Oprindeligt indsendt af samu Se meddelelser
    Hej! Du skal bruge en strechnål, specielt til elastiske stoffer. Prøv lige at fortælle hvad det er for en maskine , og hvad den kan.

    Hilsen Samu.
    Hej samu

    Jeg har en Husqvarna Viking Designer SE - og jeg har lige fået den så den er ret uudforsket land for mig hehe. Den kan en frygtelig masse i hvert fald.
    Tosset med dyr, håndarbejde og maleri

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    08 Mar 2009
    Geografisk sted
    6000 Kolding
    Indlæg
    460
    Citat Oprindeligt indsendt af klasus Se meddelelser
    En tvillingenål er en to-i-en nål, sådan at du anvender to overtråde og en undertråd - og kan købes stort set alle steder hvor der handles med symaskinenåle.
    ahaa så blev jeg lige klogere - tak for det
    Tosset med dyr, håndarbejde og maleri

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    08 Mar 2009
    Geografisk sted
    6000 Kolding
    Indlæg
    460
    Citat Oprindeligt indsendt af Missemor Se meddelelser
    Til strechstoffer, især de tynde, er det absolut bedste valg en "ball-nål". Her er spidsen udformet som en lille bitte kugle, der "skubber" trådene i stoffet tilside, når man syr.

    Alm. nåle er spidse, og de kommer let til at "skære" trådene over i stoffet, især de tynde jerseystoffer, og så kommer der huller ved sømmene, når stoffet strækkes.

    De fleste symaskiner i dag har strechsømme og tre-dobbelte zig-zag, som er udemærkede til at så i strechstoffer med.

    Jeg er så heldig at have en overlocker, den er lige perfekt til tynde som til tykke stoffer, da den kan indstilles til hvor tykt stoffet er. Når den er indstillet, rynker det aldrig. Men den er ikke god til at sy pyntesømme med.
    Hej missemor, tusind tak for tips og råd, min maskine kan også indstilles til stoftykkelse men jeg har lige fået den og det er jo en hel computer så jeg skal lige finde ud af hvordan jeg indstiller den rigtigt. Men jeg vil få fat i sådan en nål du nævner.

    Kunne være skønt hvis nogle af os sy-piger kunne mødes med vores maskiner en dag
    Men TUSIND tak for hjælp allesammen!
    Tosset med dyr, håndarbejde og maleri

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    07 Jan 2009
    Geografisk sted
    Gudumholm
    Indlæg
    33
    Jeg tror nu ikke nålen alene er skyld i dine problemer..Nu skal du høre.. Når du syer i elastiske stoffer må du ikke hive/strække i stoffet mens du syr, gør du det vil det vilkårligt bule.. Du skal sy med stretch søm, da tråden ellers ikke gir' sig som stoffet, og derfor buler syningen, eller tråden knækker når tøjet strækkes. Trådspændingen på din maskine lyder til at være meget stram, siden den kan hive stoffet ned i maskinen, prøv at stille den på 4, for både under og overtråd..
    Ang. kantning af undertøj, der bruger jeg foldeelastik, det er nemt og giver en pæn afslutning.. Husk pyntesømme også skal være en elastisk søm!!

    God fornøjelse, Mia

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    08 Mar 2009
    Geografisk sted
    6000 Kolding
    Indlæg
    460
    Citat Oprindeligt indsendt af Mivs Se meddelelser
    Jeg tror nu ikke nålen alene er skyld i dine problemer..Nu skal du høre.. Når du syer i elastiske stoffer må du ikke hive/strække i stoffet mens du syr, gør du det vil det vilkårligt bule.. Du skal sy med stretch søm, da tråden ellers ikke gir' sig som stoffet, og derfor buler syningen, eller tråden knækker når tøjet strækkes. Trådspændingen på din maskine lyder til at være meget stram, siden den kan hive stoffet ned i maskinen, prøv at stille den på 4, for både under og overtråd..
    Ang. kantning af undertøj, der bruger jeg foldeelastik, det er nemt og giver en pæn afslutning.. Husk pyntesømme også skal være en elastisk søm!!

    God fornøjelse, Mia
    Hej Mia, tusind tak for råd :) Når du skriver at du bruger folde-elastik, er det så til trusserne? eller er det kanter generelt?

    knus lone
    Tosset med dyr, håndarbejde og maleri

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    07 Jan 2009
    Geografisk sted
    Gudumholm
    Indlæg
    33
    Citat Oprindeligt indsendt af dansbo Se meddelelser
    Hej Mia, tusind tak for råd :) Når du skriver at du bruger folde-elastik, er det så til trusserne? eller er det kanter generelt?

    knus lone
    Jep, undtagen undertrøjen for neden, der ligger jeg den alm op, og øverst på trusserne, der laver jeg en løbegang til 1cm elastik, eller bruger den tynde men 3cm brede undertøjselastik (som på de boxershorts man kan købe) Jeg har 3 drenge, og de vil ikke ha den der lille blondekant der er på undertøjselastik, det er ellers rigtig sødt og kan også bruges i livet på trusserne, det gør jeg til mig selv, og min veninders piger.
    Go'søndag fra Mia

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •