Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 25

Emner: Skal barnet lære at strikke

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Laurine

    Åh, Bente, den side vil jeg straks sende til min datter, hun er jo lige nyuddannet lærer, og har fået en klasse til bl.a. håndarbejde. Hun er bestemt ikke nogen ørn til det, og er ved at få grå hår i hovedet over, at hun skal lære dem at strikke, efter jul. Jeg har forudset, at juledagene hos hende, vil gå med, at jeg underviser hende i strikkekunsten, så denne side vil være en kærkommen "gave" til hende, er jeg sikker på, og det vil måske lette mit "job" lidt
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Dejligt at kunne hjælpe.

    Sig til din datter... det drejer sig ikke om at lave det fineste arbejde, men om GLÆDEN VED DET MAN GØR, det skal være sjovt, så får man lyst til at lære mere, og glæder sig til næste gang man skal være sammen om håndarbejde.

    Er det med i skole planen nu, at de skal lærer at strikke ? Det har været væk i nogen år...
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Laurine

    Tjaaae, sådan har jeg forstået det, men det kan jo osse være den faste lærer, der synes det er en go' ide', at de lærer at strikke, men Tina havde fået at vide, at det skulle de starte på efter jul, så det lyder jo som om det er med i planen. Jeg synes, det er helt fint, hvis det igen er blevet obligatorisk.Det skal jeg nok lige få styr på, næste gang jeg snakker med hende
    Det der med glæden ved at lave håndarbejde, har jeg prøvet at lære hende i 30 år, men det kan jo være, det lykkes nu, hvor hun osse får brug for det i sit nye fag. Det har desværre aldrig interesseret hende.men man skal jo være forsigtig med at sige aldrig, for hun kan jo nå det endnu.

    ---

    Håndarbejde er obligatorisk i skolen, så ja, det er med i planen, at de skal lære at strikke. Der har jo været nogle år, hvor det at strikke ikke var in, så måske det har været kørt ned på lavt blus i skolen, og nu er det jo så in igen at strikke.
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet kataja

    Citat:
    Håndarbejde er obligatorisk i skolen

    nej hvor spændende bare det også kunne ske her men her lærer ungerne sig kun på at løbe i beskyttelsesrum
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet miss Sophie

    Jeg har tidligere undervist i håndarbejde. Kunne jeg komme til at fortælle 3. klasserne det, inden de skulle i gang - så opfordrede jeg dem til at lære det af et familiemedlem - en med god tid.
    Det har givet mangen en god hyggestund for en del elever. Og ikke mindst elever, der kunne selv, og en lærer, der ikke blev totalt stresset. For de krav der er til faget, den tid der stilles til rådighed, og de forkundskaber eleverne har - passede ikke sammen for godt 10 år siden - og gør det næppe heller nu.
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet vyrog

    Vi skulle også lære at strikke i skolen i 4-5. klasse, hvilket gør det til 1995 Det var en kamp for læreren at få drengene til det og desværre magtede hun ikke at give større udfordringer til de dygtigere elever end at henvise til bøger. Og når man så er ca. 10 år gammel, så er det ikke fordi, at strikkebøger giver voldsomt meget mening
    Det så dog ud til at min søsters årgang (3 år yngre) fik lov til mere i håndarbejde og generelt fik langt mere ud af det.

    Jeg kan ikke huske om det var min mor eller mormor som lærte mig at hækle og strikke, de gav begge deres besyv og jeg kunne ret/vrang og fastmasker, da vi startede med håndarbejde -hvilket bestemt ikke gjorde undervisningen sjovere

    Jeg tror klart, at dem som lærer strikning/hækling og synes om det, er dem med en mor som dyrker det eller som ser en bedstemor dyrke det ofte Min søster har ikke vist dn store interesse for det, men min mor brød kontakten til min mormor, da jeg var 10 og min søster 7, så hun har ikke helt været gammel nok til selv at fortsætte.
    Men mon ikke det er gældende for de fleste familier at en kreativ slægtning får de yngre med på det
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet miss Sophie

    Hej Laurine.

    Nå, det er længe siden jeg sidst har læst noget om håndarbejde.
    Nu har jeg lige været på www.uvm.dk - grundskolen, søgt på håndarbejde ( Som orientering - hvis nogen skulle have lyst at vide mere)
    Der står ikke et eneste ord om strikning! Så vidt jeg kan læse der.
    Faktisk står der slet ikke noget om nogen form for teknik.

    Kunne fristes til at sige, at de planer der er for håndarbejde lige nu - ligner noget fra "hønsestrik-dagene" alt er tilladt - og ingen skal kunne noget bestemt.
    Det er kun en hurtig skimning - men i forhold til andre fag i folkeskolen, hvor det er udtrykkelig pindet ud, hvad eleverne skal kunne - så er det for mig en noget tynd omgang!
    Gad vide om det skyldes at der er for mange lærere, der i dag ikke behersker ret mange teknikker? Grim tanke!

    Måske er der nogle forældre, der burde kigge lidt på, hvad deres børn laver i håndarbejde - ud over at stå i kø - eller lave ballade.
    Venlig hilsen
    Rokken

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Kassio

    Jeg synes heller ikke det virkede som om der var nogen krav da jeg havde håndarbejde i 94 (eller doromkring... - er det ikke i 4. man har håndarbejde?).
    Jeg kan huske at vi syede på maskine og i hånden, vi lavede nogle puder med noget stoffarve og glimmer, og så broderede vi - jeg lavede et korsstingsbroderi med Chaplin, en lille rund æske med et broderet æbletræ på låget, og en prøveklud med forskellige sting på. Jeg mindes ikke at vi strikkede eller hæklede. Og dog - for jeg tror jeg har lavet et hæklet boldnet...
    Venlig hilsen
    Rokken

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Dea

    da jeg lærte at strikke som lille var det efter remsen

    ind ad vinduet (pind ind i masken)
    hente prinsessen(fat om garnet)
    ud afvinduet (garnet med ud af masken)
    og løbebort med hende (trække den gamle maske med af pinden)

    min mor prøvede også at lære min far det efter denne metode men han ændrede den til

    ind i køleskabet
    hente øllen
    lukke køleskabet
    og åbne øllen

    sært nok lærte han det aldrig helt..
    Venlig hilsen
    Rokken

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Herlig beretning Dea og velkommen til, glæder mig til at se hvad du laver..
    Venlig hilsen
    Rokken

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •