Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 5 af 5

Emner: Hvordan mærker jeg forskel på uld og akryl. .

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Hvordan mærker jeg forskel på uld og akryl. .

    Det kan være et problem at kende forsket på uld og akrylgarn, når der ikke er bandarole på nøglerne.

    Jeg kender kun een måde at finde akryl i et nøgle og det er ved at hører om garnet knirker, når jeg strikker med det på metalpinde.

    Kender du andre måder at kende forskel?


    Venlig hilsen
    Kamilla
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Hundeuld

    Uldgarn brænder og acryl smelter, så frem med en tændstik..
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet mpindstrup

    Der er ildtesten. Uld brænder mens arkyl smelter. Faktisk så brænder alle naturlige materialer mens de "kunstige" smelter.

    Problemet er dog at det tit er en blanding af uld og akryl (eksempelvis), så er man lige vidt når man sætter ild til det hele... Husk at klippe et stykke garn af inden du sætter ild til det, og gør det også gerne over vasken, hvis nu der skulle ske et eller andet uforudset...

    Der er sikkert nogle der er klogere end mig, som har et bedre trick.
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet nicoline

    Det er meget godt... men man kan ikke teste på den måde, hvis man står og vil købe i en forretning.
    Jeg har købt en masse garn som skulle være bomuld og jeg syntes det føltes ligesådan...så men troede på forhandleren, der svarede ja til at det VAR bomuld.

    Jeg fandt ud af noget andet, da jeg forsøgte at farve det....
    Det kunne jeg ikke. Uld og Bomuld reagerer helt anderledes på farve, så nu ligger det der og griner af mig. Jeg har brugt en del af det til tæppevævning og som trend i noget skjortestof, men det sidste blev ikke særlig lækkert sammenlignet med ren bomuld.

    Kærlig hilsen
    Nicoline
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Kamomilla

    Altså jeg ved at syntetisk garn smager noget så frykteligt, når man bider det over, fordi saksen ligger for langt væk, det kan mærkes i tænderne i timer efter, så det er ikke anbefalelsesværdigt.

    Men kan man ikke lugte til garnet, eller den slags bliver vel ødelagt af farvningen...?

    Faktisk, hvis jeg ikke bider hele vejen igennem , så er der tydelig forskel på at bide i syntetisk og uld (jeg har ikke noget bommuld i nærheden). Syntetisk knirker ligesom ved strikkepindene.

    Ok jeg er mærkelig - jeg ved der godt, jeg putter garn i munden, det må være et træk fra da jeg var lille.


    Din stakkel Nicoline. Det hader jeg bare. Når ting står og griner af mig på den der måde.


    Kærlige nattehilsner
    Kamilla
    Venlig hilsen
    Rokken

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •