Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 2 af 2

Emner: Hvordan vasker man silke

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Hvordan vasker man silke

    Jeg har købt 1½ m silke til en kjole til en veninde, på mærket står der rens og veninden regner kraftigt med, at kjolen skal vaskes i hånden.

    Jeg tænker dog på at give den en gang kold uldvask eller bare 30 grader uldvask (uldvask og skånevask er ca. det samme på min vaskemaskine).
    Nogen direkte indvendinger mod dette?
    Eller skal jeg lade det ligge i blød i vasken i ½-1 time?
    Foret ryger i samme vask som stoffet -det kan tåle 30 grader, men får normalt 40 og det er uden problemer


    Svaret er fundet på nettet:

    Til uld og silke bruger jeg altid flydende uldvask.
    Der er ikke enzymer i - uld kan nemlig heller ikke tåle enzymer.

    Uld og silke har mange lighedspunkter (egenskaber til fælles), selv om det umiddelbart ikke ser sådan ud.
    silke håndvaskes altid i lunken vand i flydende uldvaskemiddel og hvis silken er håndmalet må den bestemt ikke lægges i blød med vaskes og skylles. Brug en smule edike i skyllevandet. rulles ind i et håndklæde for at tage det værste vand og stryges så på en prik -uld på strygejernet.
    Jeg har lavet mange tørklæder og slips og bruger altid denne fremgangsmåde

    Silke må IKKE ligge i blød, men skal skyldes op med det samme (pga. farverne...Silke bleges hurtigt ved forkert behandling)

    Når mit silke er helt nyt, håndvasker jeg det i uldsæbe eller hårshampoo UDEN "volume" (=silicone).
    Senere ryger det i maskinen på uldprogrammet og resultatet bliver det samme, så i virkeligheden kunne det nok maskinvaskes med det samme, men der er noget næsten religiøst ved at håndvaske helt nyt silke, så det bliver jeg nok ved med.

    Jeg bruger altid eddike istedetfor skyllemiddel til alt mit tøj...
    Det afkalker både tøjet (bevarer farverne) og maskinen, er lugtfrit og mere fornuftigt for miljøet..og så er det meget, meget billigere.



    Det er fordi det begge er animalske fibre som bliver nedbrudt af enzymerne.
    Eks. kan man være ude for, hvis man har broderet med silke og vasker det med normalt vaskemiddel, at det er forsvundet eller fuldstændig ødelagt, når du tar' det ud af maskinen.

    Enzymerne æder de animalske fibre.


    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Var de nogen der kunne bruge sådan et råd.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •