Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 4 af 4

Emner: Fra ternet papir til hvidt mønsterpair?

  1. #1
    annm144 Gæst

    Fra ternet papir til hvidt mønsterpair?

    Kære alle I kreative herinde...

    Jeg har brug for lidt hjælp...Jeg er helt ny i den fagre verden af sygning og har endnu ikke afsluttet mit første syprojekt...
    Troede den hellige gral var velforvaret ved at tegne mønsterdelene over på ternet mønster papir og så sætte dem fast på stoffet med nåle,men sad så her til aften og læste i en bog(SOS=sy og strik for begyndere) og de foreslår en at tegne mønsterdelene fra bogen over på ternet mønsterpapir og derfra over på hvidt mønsterpapir,som så klipppes ud og nåles fast på stoffet...
    Det virker da lidt omstændigt,hvad gør I?
    Hvordan tegner jeg bedst sømrum ind på mønsterdelen? Betyder sømrum det område man "må" have søm i for at størrelsen eller pasformen forsat er rigtig?

    Tusinde tak for jeres hjælp på forhånd...

    Mvh Ann

  2. #2
    Mosterkoster Gæst
    Ja for mig lyder det også som dobbelt arbejde. Hvis mønsteret passer i det med ternene, så brug du det. Sømrummet er ganske rigtigt det rum der skal til, så der er lidt stof på den anden side af det du syr. Sømrummet er som regel 1 cm. Hvis du klipper et sømrum på 1 cm. skal du sy 1 cm. inde på stoffet, så passer det med at du får den rigtige pasform.
    Du skal huske at zigzagge over stoffet, enten inden du syr sammen eller over begge sømrum efter du har syet sammen, for at stoffet ikke skal trævle.

    god fornøjelse.

  3. #3
    johnna Gæst
    jeg tror det et spørgsmål om at det ternede papir er dyrer end det tynde mønsterpapir

  4. #4
    Viktoria Gæst
    hvor kan man købe det tynde mønsterpapir? i dag

    Det har jeg altid brugt.
    Jeg tegner så mønstret af på det papir - klipper det ud, og lægger det på stoffet - fast med knapnåle.
    Tegner rundt om det med kridt - herefter måler jeg sømmerummet, som jeg også tegner med kridt.
    Enten rier jeg eller sætter knapnåle i stoffet inden jeg syr så stoffet ikke skrider.
    Min mor, der er dameskrædder har lært mig, at man skal ri med den farve stoffet har, så hvis man ikke kan få hele ritråden væk kan den ikke ses.
    Ligeledes at hvor meget man skal lægge til i risøm, er afhængig af hvor sømmen er - er det en sidesøm eller oplæg til bukser f.eks.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •