Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 26

Emner: hagesmæk

  1. #1
    pialouisa Gæst

    hagesmæk

    Så starter mit andet hækleprojekt i dag - en hæklet hagesmæk. Jeg har fundet en rigtig god opskrift på nettet, og skal op og købe bomuldsgarn til det i dag Glæder mig helt vildt til at komme hjem og komme igang


    Hæklet hagesmæk
    Garn: en rest bomuld nr. 8 i to farver.

    Nål: 2½ eller 3, afh. af hvor fast du hækler og hvor tæt du ønsker den skal være.

    Slå 14 lm op.
    1. række: Hækl fm i den 2. lm. og fortsæt rækken ud (i alt 13 fm).
    2. række: 3 lm, hækl fm i den 2. lm og fortsæt rækken ud (i alt 15 fm).
    Fortsæt med at hækle fm, tag 2 m. ud i starten af hver række som v. række 2, indtil der er taget ud 6 gange i hver side.

    Hækl lige op 12 rækker (vend med 1 lm).

    Herefter hækles hver side for sig, der startes fra ydersiden af smækken:
    1. række: Hækl 14 fm.
    2. række: 2 lm, hækl fm i den 2 fm på rækken nedenunder. Fortsæt med fm indtil næstsidste fm (i alt 12 fm).
    3. række: 1 lm, fm i første fm nedenunder. Fortsæt m. fm indtil næstsidste fm (i alt 11 fm).
    4. række: som 2. række (i alt 9 fm).
    5. række: som 3. Række (i alt 8 fm).
    6. række: som 2. række (i alt 6 fm).
    7. række: som 3. Række (i alt 5 fm).
    8. række: som 3. Række (i alt 4 fm).
    9. række: som 3. Række (i alt 3 fm).
    10. række: 1 lm, 1 fm i første fm nedenunder. Luk af.

    Gentag i modsatte side af smækken. Hvis kanten skal have samme farve som smækken, skal der ikke lukkes af, blot fortsættes med bølgekant.

    Bølgekant
    Hækl 4 db stm i samme maske ca ½ cm fra hvor garnet hæfter, hæft m. 1 fm ca ½ cm længere henne. Fortsæt hele vejen rundt på smækken. Luk af.

    Halskant og bindebånd
    Hækl fm langs halskanten fra vrangsiden af smækken. Når der er hæklet langs hele halskanten inkl i allerførste maske på bølgekanten, hækles ca 50 lm. Hækl fm i alle lm, fortsæt med fm langs halskanten, hækl ca 50 lm i modsatte side af halsen og hækl fm i alle lm. Luk af.

    Bobler
    Broder evt. bobler med fladsting på smækken m. kontrastfarven.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Hvor er den sød. Den er gemt.
    Strikke Marie

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Den glæder jeg mig til at se færdig, god arbejdslyst.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #4
    pialouisa Gæst
    Så er jeg igang med smækken! Jeg var lige et smut forbi SP-garn i Ringsted på vej hjem fra arbejde. Det endte med 6 nøgler Løve merciseret bomuld 8/4 i nogle rigtig lækre farver.
    Der var også nogle ret vilde tilbud, så jeg kom til at købe 4 nøgler garn med 80% acryl og 20% uld. Det er i en masse forskellige farver i brune nuancer med lidt blåt i. Rigtig fint, faktisk. 10 kr for 1 nøgle med 50 gr :)

    Jeg regner med, at jeg får hæklet et rigtig godt stykke på smækken i dag, da jeg er alene hjemme hele dagen :)

  5. #5
    pialouisa Gæst
    Så er jeg søreme allerede færdig! Det tog mig godt og vel 2½ time ialt. Jeg synes dog, min er lidt længere end den ser ud til på billedet, og min bølgekant er noget mere bølget, sikkert fordi jeg har lavet kortere end ½ cm mellem de db. stangmasker. Men jeg er nu meget godt tilfreds :)
    Jeg har tænkt mig at hækle 4-5 stk, og så vil jeg lave en eller anden form for pynt på dem istedet for boblerne. Kunne det måske være en idé at sy 3 knapper på i matchende farver på begge sider?
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    19 Oct 2008
    Geografisk sted
    7120 Vejle øst
    Indlæg
    304
    Sikke en sød sammensætning af farver :) jeg har selv hæklet en stak af de hagesmække i forskellige længder, så hvis du vil kan du forlænge den ved at lave mere end 12 rækker fastmasker inden du laver "stropper" :D

    Det er flot det du laver når man tænker på du er nybegynder, du ender med at lave kunstværker :P

    Kanten kan du også gøre lidt mindre ved at hækle stangmasker istedet for dobbelte, og ja knapper er en god idé! de er nemme at sætte på, de kan fås i alle mulige farver og faconer og så er det vildt moderne :P



    Mafalda

  7. #7
    pialouisa Gæst
    tak for de gode ideer - jeg vil da lige eksperimentere med at lave stangmasker istedet for dobbelte.

  8. #8
    Tina Gæst
    Hvor er den altså blevet sød.
    Glæder mig til at se den næste.

    Fortsat god hæklelyst.


  9. #9
    Viktoria Gæst
    hvor er de søde dine hagesmækker.

    Når du skriver du evt. vil sætte knapper på dem tænker jeg straks - bare barnet nu ikke putter dem i munden og sluger dem.
    Men fine er dine hagesmækker.

  10. #10
    mor4 Gæst
    Hej
    Super flot hagesmæk du har lavet
    Mht knapperne tænker jeg også at de ikke ville være så rare, for sommertider bruger man måske også lige hagesmækken til at tørre noget der lige løber ud af munden eller til lige at tage det værste når der er spist færdig.
    Men det kan man naturligvis lade være med, hvis der er knapper på ( men tit er det jo lige det man har ved hånden )

    Glæder mig til at se mere.

    Jeg kan slet ikke hækle heller - men kunne godt tænke mig at kunne , så hvordan har du lært det???? haft en læremester??

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •