Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 29

Emner: Guldkorn om plantefarvning

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    26 Dec 2007
    Geografisk sted
    Midt 8620Kjellerup
    Indlæg
    217
    strikke marie uha så lige en bog om plante farvning af æg. nu vivler spørgsmålene frem..

    er det svært at farve ?
    hvad for æg skal bruges og hvad kan bruges til at farve med?
    jeg kan huske jeg har lavet æg i folkeskolen men det er godt nok en DEL år siden efter hånden og det er jo snart påske så tænkte om den gamle tratision ikke skulle op igen....

    mon du har noget jeg kunne begynde med idér og opskrifter på det..

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Hej Nattrolden.
    Det er såååå sjovt at farve æg, og rent trylleri. Børn synes det er fantastisk.
    Alm udpustede hønseæg, lidt staniol, der kan nå udenom ægget, vådt køkkenrulle, alun og planter og gryde, så er du klar. Vådt papir lægges på staniolen, her drysses som med salt - alun eller andet kemikalie. Herefter lidt farvepulver, plante, løgskal eller silkepapir hvis andet ikke haves. Pak ægget godt til Ned i en gryde vand, og så lad det småsimre ½ - til 1 times tid. Pak op og se om det er klar.
    Sæt en lille split i til ophæng. Kan købes i hobbyforretninger. Sæt tyndt silkebånd i. Æggene kan evt lakeres så de er lidt mere skinnende og robuste. Kan også smørres ind i madolie.
    Æggene kan pyntes med guld, sølvtush eller andet, bruges til bordkort med navn. Ja, der er mange muligheder.
    Bare gå i krig. Det er nemt.
    Hilsen Strikke Marie

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Hov Strikke Marie

    Den der opskrift skal da i download..

    Har du evt. et billed af sådan et æg...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Hundeuld.
    Øh, ja, måske. Jeg kan huske jeg kylede en del af æggene ud, da vi flyttede. Tænkte, at jeg da bare kunne lave nogle andre.
    Sådan er det altid, når man har kylet noget ud, så skal man bruge det dagen efter. Det er jo derfor jeg blev samler. Jeg er for doven til at lave tingene igen og igen.
    Jeg finder på noget men ikke de næste tre dage. Er ved det helt store kulinariske show til en 18 års fødselsdag. Men det skal nok komme.....
    Hilsen Strikke Marie

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    26 Dec 2007
    Geografisk sted
    Midt 8620Kjellerup
    Indlæg
    217
    trækker lige denne tråd frem igen fra dybet i databasen.
    Nu er jeg kommet godt igang med at spinde mit uld på min ejen rokke så det bliver til garn. Så kommer spørgsmålene. det kunne være sjovt at prøve at farve det så det fik nogle farver end bare hvid,grå,sort og brun som det normalt er fra fåert.
    Jeg er ny i faget så nu spørger jeg om der mon ikke er nogen der har nogle begynder ting jeg kunne drage nytte af hvad planter er nemmeste at starte med så det ikke går i vasken fra første forsøg?.
    Jeg vil bestille hæftet om plantefarvning fra vikingebornholm.
    men der er måske nogen der havde rigtige gode tips og ider man kunne prøve
    Lev livet vi har det kun til låns.

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Gå ud og klip blomsterhovederne af en mængde rejnfan. Dem der står i vejkanten med de gule knaplignende blomsterhoveder, der nærmest sidder i en skærm. (de er iøvrigt også rigtig gode mølskræmmere).
    Der skal bejdses med alun, som kan købes i matas.
    Det kan både give gule nuancer og grønlige nuancer.
    Du går aldrig fejl af rejnfan.
    Kan ikke på stående huske hvor meget af hvad, men det kan slås op i diverse bøger.
    Strikke Marie

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Nattrolden jeg har bestilt det hæfte fra Bornholm, men ikke hørt en snus fra ham. Måske jeg skulle forsøge igen
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Jeg er faldet over dette link: http://www.museion.dk/plantefarvning.htm
    og Julemor

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Tak Sep, den har jeg snuppet
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    26 Dec 2007
    Geografisk sted
    Midt 8620Kjellerup
    Indlæg
    217
    sikke en rigtig god side. den kommer jeg helt sikkert til at bruge rigtig meget.

    Spelsauen det syndes jeg du skulle. jeg skal også have fadt i ham for jeg vil have hæftet.
    Lev livet vi har det kun til låns.

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •