Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 29

Emner: Guldkorn om plantefarvning

  1. #1
    ElisabethW Gæst

    Guldkorn om plantefarvning

    Hej!

    Det er mange år siden, jeg har farvet med planter, så kan ikke rigtig huske noget. Men i bogen "Oldtidsdragt. Nutidstøj" af Inge Bjørn (hun er væver) er der et udmærket kapitel om plantefarvning med oversigt over de forskellige planter og farver. Den er gammel, men kan garanteret lånes på biblioteket.

    God fornøjelse!

    ElisabethW

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Jeg har da tips til dig, hvis du er interesseret. Det er en af de sjoveste sysler jeg ved. Ren magi, hver gang.
    Jeg har fået fat i nogle gamle emaljerede gryder man brugte at koge stofbleer i - i 60´erne. De er kanongode, da man kan have store portioner i dem.
    Skal prøve at tage dem frem af gemmerne og lave et billede. Så hold øje.
    Har noget materiale, der ikke er scannet ind, men hvis du har tålmodighed, kan jeg godt finde ud af at lave det til dig.
    Der er mange mange planter du kan bruge, og alt efter humør, bejdser m.m. kan du få alle farver frem.
    Jeg elsker de grågrønne fra bynke, de blå fra indigo og de røde fra kraprod og perikum (som også giver gul).
    Det bliver jo en passion at farve, for du skal holde øje med naturen, og være der når planterne er klar. Ofte fra april/maj og indtil sommeren for visse planter. Andre kommer jo først senere (Valnød, gran m.m.) Det skal generelt være når der er mest kraft i planten, Så plukketidspunkt er også vigtigt.
    Hold fast hvor kunne det være sjovt at lave en dag, hvor vi farver på livet løs.
    Du kan også få fat i en gammel emaljeret gryde eller jerngryde som du kan have over bål, når du er med på marked, så kan garnsuppen jo stå der og bejdses den ene dag, og farves den næste.
    Jeg vender tilbage senere.
    Hilsen Strikke Marie

    Indigofarvet (3. afkog/bad) sjal med mohairkant (ikke plantefarvet)
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Sidst redigeret af OPR1 : 26-01-2009 kl. 17:58

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    28 Jul 2007
    Geografisk sted
    4230 Skælskør
    Indlæg
    146

    Smiler


    Det er jeg oz vild med at prøve ... så hægter mig lige på her
    Fortsat god dag...
    Hilsen Lene.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Hej plantefarvere.
    Har lige lidt lokkemad - vender tilbage senere, da jeg lige skal til Læderiet i Århus. (Datteren mener ikke hun kan gå vinterferien imøde uden en tur derop).

    Der er rigtig mange gode billedserier at finde på nettet om selve fremgangsmåden. De link vil jeg finde frem senere.
    Jeg har dog lidt gammelt udenomsmateriale, der kan være interessant lokkemad for nogle, der har lysten, men ikke har vovet at kaste garnet i gryden.
    Der kommer også links til indkøbssteder af planter. Hvis man ikke vil nøjes med de danske?

    Strikke Marie
    ATTACH]14472

    plantefarvning tæppe.jpg

    plantefarvning puder.jpg

    [ATTACH]14475[/ATTACH
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    En sjov baggrundshistorie om lus.
    Cochenille - den skønneste rødlilla farve kan disse kryb frembringe. Tag godt imod dem
    Strikke Marie[

    cochenille lus
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Jeg prøver at sætte den ind som tekstfil, men uploaden laver invalid file. Må kigge på det senere idag. Drager af nu, og er allerede for sent ude af døren.
    Strikke Marie

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Jeg hopper også med her. Går ud fra, at planterne kan tørres og senere bruges til favningen?
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    15 May 2007
    Geografisk sted
    Jämtland Sverige
    Indlæg
    221
    Det kan de sagtens

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Hej

    Vikingegården på Bornholm,

    www.123hjemmeside.dk/viking

    har et spiralhæfte til 100 kr + porto med Plantefarvning for børn og voksne Af Lotte Nielsen. Fordelen ved denne er måske, at her farves uden brug af giftstoffer.
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Prøver lige at sætte et par billeder ind i stedet for det, der ikke virker.

    Strikke Marie
    växtfärgning 2 003.jpg

    växtfärgning 2 005.jpg

    växtfärgning 2 002.jpg

    växtfärgning 2 004.jpg

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •