Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 14

Emner: Fedtfrøkogler

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515

    Fedtfrøkogler

    Forleden så jeg for en gangs skyld (lokal)fjernsyn. En naturvejleder viste og forklarede en af deres mange børnerettede aktiviteter: at lave kogler med fedt og frø til fuglene.

    Han tog en pakke palmin og lod den blive blød ovenpå fyret. Når så palminen var til at arbejde med, var det bare at snuppe en klat med fingrene og blande det med frø.

    Jeg lagde palmin på radiatoren igår - og den blev blød! Pakken kom i en skål til idag og så fulgte vi hans vejledning, "maste" klumpen på trådede kogler og voila var det fedtfrøkogler til fuglene. Nogle er hængt ud og andre venter i kølekabet til de kommende dage.

    En super idé til børn, da man ikke skal opvarme palminen til en brandfarlig temp.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

  2. #2
    Rysse Gæst
    En super ide´ som vel sagtens kan bruges selv om man ikke har børn i huset, men nogle meget sultne fugle.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Afgjort for børn i alle aldre
    og Julemor

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Rigtig god ide, husk næste gang i kommer her, så skal i ned til åen, der er koglerne store og åbne, så kan der være meget i dem
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Fanø - 6720
    Indlæg
    304
    Ej det ser hygglig fedtet ud - det ville mine børn elske

    Vi havde ingen åbne kogler, da vi ville lave fuglemad, så vi puttede en bomuldssnor med et stykke tændstik i enden ned i tomme børne yoghurtbægre og kom fugleguffet i. Efter en tur i køleskabet kunne vi klippe bægrene op og havde de fineste fuglekugler.
    Mange hilsener

    Kastanje

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Det må vi huske hundeuld

    Er I også med i den store vinterfugletælling på obsnatur.dk kastanje?
    og Julemor

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    Rigtig god ide, husk næste gang i kommer her, så skal i ned til åen, der er koglerne store og åbne, så kan der være meget i dem
    Kogler åbner sig i tørvejr, men de lukker sig igen, når luften bliver fugtig og så bliver fugleguffet jo presset ud.
    Jeg har ikke prøvet det med fuglemaden selv, men jeg brugte flotte tørre og åbne rødgrankogler i mine udendørs dekorationer og de har lukket sig igen, så de ser ud som da jeg fandt dem i skoven.....

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Vi har lavet rigtig mange af dem på arbejdet. Fuglene elsker dem. Der var ingen problemer med at koglerne lukkede sig, for fuglene sad på lur i de nærliggende buske, og så snart vi var gået ind var det om at komme først til mølle...........

    Desværre kom der en rottefænger fra kommunen, og så at vi fodrede fugle. Det var ikke tilladt, da der er køkken tilknyttet matriklen, og man skal være mindst 50 m derfra.
    Så det var ud at fjerne dem alle. Men de store fuglevenner flere af os er gik vi hen til udkantan af matriklen og satte dem op, så de i det mindste kunne få resterne.
    Strikke Marie

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Kan godt forstå reglerne, men man bliver nu skuffet over at måtte afstå en af vinterens fornøjelser; at se havens fugle tæt på "Mine" solsorte er så tamme, at de dårligt gider at lette selvom kattene kommer - og de følger mig næsten lige så troligt som kattene i haven om foråret. De er vist overbevist om, at jeg graver orm op til dem

    Næst efter solsorten er det rødhalsen, der er hurtigst på pletten her efter forstyrrelser. Forleden så jeg også den første Kernebider - en sød nærmest marsvinagtig fugl Fasanerne er nu også så sultne, at de kommer nær køkkendøren for at få mad. Meeen jeg tipper på, at det er Mejserne, der går til koglerne. Spurvene er ikke meget for at lette for at gå mad og bogfinken holder sig også nede. Grønirisken kan dog også finde på at tage mad, der er ophængt.
    og Julemor

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Fanø - 6720
    Indlæg
    304
    Citat Oprindeligt indsendt af Zep Se meddelelser

    Er I også med i den store vinterfugletælling på obsnatur.dk kastanje?
    Vi er desværre ikke startet op endnu, men når den mindste krudtugle er kommet ind fra haven om lidt og der ro derude, vil vi sætte os med papir og blyant og holde skarpt udkik efter vores have-fugle.
    Mange hilsener

    Kastanje

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •