Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 5 af 5

Emner: Hvordan fylder man en fyldepen?

  1. #1
    Mai Britt Gæst

    Hvordan fylder man en fyldepen?

    Jeg håber i kan hjælpe (og at denne tråd er i det rette forum). (O:=

    Jeg skal gerne vide hvordan man fylder en fyldepen, det er en kalligrafipen med en konverter og blæk i patroner, så hvordan får man blækket ned i konverteren?

    Den er af mærket relief.
    Håber i kan hjælpe.

    *234*

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Nu kender jeg ikke mærket relief. har altid brugt Rotring.
    Som oftest er det sådan at du enten kantrykke på konverteren, så luft presses ud. Herefter kan du stikke den i blækhuset og slippe grebet, så blækket suges op. Man kan på den måde få "pumpet" blæk i, men det er ofte en dårlig måde, da den aldrig rigtig kan fyldes helt.

    Så er der også en anden type konverter, hvor man nærmest skruer en fjeder i bund for derefter at stikke den i blækhuset og derefter "skrue blækket op " i konverteren. Det er den bedste type efter min mening. den er nem at tømme, rengøre og få blæk i.

    Herudover er der de alm. "små blækholdere", hvor der ikke kan være ret meget - nærmest kun et dyp - af gangen.

    Hvis de blækpatroner, du taler om, er nogle, der er forudfyldte, skal de bare lige så forsigtigt presses ned over den tap, der sidder for enden af pennespids stykket, så vil blækket rende til og man kan skrive videre. Så er konverteren bare et ekstra stykke tilbehør.
    Disse patroner er absolut de nemmeste, reneste og dyreste at arbejde med.

    Kunne du lægge et billede ind, så var det måske nemmere at rådgive?

    Sidste mulighed er en engangssprøjte og nål, hvor man suger blæk op og sprøjter ind i konverteren.
    Håber det gav lidt mening. skønt at se nogle, der laver kalligrafi. Dem er der ikke så mange af.
    Strikke Marie*220*
    Sidst redigeret af Strikke Marie : 21-12-2008 kl. 12:16 Årsag: tilføjelse.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Strikkemarie skrev:
    Sidste mulighed er en engangssprøjte og nål, hvor man suger blæk op og sprøjter ind i konverteren.
    Helt rigtigt, Strikkemarie!
    Min far var revisor og førte alle regnskaber med enten fyldepen eller kuglepen. Han havde også sukkersyge og havde derfor også brugte insulinsprøjter. Med dem sugede han blæk op af flasken og sprøjtede det ned i blækpatronen til fyldepennen. Det har jeg set mange gange.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Kommer til at tænke på min første fyldepen, hvilken overgang fra skrat pen eller penne skaft dengang.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Jeg har flere gange skrevet med fyldepen, når jeg skulle renskrive en stil. Jeg kan godt sige, at jeg havde blå finger bagefter. Fyldepennene smittede jo af.

    Min far havde en træklods (ca. 6 x 6 cm og måske 8 cm tyk) med huller halvvejs igennem den. I den satte han en masse fyldte blækpatroner med insulinsprøjtehætter på. Så kunne man hurtigt tage en ny fyldt patron, når den, der sad i fyldepennen var tom. Der kunne godt være 10 - 12 fyldte patroner i træklodsen.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •