Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: 1/2 sol

  1. #1
    Mosterkoster Gæst

    1/2 sol

    Jeg skal sy en nederdel til min niece i julegave, og jeg vil gerne lave 1/2 sol. For at være helt sikker på at min hjerne ikke har glemt alt må jeg lige spørge herinde.

    Jeg skal tage 1/3 af livvidden og måle den fra et hjørne, og det er så linningen, ikke sandt? Eller husker jeg helt fejl?

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Nu er jeg ikke til symaskine , andet til rep af diverse ting.

    Men jeg husker min mor skulle sy rundskåret kjoler til os 2 tøser til jul.
    Hun var på jagt efter et rundt fad, der havde den diameter vi var om livet ved naboer osv. Hun fandt dem, stoffet ud på gulvet, fadet i midten tegne rundt om det, så fat i en pind hvor hun lavede mærket på hvor lange nederdelene skulle være, pinden op til kanten af rundingen, og klip klip , de blev rigtig gode, hun gjorde det flere gange kan jeg huske.*244*
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    jannie Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Mosterkoster Se meddelelser
    Jeg skal sy en nederdel til min niece i julegave, og jeg vil gerne lave 1/2 sol. For at være helt sikker på at min hjerne ikke har glemt alt må jeg lige spørge herinde.

    Jeg skal tage 1/3 af livvidden og måle den fra et hjørne, og det er så linningen, ikke sandt? Eller husker jeg helt fejl?
    jeg bruger altid denne her udregning som passer til det du også skriver .
    Taljevidden minus 3 cm eks taljevidde 74 cm - 3 cm = 71 cm
    1/3 tv = 23.7 cm

    *217*

  4. #4
    klasus Gæst
    Jeg har egenlig aldrig prøvet at sy en halv sol, og konferede med Professorinde Ella Lunds store sybog, som jeg fik til min 6 års fødseldag - og som er min sybibel - og fandt lige dette, som I får, selvom det ser ud til, at I allerede har en løsning, som stemmer overens med dette (str. 40 = 22,3 cm fra hjørne til linning)

    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  5. #5
    Mosterkoster Gæst
    Tusinde tak for jeres svar, hvilket beviser, at min hjerne til dels virker lidt endnu.

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    19 Apr 2008
    Geografisk sted
    Næstved
    Indlæg
    115
    GYYYYS og jeg som ville spørge en en hel sol, men det må komme imorgen. Min hjerne er nemlig helt færdig!
    KH Lene - som er her endnu, bare ikke helt så meget.
    KH Lene Gammelmor

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    logisk set fordobler du stoffet, så skal du halvvere målet i forhold til den halve sol.......... dvs. 11 -13 cm ned alt efter str.
    Hilsen Knhobby - Kirsten

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •