Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 28

Emner: Fred for mig- nu med gode råd om virus

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Fred for mig- nu med gode råd om virus

    Så holder min computer ferie, så jeg har lige lånt mig herind på gemalens bærbar, som jeg er ikke dus med .
    Jeg går igang med at pakke/tælle og fotograf varmestuestrik idag.


    Så der bliver ikke svaret på post rokken.dk
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    hobbyisten Gæst
    Ja så gik Hundeuld også ned med virus.

    Det kunne jo godt give stof til eftertanke, så her er lige en checkliste.

    1) Har jeg et virusprogram.
    Hvis ikke vil jeg stærkt anbefale at du får det. Det kan købes, eller fås gratis. Hvis du vil have et program, der næsten ikke kræver noget af brugeren, og som er gratis, og holder sig selv opdateret, så kan du hente AVG, på dette link.

    http://www.avg.com/filedir/inst/avg_...8_176a1400.exe

    2) Er mit virusprogram opdateret.
    Det er vigtigt at holde sit virusprogram opdateret, og minimum at hente opdateringer 1 gang om ugen, dette skulle give en rimelig sikkerhed.

    3) Har jeg en Firewall
    Hvis du benytter XP eller Vista er der indbygget en firewallprogram i dit styresystem, og med mindre du har pillet så fungerer dette, hvis du har et rødt skjold i nederste højre hjørne af skærmen, så er der noget galt, klik da på det røde skjold og følg instruktionerne.
    Hvis du ikke har en firewall, kan dette også fås gratis, problemet er blot at det ikke er helt nemt at sætte op.

    4) Er opsætningen af min internet browser rigtig.
    Generelt kan siges at man bør være rimelig ristriktiv i brugen af internettet, så grundopsætningen bør være sikkerhed høj, og så kan man tilføje de enkelte steder hvor der enten kræves specielle ting (Netbank o.lin), eller steder man er helt sikker på.

    Nogle gode grundregler når man bruger nettet eller modtager mail:
    Klik ikke på bannere hvor de lover guld og grønne skove. Åben ikke post fra afsendere du ikke kender, og hvis der er vedhæftet filer, skal du kraftigt overveje om du vil tage chancen. Idag kan virus bæres af programmer, billeder, multimediafiler, pakkede filer, musik filer. Og der kan også gemme sig en macrovirus, i dokumenter til programmer der understøtter macroer (Word, Excel, Publisher, Access osv osv) er du i tvivl så gem filen på den disk, og scan den for virus inden du åbner den.

    Hvis du vil checke om din computers sikkerhed virker, findes der nogle uskadelige simulerede virusfiler som bla. symantec stiller til rådighed, disse filer er behandlet således at dit virusprogram bør reagerer, men selve den skadelige del er fjernet så man ikke kommer til skade med disse.

    Her er der en du kan benytte.
    http://www.eicar.org/anti_virus_test_file.htm

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Virus ja, det er ikke alt der kan kureres med pencillin ! - og det er heller ikke altid drillenissen der er på spil.


    Jeg kender mange, der ikke er fortrolige med at downloade og installere programmer, heller ikke gratis virusprogrammer, og de bruger dette link i stedet for: http://www.kriminalitet.dk/
    Nederst til venstre på siden, er der en gratis virus online scan, som man kan klikke på, og så kan man selv bestemme, om den skal tjekke hele ens pc eller kun enkelte drev.

    Hvis man har fået en af de mindre slemme virusser (haha, det hedder vist vira i flertal), kan man være heldig at kunne nøjes med at sætte sin pc nogle dage tilbage. Men det kræver også een der har lidt kendskab til pc'ere, at gøre dette.

    Men hvad man skal være særlig opmærksom på er, hvis man får en pop-up på sin skærm, der siger noget i retning af: "Virus 2009 har fundet x antal skadelige filer på din pc. Skal Virus 2009 slette dem?"

    Uanset om du trykker ja eller nej til denne besked, har din pc haft det. Indtil for en uge siden, var der ingen tilgængelige programmer der kunne fjerne denne virus, det kræver en total reinstallering. Det eneste rigtige at gøre er, at slukke pc'en, og vente 5-10 min. og så starte den igen, og så håbe på, at "virus 2009" ikke har nået af lægge nogle nogle programmer af, der totalt ødelægger pc'en.

    Så husk at snuppe en back-up af billeder, breve og dokumenter, som er uerstattelige.


  4. #4
    OPR1 Gæst
    Det er lidt en falsk tryghed at bruge det link du nævner, for angribes du af en virus, der får din pc til at genstarte igen og igen og igen, så har du ikke mulighed for at komme ind på den side. Der er kun slavevejen at gå - nemlig en formattering af pc´en.
    Jeg er sikker på at du og andre vil kunne få hjælp til at downloade f.eks AVG af en af os, der glad og gerne downloader programmer, for det er simpelthen for usikkert ikke at have sådan et program.

    En anden sikkerhed kan være at man får delt sin pc op i et c-drev og et d-drev. C-drevet er det drev, hvor programmer osv. altid skal ligge - og det er da også det drev, der altid formatteres. D-drevet er så det drev hvor man kan gemme dokumenter, billeder og andre uerstattelige ting, og det drev berøres aldrig af en formattering.

    Jeg har selv lige måttet igennem en formattering på grund af en Trojansk Hest. Den slags heste er ikke en virus, men et lille program, der typisk sniger sig ind i ens programfiler og laver skade der.
    Den blev snuppet af mit AVG men kunne hverken fjernes eller heles og medførte at min pc genstartede 10 gange efter hinanden.

    Så overvej nok engang om ikke du tør kaste dig ud i at downloade AVG, så er du sikret et langt stykke hen ad vejen.

    Jeg bruger AVG vers.8 og den scanner al mail, alle links og hvis man Googler efter oplysninger, så scanner den også alle siderne, så ingen befængte sider lukkes op.
    Sidst redigeret af hundeuld : 05-11-2009 kl. 11:36

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    [

    Ja, det er jo klart, at hvis man ikke kan komme på nettet og skærmen er sort, er der kun formatering tilbage. Men nogle gange kan man være heldig at kunne komme bagind i maskinen, og sætte datoen tilbage, men er det de trojanske heste, er der ikke meget at gøre. Og her hos os er vi sikret i hoved og r.., da manden er it-sikkerhedsansvarlig i forsvaret, samtidig med han har sit eget firma med edb-support, så vi går både med livrem, seler, overalls - og back-up!

    Een ting mange dog gør forkert er, at der tit er et forudinstalleret virusprogram på en nyindkøbt pc, og så installerer man et virusprogram ala det du nævner, eller måske eet man har i forvejen, og det er slet slet ikke godt. To virusprogrammer - eller rettere - antivirusprogrammer på samme maskine kan mange gange give samme symptomer som virus, da de vil prøve at bekæmpe hinanden, og dermed sløve maskinen utrolig meget.

    Tjaa, selvom en pc i dag er næsten hver mands eje, synes jeg godt nok, man skal kunne en hel masse, for at kunne tøjle sådan een, og jeg arbejder ellers med dem til dagligt, godt nok kun på superbrugerniveau, ikke noget af det tekniske med programmering o.s.v., så jeg er meget glad for at have een i huset der kan en masse tricks, ellers var jeg ilde stedt.

    Så en god julegaveide til alle: Køb et lille memory-stick, de koster i dag under en 100-kr., og der kan være rigtig mange billeder og filer på, hvis uheldet skulle være ude.

    En anden ide, som mine studerende svigerdøtre bruger er, at oprette en gmail-konto (det gør man i google.dk), og så kan man sende filer m.m. til sig selv, så uanset hvor galt det går med ens pc, så kan de altid finde deres opgaver m.m. igen.


  6. #6
    klasus Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Missemor Se meddelelser
    Virus ja, det er ikke alt der kan kureres med pencillin ! - og det er heller ikke altid drillenissen der er på spil.


    Jeg kender mange, der ikke er fortrolige med at downloade og installere programmer, heller ikke gratis virusprogrammer, og de bruger dette link i stedet for: http://www.kriminalitet.dk/
    Nederst til venstre på siden, er der en gratis virus online scan, som man kan klikke på, og så kan man selv bestemme, om den skal tjekke hele ens pc eller kun enkelte drev.

    Hvis man har fået en af de mindre slemme virusser (haha, det hedder vist vira i flertal), kan man være heldig at kunne nøjes med at sætte sin pc nogle dage tilbage. Men det kræver også een der har lidt kendskab til pc'ere, at gøre dette.

    Men hvad man skal være særlig opmærksom på er, hvis man får en pop-up på sin skærm, der siger noget i retning af: "Virus 2009 har fundet x antal skadelige filer på din pc. Skal Virus 2009 slette dem?"

    Uanset om du trykker ja eller nej til denne besked, har din pc haft det. Indtil for en uge siden, var der ingen tilgængelige programmer der kunne fjerne denne virus, det kræver en total reinstallering. Det eneste rigtige at gøre er, at slukke pc'en, og vente 5-10 min. og så starte den igen, og så håbe på, at "virus 2009" ikke har nået af lægge nogle nogle programmer af, der totalt ødelægger pc'en.

    Så husk at snuppe en back-up af billeder, breve og dokumenter, som er uerstattelige.

    Jeg bliver altså nødt til at kommentere dette:

    Kriminalitet.dk ER et gratisprogram! siden tilhører en privatperson og siden ligger hos b-one.nu!! Så at det skulle være mere sikkert, at onlinescanne sin PC fra en sådan side, end at downloade et program som AVG, der kommer fra et IT-firma, som lever af at udvikle og sælge IT-sikkerhed til firmaer verden over, kan jeg altså ikke får øje på!

    Dertil kommer, at såvel Antivirus 2008 som 2009 (sidstnævnte blev registreret i juli i år) har været kendt gennem længere tid og Norton har haft bestyttelse mod 2009 versionen siden 25. august i år.

    Så jeg kan kun tilslutte mig Hobbyisten og Galleris indstilling + at tilføje - Microsoft Defender - Microsoft Update - Så eventuelle "bagdøre" bliver lukket efterhånden som de bliver opdaget.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Hver gang jeg ser en e-mail, jeg ikke vil kendes ved, så sletter jeg den med det samme. Men det der, med at lave noget på computeren, når/hvis skærmen er sort, det lyder mystisk. Hvis jeg ikke kan se, hvad jeg laver, så kan jeg ikke lave noget på computeren.

    Men jeg tror nu nok, at jeg vil gemme nogle ting på CD-rom. Den er temmelig fyldt lige nu i "mine dokumenter".
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  8. #8
    klasus Gæst
    Lige en lille tilføjelse:

    Prøv at kigge på http://www.it-borger.dk/sikkerhed/si...rhedsverktojer IT-borger's side tilhører IT- og Telestyrelsen som er en del af Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.

  9. #9
    OPR1 Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikkelene Se meddelelser
    Hver gang jeg ser en e-mail, jeg ikke vil kendes ved, så sletter jeg den med det samme. Men det der, med at lave noget på computeren, når/hvis skærmen er sort, det lyder mystisk. Hvis jeg ikke kan se, hvad jeg laver, så kan jeg ikke lave noget på computeren.

    Men jeg tror nu nok, at jeg vil gemme nogle ting på CD-rom. Den er temmelig fyldt lige nu i "mine dokumenter".
    Det med at skærmen bliver sort er der ikke så meget mystisk ved, for så kan din pc ikke starte ordentlig op (medmindre skærmen er i stykker) og så er den virusbefængt.

  10. #10
    klasus Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Missemor Se meddelelser

    En anden ide, som mine studerende svigerdøtre bruger er, at oprette en gmail-konto (det gør man i google.dk), og så kan man sende filer m.m. til sig selv, så uanset hvor galt det går med ens pc, så kan de altid finde deres opgaver m.m. igen.
    Ikke anbefalelsesværdigt - prøv at google "How to hack gmail" så får du i løbet af et øjeblik, opskriften på, hvordan du gør dette, og det er faktisk ikke svært!

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •