Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 5 12345 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 43

Emner: To strømper på een rundpind

  1. #1
    Isanna Gæst

    Spørgsmål To strømper på een rundpind

    Jeg kan huske, at jeg har set et billede herinde for nogle måneder siden, hvor et rokkemedlem var ved at strikke et par sokker - og var i gang med dem begge på een gang - altså med den magiske løkke. Synes jeg har ledt det meste af rokken igennem, men nok ikke grundigt nok, når jeg ikke kan finde billedet og dermed tråden.

    Er der en venlig sjæl, der vil hjælpe mig med at finde ud af, hvem det var? For jeg vil gerne prøve den fidus af. Strikker i forvejen med den magiske løkke, så det er bare et spørgsmål om den korrekte startteknik, når der skal slås masker op til begge sokkerne.

    Er blevet tændt på idéen, da jeg lige har strikket et par strømper til min mand i Mayflowers strømpegarn med Aloe Vera - og der viste sig at være forskel fra det ene bundt til det andet, samt at der var sat nyt garn til et sted i stribeforløbet, hvor det ikke skulle være. Møgirriterende

  2. #2
    Nette Gæst
    Jeg har også, indenfor de sidste par år, prøvet det der med, at garnet enten er vundet omvendt op på nøgle nr. 2 eller, at der pludselig har været en graverende fejl i rækkefølgen. Jeg forsøger også altid, at få strømperne ens, ellers ser det dumt ud, synes jeg, men det bliver ødelagt, når der er en fejl. Jeg tjekker altid, om det er vundet op fra samme ende, inden jeg starter på nøgle nr. 2.

    Når du slår op til to par strømper på een rundpind, vil jeg regne med, du skal gøre følgende: (sokker, 60 masker, de forskelige farver synliggør meningen).

    1: Slå 30 masker op med grøn
    2: Slå 60 masker på med rødt
    3: tag fat i den grønne igen, måske skal du lave den der løkke her, for de sidste 30 masker skal slår op ganske alindelig og "stramt" op til de grønne, du allerede har strikket.

    Når du så skal strikke, så skal du selvfølgelig strikke 30 grønne, slippe tråden, strikke 60 røde, slippe tråden, strikke 30 grønne igen.

    Jeg har ikke selv prøvet det endnu. Jeg er nemlig ikke så vild med hele tiden at skulle sidde og lave den der løkke. Jeg føler, jeg bliver afbrudt i strikningen hele tiden, og at det tager tid at slippe og lave løkke i tide og utide. :-)

    Nette

  3. #3
    OPR1 Gæst

  4. #4
    klasus Gæst
    Prøv at kigge her http://www.socknitters.com/2circs/index.htm . siden er godt nok på engelsk, men i "Lesson 2" er der en rigtig god billedserie om opslag og i "Lesson 3" en om hælen.

  5. #5
    Jeanne Thøgersen Gæst

    antal rundpinde?!

    For mig lød spørgsmålet om et par sokker på en rundpind her bruges 2 rundpinde på billedserien og det ser mig lidt fjumret ud. Er meget modtageligt for nye teknikker hvis de letter arbejdet så kan nogen forklare mig fidusen så er de en

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    6100 Haderslev
    Indlæg
    329
    Jeg har ikke selv prøvet det endnu. Jeg er nemlig ikke så vild med hele tiden at skulle sidde og lave den der løkke. Jeg føler, jeg bliver afbrudt i strikningen hele tiden, og at det tager tid at slippe og lave løkke i tide og utide. :-)

    Nette[/quote]


    Jeg har set Isanna strikke med den magiske lykke, det ser nemt ud og hun så ikke ud til at det afbrød, hverken strikke- eller snakkeri
    Føl frygten
    men gør det alligevel!!!

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Med mindre det er flerfarvet garn, man bruger, så ser man da ikke, hvis man må tage hul på et nyt nøgle garn. Jeg strikker bare med garnet og ser ikke efter, hvis det i andres øjne ser forkert ud.

    Det lyder som volapyk for mig, at man kan strikke strømper på en lang rundpind. Jeg ville bruge en meget kort én, til at strikke strømper på.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  8. #8
    Isanna Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Nette Se meddelelser
    Jeg har også, indenfor de sidste par år, prøvet det der med, at garnet enten er vundet omvendt op på nøgle nr. 2 eller, at der pludselig har været en graverende fejl i rækkefølgen. Jeg forsøger også altid, at få strømperne ens, ellers ser det dumt ud, synes jeg, men det bliver ødelagt, når der er en fejl. Jeg tjekker altid, om det er vundet op fra samme ende, inden jeg starter på nøgle nr. 2.

    Når du slår op til to par strømper på een rundpind, vil jeg regne med, du skal gøre følgende: (sokker, 60 masker, de forskelige farver synliggør meningen).

    1: Slå 30 masker op med grøn
    2: Slå 60 masker på med rødt
    3: tag fat i den grønne igen, måske skal du lave den der løkke her, for de sidste 30 masker skal slår op ganske alindelig og "stramt" op til de grønne, du allerede har strikket.

    Når du så skal strikke, så skal du selvfølgelig strikke 30 grønne, slippe tråden, strikke 60 røde, slippe tråden, strikke 30 grønne igen.

    Jeg har ikke selv prøvet det endnu. Jeg er nemlig ikke så vild med hele tiden at skulle sidde og lave den der løkke. Jeg føler, jeg bliver afbrudt i strikningen hele tiden, og at det tager tid at slippe og lave løkke i tide og utide. :-)

    Nette
    Det lyder egentlig logisk at gøre det på den måde. Det må jeg prøve næste gang. Jeg er dog allerede i gang med at eksperimentere med et par sokker til min bror han skal have i julegave. Jeg endte med at slå op på to rundpinde, strikkede en omgang med hver, hvorefter jeg strikkede dem sammen. Det var en træls måde at gøre det på. Så næste gang skal jeg prøve, den måde du foreslår.

    Mht. at blive afbrudt i strikningen: Det er et spørgsmål om tilvænning. Jeg følte præcis som du beskriver, da jeg begyndte, men meget hurtigt fandt jeg en rytme. Jeg tror også at nye strømpestrikkere, der giver sig i kast med 4 eller 5 pinde, føler at strikningen bliver afbrudt at hele tiden at skulle skifte pind.

    *251*

  9. #9
    Isanna Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af susana Se meddelelser
    Jeg har ikke selv prøvet det endnu. Jeg er nemlig ikke så vild med hele tiden at skulle sidde og lave den der løkke. Jeg føler, jeg bliver afbrudt i strikningen hele tiden, og at det tager tid at slippe og lave løkke i tide og utide. :-)

    Nette

    Jeg har set Isanna strikke med den magiske lykke, det ser nemt ud og hun så ikke ud til at det afbrød, hverken strikke- eller snakkeri [/quote]

    Nej, jeg skal love for at der blev strikket og snakket den dag. Og der var tid til at lære fra sig også. Jeg tror jeg fik strikket ½ sok den dag. *220*

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    6100 Haderslev
    Indlæg
    329
    Citat Oprindeligt indsendt af Isanna Se meddelelser
    Jeg har set Isanna strikke med den magiske lykke, det ser nemt ud og hun så ikke ud til at det afbrød, hverken strikke- eller snakkeri
    Nej, jeg skal love for at der blev strikket og snakket den dag. Og der var tid til at lære fra sig også. Jeg tror jeg fik strikket ½ sok den dag. *220*

    [/quote]


    Du så ellers meget produktiv ud.....

    Den der hæl i strikkede, mon man kunne få mønster på den????
    Føl frygten
    men gør det alligevel!!!

Side 1 af 5 12345 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •