Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 15

Emner: En forklaring omkring begrebet "reborndukker".

  1. #1
    dukkemageren Gæst

    En forklaring omkring begrebet "reborndukker".

    Flere steder her under "dukker", har jeg nu læst godt og ikke mindst skidt om reborndukker. Derfor vil jeg gerne prøve at forklare noget om dem.

    Jeg bliver ærligt talt trist over de mindre kønne udtalelser omkring reborndukker. Syntes jo selv at jeg laver nogle pragtfulde, smukke livagtige dukker.

    Heldigvis er der rigtig mange der, som jeg, syntes at de er søde og nuttede at se på

    Men det er åbenbart noget som folk enten elsker eller elsker at hade.

    Jeg hører meget når jeg er på messe med mine dukker - derfor kender jeg meget til de fordomme der er. Så her vil jeg gerne fortælle hvorfor JEG laver dem. Andre kan naturligvis have andre grunde til at lave dem.

    For mig er det en spændende kunstart at male livagtige babydukker og lave naturtro babyhår på dem. For mig er der tale om et tredimensionelt maleri. Vinyldelene er mit "lærred". De er IKKE babyer for mig - de er livagtige dukker.

    Navnet "reborn baby" stammer fra USA, hvor det hele begyndte. Man skilte en legetøjsdukke ad og fjernede den gamle maling - derefter blev den malet, samlet med ny krop, vægtet og fik sat hår på. Og så var den jo "genfødt" (reborn). Derfor navnet. Personligt er jeg ikke vild med det navn - foretrækker at kalde dem "livagtige babydukker", som de jo er.

    Nogle mener at de bruges som "babyerstatninger" for folk, der ikke kan få børn. Det er der måske nogle få der bruger dem til - men det ER altså hovedsageligt samlere der køber dem - folk, som syntes at de er søde at have siddende. Syntes det er sjovt at købe nyt tøj til dem - eller strikker til dem.

    Der findes såmænd endda konkurrencer på højt plan, for rebornere/dukkemagere. Har selv deltaget i en - og vandt i øvrigt.

    Spørg endelig, hvis der er noget I gerne vil vide mere om :-)

  2. #2
    Woody Gæst
    Jeg kunne da rigtig godt tænke mig, at se nogle af dine dukker.
    Jeg bliver så imponeret over hvor livagtige de er.

  3. #3
    OPR1 Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Woody Se meddelelser
    Jeg kunne da rigtig godt tænke mig, at se nogle af dine dukker.
    Jeg bliver så imponeret over hvor livagtige de er.
    Hvis du klikker på Dukkemagerens navn vil du finde et link til hendes hjemmeside

  4. #4
    dukkemageren Gæst

    Smiler

    Hejsa. Jeg vil da gerne prøve at sætte et par billeder ind. Dette er Dicte på 48 cm. Tøjet har jeg også selv syet.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Sidst redigeret af hundeuld : 23-10-2013 kl. 22:04

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Sep 2007
    Geografisk sted
    2700 Brønshøj
    Indlæg
    178
    Det er nogle rigtig søde og livagtige dukker du laver Jeannet.Jeg har lavet porcelainsdukker for snart mange år siden,det var i starten af 90`erne.Jeg gik på markeder og udstilling med dem,og solgte flere,og jeg lavede tøj som jeg solgte rigtig meget af.Det var en dejlig tid.Men jeg hørte også mange grimme ord om mine dukker(døde babyer).For mig var de DUKKER.Jeg har mange dukker i mit hjem,en del er pakket ned,andre sidder i stuen,jeg har også samlet på Zaph-dukker.For nogle år siden købte jeg en Emely-dukke hos Jette design(hedder noget andet nu)alle er helt vilde med den.Hilsen Merete Ejlerskov
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    01 Nov 2008
    Geografisk sted
    9800 Hjørring
    Indlæg
    108
    Kære dukkemager, hvor er dine dukker bare godt lavet! De er virkelig livagtige at se på. Hmmm .... det med ufrivilligt barnløse der har sådan en dukke i stedet, ja de må altså efter min mening, have psykiske problemer oveni deres barnløshed. Og hvad så hvis der er nogen, der finder trøst i det? hvad skulle andre have ondt i måsen over det for? .... vær du stolt af dit flotte stykke arbejde :o)
    The pen is mightyer than the sword

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Det er utrolig så meget de ligner rigtige levende babyer.
    Jeg har heller ingen børn, men jeg ville nok anskaffe mig en kat eller en hund istedet for en dukke. Så kan jeg alligevel være "mor" for et levende væsen. Men her hvor jeg bor nu (på første sal) er det ikke så nemt at holde husdyr, synes jeg. Så det må vente.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    14 Jul 2008
    Geografisk sted
    2630 Taastrup
    Indlæg
    0
    Det er da helt utroligt, som mange af dukkerne ligner rigtige babyer.
    Jeg er aldrig stødt på fænomenet før. (50)

    fra lause - medlem af Krea Hafnia *250*

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    13 Feb 2007
    Geografisk sted
    dalby , 4690 haslev
    Indlæg
    703
    Jeg synes du er utrolig dygtig

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    06 Feb 2007
    Geografisk sted
    7000 Fredericia
    Indlæg
    197
    Hej.
    Jeg ved godt at der er mange der ikke bryder sig om Reborn Babyer, og mener at det ligner døde babyer.
    Ligeledes er der nogen der mener at det er fordi man er "barnløs".
    Jeg har fået 5 børn, og jeg samler alligevel på Reborn babyer.
    For mig er det en hobby at samle på dem, og så synes jeg at nogen af dem er meget flotte.
    Her et par stykker af mine.
    Jeg laver dem IKKE selv, men har en veninde som er meget dygtig til det.
    Det er en dyr hobby, men hver sin fornøjelse.
    Og for mig er det DUKKER, selv om jeg skriver babyer.
    Jeg kører heller ikke tur med dem i en fin Silver Cross.
    Knus fra
    Lene.

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •