Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 4 1234 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 37

Emner: Er det mig der er tosset......Norske klejner

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526

    Er det mig der er tosset......Norske klejner

    eller er jeg den eneste i hele Danmark der ikke forstår, hvad man skal bruge blå frugtfarve til?

    Nu har jeg været i samtlige dagligvarebutikker - ja stort set snart på hele Sydsjælland, og ingen steder har jeg kunne finde GUL frugtfarve, som jeg skal bruge på mine norske klejner.

    Og helt ærligt, jeg synes altså ikke at hverken rød, grøn eller blå passer til det.

    Jeg kunne forstå, hvis man lod den grønne udgå, så kunne man jo selv blande af en blå og gul, men gul kan jeg altså ikke hitte nogen steder.

    Er der nogen af Jer der ved, hvor man kan opdrive gul frugtfarve? Jeg nægter at lave norske klejer med blå glasur.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    6100 Haderslev
    Indlæg
    329
    Jamen missemor, den blå er da til at farve garn med
    Føl frygten
    men gør det alligevel!!!

  3. #3
    OPR1 Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Missemor Se meddelelser
    eller er jeg den eneste i hele Danmark der ikke forstår, hvad man skal bruge blå frugtfarve til?

    Nu har jeg været i samtlige dagligvarebutikker - ja stort set snart på hele Sydsjælland, og ingen steder har jeg kunne finde GUL frugtfarve, som jeg skal bruge på mine norske klejner.

    Og helt ærligt, jeg synes altså ikke at hverken rød, grøn eller blå passer til det.

    Jeg kunne forstå, hvis man lod den grønne udgå, så kunne man jo selv blande af en blå og gul, men gul kan jeg altså ikke hitte nogen steder.

    Er der nogen af Jer der ved, hvor man kan opdrive gul frugtfarve? Jeg nægter at lave norske klejer med blå glasur.
    Pjat med dig Missemor - de klejner kunne da blive en nyskabelse

    Her kan du købe gul frugtfarve:
    http://www.specialkoebmanden.dk/shop...d=2&category=9

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    12 Apr 2008
    Geografisk sted
    jammerbugten
    Indlæg
    502
    da mit barnebarn blev døbt brugte vi blå frugtfarve til marcipanroser da det var en dreng men hvad jeg skal bruge resten til står hen i det uvisse .

  5. #5
    Nette Gæst
    Aj, som tidligere bager ville jeg blive fornærmet, hvis jeg fik serveret norske klejner med blå glasur. Den slags duer bare ikke!

    Prøv din lokale hobbyforretning, hvor man også kan købe ingredienser til bolscher. Der har de farver i alle afskygninger, også gul.
    Forresten synes jeg, det er underligt; jeg kan kun finde rød, grøn og gul farvestof i supermarkedet, blå må jeg hente i Panduro.

    Blå farvestof er godt til marcipanroser på en kage til en drengs barnedåb, til en smølfekage, en regnbuekage, en himmelkage, en spidermankage, en supermankage, en havkage, blå-ballon-kage, giftkage, fastelavnsboller med blåbærmarmelade eller bare til en kage med en glasurfigur af en dreng med cowboybukser på.
    Ja, foruden selvfølgelig til hjemmelavet modellervoks, bolscher og sæbe....Og sikkert en masse andet. :-)

    Nette

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Tak for alle jeres svar.

    Ja, hobbybutikker har jeg godt nok ikke prøvet, det må jeg prøve, har slet ikke tænkt på, at man jo også bruger spiselige farver til bolscher o.lign.

    Sidste år var jeg også på jagt efter den gule, det lykkedes heller ikke, så jeg måtte bruge den absolut sidste rest i den lille flaske, ved at ryste den med kogende vand, og så røre ud med flourmelis til den gule glasur.

    Eller også må jeg gå tiggergang til den lokale bager med en lille flaske, måske han vil donere lidt.

    I sommers bagte den ene af mine knægte kanelsnegle, og han kom blå glasur på en del af dem, og der blev faktisk ikke spist ret mange. Jeg tror vi mennesker har noget indbygget der siger os, hvad der er "normalt spiseligt".

    Meeeen man skal selvfølgelig ikke være bange for at prøve noget nyt, men norske klejner dur altså kun med gul glasur.

  7. #7
    OPR1 Gæst
    Skægt det du skriver med at der ikke blev spist så mange snegle med den blå glasur.

    Vi bagte nemlig engang blå, røde og grønne snegle til sejlklubben, som min søn var medlem af og ungerne var helt tossede med dem.

    Vi kom frugtfarven direkte i dejen, så den blev farvet
    Sidst redigeret af hundeuld : 08-12-2013 kl. 06:49

  8. #8
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Missemor Se meddelelser
    I sommers bagte den ene af mine knægte kanelsnegle, og han kom blå glasur på en del af dem, og der blev faktisk ikke spist ret mange. Jeg tror vi mennesker har noget indbygget der siger os, hvad der er "normalt spiseligt".
    Vi er utrolig æstetiske, hvad farver angår. En brun glasur er heller ikke bare en brun glasur. Der er flere, der tænder på en helt mørk glasur end på en lysebrun. Og jeg garanterer dig for, at sætter du en kurv med almindelige boller og en kurv med blå boller op og byder folk, så bliver den med de almindelige spist først. Det samme med f.eks. rød, grøn eller brun sovs til en gang flæskesteg.

    Nette

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    19 Apr 2008
    Geografisk sted
    Næstved
    Indlæg
    115
    Jeg har da købt nærmest naturlig blå frugtfarve til skumfiduser (mmmmmmmmums) men jeg synes altså det har en sær bismag. Og så farver det ikke så kraftigt. Men jeg mener bestemt ar bolsheforretninger af gør-det-selv-typen har spiselig farve i alle regnbuen nuancer.
    KH Lene Gammelmor

  10. #10
    Elsebeth Gæst
    Jeg er ret så sikker på at vi i vores Brugs her i Jyderup kan få både GUL, grøn og rød frugtfarve.


    -Den blå er straks sværere at få fat i , m.m. man kender en som kender en som arbejder i et laboratorium som kan skaffe methylenblåt


    Det farver mere blåt end blåbær , eller Brombær og får man det på tøjet så kan man ligeså godt kassere tøjet...


    Jeg har været med til at farve vandet i springvandet på Fåborg Gymnasium neon-blåt med methylenblå, og det var ikke de vilde roser vi fik af rektor dengang , for bassinnet kunne ikke gøres ordentligt rent uden kemi og havde i meget lang tid efter et sjovt blåt skær over sig

Side 1 af 4 1234 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •