Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 4 af 4

Emner: hjælp til forklaring af søller

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    23 Oct 2008
    Geografisk sted
    Vojens
    Indlæg
    16

    hjælp til forklaring af søller

    Hej

    jeg har en kontremarchvæv /tangentvæv med en kam brede på 50 cm og det er en kam der er 40/10, jeg har igår lavet næsten 200 søller, da der er 200 huller i kammen

    mit spørgsmål er, skal der også være en pind nederst på søllerne, lige som det er foroven, undskyld ved ikke hvad den pind hedder er total ny

    mit næste spærgsmål er så, når jeg skal opsætte den, skal hver 4 trand snor igennem hver 4 sølle eller hvordan gør man det ?

    mit 3 spørgsmål er, 200 søller nok og passer det, at man så sætter 50 søller på hver pind for oven, så man har 4 x 50 det er en tangentvæv med 4 tangenter

    håber nogen vil hjælpe mig, har bestilt bøger om vævning men vores bibliotek har intet hjemme

    Sanne

    ps hvis nogen skulle bo nær vojens og har tid og gerne vil vise mig, hvordan, vil jeg tage imod det med kys hånd, skal nok søger for kaffe og hjemmebagt boller og henter og bringer meget gerne dig eller max km på 40 km fra vojens smiler sødt

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Hej Pottervej.
    Uha, et spændende projekt med mange spørgsmål, der vil dukke op undervejs.

    Du behøver kun at have det antal søller på skafterne som du skal have antal af trendtråde for at få den vævebredde, du vil have.
    Hvis der er nogle til overs - kan du "køre dem ud i siderne (sørg for at der er ligevægt på skafterne, så det hele ikke hænger i den ene side).
    Det øverste skafte går gennem det længste hul over sølleøjet. Det nederste skaft går gennem det nederste lange hul under sølle øjet. Det øverste skaft er forbundet med kontramarchen via snore, der hænger ned fra vipperne. Disse skal være fastgjort i vandret stilling mens du søller, ritter og binder op. Når du så væver trækker du den lille pind ud, der fastholder dem. Når du er færdig med at væve, sætter du den i igen for at trendtrådene skal hvile sig så de ikke komer til at hænge under et ellers konstant pres.
    Det med hvordan du skal sølle - dvs. komme trådene igennem sølleøjnene er netop det spændende. Det er afhængig af hvordan, du fordeler dem på skafterne, der giver mønsteret. Der er utallige muligheder. Kig evt. i en bog men start med en lærredsvævning, kipper eller andet let. Start evt kun med to skafter for at lære væven at kende.

    Herefter skal du binde op. Det er en historie, du kommer til når du er kommet igennem sølning og ritning, og frembinding.
    Så skriver du bare igen.
    Håber det gav lidt mening, men det er et kæmpe projekt, du er igang med.og sjovt. Man bliver meget grebet af det.
    Strikke Marie

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    23 Oct 2008
    Geografisk sted
    Vojens
    Indlæg
    16

    Hej strikke marie

    tusinde tak for din forklaring ,jeg prøver senere om jeg kan få det hen og vender tilbage til dig, hvis jeg må?? hvad er det nemmeste mønster, at lave for, at starte med og kommer garnet fra skøtten ikke til, at ligge forkert hvis man tage f.eks 2 på første skaft af søller og 2 på næste skaft osv undskyld for at jeg spørge dumt, men sluger lige af din erfaring smiler sødt og rødmer knuzzer sanne

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Hej Sanne.
    Jeg vil foreslå at du laver en lærredebinding på to skafter.
    Dvs. du skal sølle en tråd i en sølle på det forreste skaft, så en tråd i en sølle på det bagerste. Igen en tråd i en sølle på det forreste skaft og så videre til du har brugt alle dine tråde. Lav evt. en lille smal trend til penalhus eller grydelapper, så du prøver dig frem og ikke mister modet.
    For at få den yderste kant mere stabil kan du i den yderste/ to yderste søller rykke trendtrådene ind i samme sølle, så der ligger to tråde i en sølle. Bare så trådene ikke sprænger så let.

    Når du så har prøvet lærredsbindingen på to skafter kan du prøve den på 4 skafter eller en kipperbinding - hvor mønsteret bliver skråt.
    Med disse to bindinger er der et utal af muligheder for mønstervariationer, der bliver smukke trods deres simpelhed.
    Prøv evt. at søge på bindingslære - Panama, Hanefjed, Pepita tern, farveeffekt. alle disse er egentlige lærredsbindinger. Man har så arbejdet med farvevariationer, på de forskellige islæt eller antal trend og islætstråde, og de mest fantastiske mønstre fremkommer.

    God vævedag Strikke Marie

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •