Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 10 af 10

Emner: Hjæææælp jeg har fået en 4 skaftet væv men ved ikke hvornår man tråder den

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    23 Oct 2008
    Geografisk sted
    Vojens
    Indlæg
    16

    Hjæææælp jeg har fået en 4 skaftet væv men ved ikke hvornår man tråder den

    Hej

    Jeg har bare været så heldig, at få en 4 skaftet væv af min svigermor, men jeg ved ikke hvordan jeg tråder den, nogen der kan fortælle mig det eller ved, hvor der ligger link til, at vise hvordan man tråden sådan en vidunderlig ting, jeg glæder mig sindsygt til at komme igang og jeg har lovet, at sende billeder til hende inden næsten weekend om, at jeg har fået den igang ,så bare kan med alle jeres løsninger på det.

    Det der er mit største problem er alle de tråde der går ned og hvor mange mam skal bruge og hvordan man skal bruge dem, så hjæææælp mig

    kh sanne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Jeg tror, at du mener, hvordan man laver en trend og sætter trenden på væven bagefter. Det er et stort arbejde, kan jeg godt sige dig. Det er det, der tager længst tid! Selve vævningen er hurtigere lavet.

    Jeg går til vævning hver tirsdag eftermiddag.

    Du skal nok spørge en af de andre damer, der er endnu mere inde i vævning, end jeg er. Jeg er langt fra færdig uddannet i vævning.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  3. #3
    ElisabethW Gæst
    Gå på biblioteket! Lån f.eks. en af Pauli Andersens bøger, der er billeder i. Eller Forums store vævebog af Laila Lundel.
    Og så skal du også vide om du har en trissevæv eller en kontremarchvæv!

    Og det er rigtigt: Det er et stort arbejde at sætte væv op, bare det at beregne forbrug til trend o.s.v. tager tid.
    Det kan ikke bare forklares her på Rokken. Du skal helst have en vævekyndig ved hånden, hvis du aldrig har sat en væv op før.

    Det er ikke for at tage modet fra dig, men for at forberede dig på at det altså ikke er bare sådan lige... Men, når det virker og man er i gang, så er det bare så fedt!

    God fornøjelse!

    ElisabethW

  4. #4
    ElisabethW Gæst
    Her er en side, hvor man kan se fotografier af opsætningen af en væv. Du skal et stykke ned på siden.

    http://www.landsbyvaeveren.dk/Alterd...p%20Kirke.html

    ElisabethW

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    04 Oct 2007
    Geografisk sted
    7160 Tørring
    Indlæg
    563
    Du skal være meget god til at læse og forstå, hvis du skal lave trend og sætte den på væven. Jeg er selv ny indenfor vævning, og det er ikke den letteste hoppy. Opsætningen tager meget lang tid. Få fat i en der kan, så du kan få det vist.
    Jeg har brugt hele dagen i dag, bare på at lave trend og sætte denne på min terapi væv. (dette er bare en lille væv, ikke nær så kompliceret som en skaftevæv).
    Men pøj pøj med det, når du først når til selve vævningen, ja så er det noget af det mest afslappende stykke arbejde.
    Mvh. Marianne

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    23 Oct 2008
    Geografisk sted
    Vojens
    Indlæg
    16

    hej igen

    Hej Tusinde tak for jers svar, jeg har købt en del bøger om vævning med det er utradisionel vævning og til ramme væv, da det var det jeg ville have købt, jeg ved intet om hvilken væv det er, men den ser sådan ud http://www.guloggratis.dk/fritid/haa...nnonce/3925072

    Jeg ville bare så gerne væve, da jeg har brug for at bruge hoved ,mistede mit arb pga nedskæring fordi en havde brugt for mange penge, jeg har en lammet højre arm, men vil så gerne lave kreative ting, jeg har både lave strømpetrolde, strikker på knagerækkestrikker, maler, arbejdet i glas, lavet sølvsmykker m.m. men vævning var bare noget jeg rigtig gerne vil lære og jeg har det bedst med, at forsøge mig frem og få lidt hjælp, jeg er ikke god til at gå til det, dels fordi det gerne ligger om aften, hvor mine børn har brug for mig og dels kan jeg ikke lave tingene som alle andre på deres måde og de gange jeg har meldt mig til noget, har det bare været sure damer, der kun mente deres måde var rigtig, men den måde kunne jeg jo ikke gøre tingene på, da jeg kun har en hånd .

    Det er derfor jeg spørg jer, jeg ved godt hvordan man lave selve trandesnorene men da det er rammevæv, jeg har læst meget om ,ja så mangler jeg alt terioretisk viden om alle de snore der hænger ned fra skafterne og jeg håbede på nogen kunne forklare om hvordan alt det med skafterne virker, jeg kender ikke ret mange der er kreativ og slet ikke nogen der kan væve eller har forstand på dette, men vil gå på biblioteket i dag og se hvad jeg kan finde om dette

    endnu engang tak for jeres indlæg smiler, jeg er monster stædig så skal nok få den igang opgiver ikke så let smiler sødt

    kh sanne

  7. #7
    ElisabethW Gæst
    Kan sagtens forstå dig, at du gerne vil i gang.
    Det er en kontremarchvæv, du har. Det er godt for den er nemmere at have med at gøre. Er den magen til den på billedet? For så er det jo en del nemmere. Den på billedet er en tangentvæv, hvor man bruger hænderne til at "træde" med, når man skal lave skel. Men er det en rigtig skaftevæv med tramper o.s.v., så er det lidt mere kompliceret.

    Start med at låne en bog med skaftevæv. Måske kan vi guide dig igennem, når du kan fortælle hvad du er nået til. Hvis vi ikke er enige om begreberne er det jo svært at gøre på denne måde. Altså, det er nemmest at du skriver f.eks. sideskammel og ikke "en af de der pinde, der sidder på siden". Men, find en bog med gode billeder og anvisninger og lad os se, hvad der kan lade sig gøre.

    ElisabethW

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    23 Oct 2008
    Geografisk sted
    Vojens
    Indlæg
    16

    hej

    Hej min væv er den samme som den på billedet og jeg vil meget gerne have jeres hjælp biblioteket åbner her kl 11 i vojens så køre snart der ned tusinde tak for at du gider at bruge tid på mig kh sanne

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    23 Oct 2008
    Geografisk sted
    Vojens
    Indlæg
    16

    øv øv

    Hej bibliotekket havde ingen bøger hjemme og bestilt nogen, men de kunne ikke sige, hvornår de er hjemme suk kh sanne

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    04 Oct 2007
    Geografisk sted
    7160 Tørring
    Indlæg
    563
    Citat Oprindeligt indsendt af pottervej Se meddelelser
    Hej bibliotekket havde ingen bøger hjemme og bestilt nogen, men de kunne ikke sige, hvornår de er hjemme suk kh sanne
    Hejsa, god øvelse i at have tålmodighed for det får du brug for
    Glæder mig hver gang, jeg ser eller hører om andre der har interesse for at væve, så hold ud.
    Mvh. Marianne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •