Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 14

Emner: Valket børnetrøje

  1. #1
    HBT Gæst

    Valket børnetrøje

    Jeg har købt et strikkekit på en valket børnetrøje, hos Balleby strik på Fredericia håndarbejdsmesse.
    Jeg synes den er noget bøvlet, og jeg er gået helt i stå nu hvor jeg skal samle ærmet med venstre forstykke, er der mon nogen der har opskriften der kan hjælpe. Eller alternativt ligger inden med en anden valket trøje som man må dele opskriften på?
    Nu satte jeg mig her til aften for at der skulle strikkes en del i aften så den kunne blive færdig, men så gik jeg helt i stå

  2. #2
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af HBT Se meddelelser
    Eller alternativt ligger inden med en anden valket trøje som man må dele opskriften på?
    Øhh, den eneste forskel der er på en trøje, der skal valkes og en, der ikke skal er størrelsen.
    Så hvis du har problemer og kan bruge hvilken som helst opskrift, så er der rigeligt på nettet.

    Skal det være den samme opskrift, er vi nødt til at vide noget mere om den. "Valket børnetrøje" er et vidt begreb, også selvom vi får at vide, at den er købt i en bestemt bod på en messe. :-)

    Nette

  3. #3
    HBT Gæst
    Hej

    Ja men synes jo a trøjen bliver "tættere/kraftigere" når den valkes, og så kan jeg jo ikke tage hvilken som helst opskrift?

    Der er en tråd herinde om en valket trøje fra 2007, og jeg tror det er den samme, men jeg kan ikke se de billeder der ligger i den tråd, det kunne jeg i hvert fald ikke i aftes. Men skal jeg skrive opskriften ind?

  4. #4
    HBT Gæst
    Jo det er denne: http://www.rokken3.dk/forum/showthre...et+babytr%F8je i dag kan jeg se billederne.

    Det der går galt er når jeg har strikket venstre forstykke, og derefter de 2 første rækker på venstre ærme, der skal jeg så samle ærmed med forstykket således:
    strik ærmets 42 m + 2 m fra raglanstykket. Vend arbejdet, slå om p og strik tilbage. På næste p strikkes omslag sammen med 1 m mere fra raglanstykket (der er også omslåede masker på raglanstykket - hvad gør jeg ved dem?). Vend arbejdet, slå om p og strik tilbage. Fortsæt på denne måde med at strikke skiftevis 2 m og 1 m mere med (husk at strikke omslget sammen med den efterfølgende m) til der strikkes over alle m (er det alle raglanm eller alle m incl kantmasker på venstre forstykke?) Strik i alt 3 riller over alle m og begynd derefter på ærmets anden raglanside, der strikkes på samme måde som på forstykket. (pas - her står jeg også af) Når der kun strikkes over 42 m , strikkes 2 riller lige på. Luk af på sidste p

  5. #5
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af HBT Se meddelelser
    Ja men synes jo a trøjen bliver "tættere/kraftigere" når den valkes, og så kan jeg jo ikke tage hvilken som helst opskrift?
    Hvorfor ikke? Hvis du strikker den i en større størrelse og så valker den, så bliver den mindre og dermed mere tæt.
    Selve opskriften, garnet og pindene er ligelgade med, om du valker eller ej.

    Citat Oprindeligt indsendt af HBT Se meddelelser
    Der er en tråd herinde om en valket trøje fra 2007, og jeg tror det er den samme, men jeg kan ikke se de billeder der ligger i den tråd, det kunne jeg i hvert fald ikke i aftes. Men skal jeg skrive opskriften ind?
    Her kan jeg desværre ikke hjælpe. Jeg har endnu ikke strikket raglan, så det forvirrer mig, og jeg håber da ikke, at alle raglanopskrifter ser så indviklede ud, skal nemlig snart i gang med det.

    Håber der er en anden, der kan hjælpe. :-)

    Nette

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    05 Jul 2007
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    170
    Hvis det er den trøje i tråden du henviser til, så har jeg strikket den, men jeg forstår ikke helt hvor det er du ikke kan finde ud af det.

    Er det når du har slået op til ærme og skal strikke ærmet sammen med raglan fra forstykket???

    Uden at sidde med opskriften foran mig, mener jeg at kunne huske man skulle strikke en pind over alle masker på forstykkets raglan, så du ikke har omslag.

    du skal ikke bruge sidesømsmaskerne fra forstykket før du er færdig med ærmet, så skal du strikke videre med dem.
    Sidst redigeret af agro : 09-11-2008 kl. 17:00 Årsag: tilføj
    Agro

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    07 Mar 2007
    Geografisk sted
    Tårnby (Amager)
    Indlæg
    37
    Jeg har selv strikket denne trøje til mit barnebarn i rød og pink.
    Den blev rigtig fin, så lad være med at opgive den, du vil blive
    rigtig glad for at du har strikket den, den er altså flot. hvis du ikke er
    kommet videre kan du ringe til Balleby i Ebeltoft og få hjælp. Det fik jeg for jeg havde også et problem med den. Men det er en rille du skal strikke over maskerne i "ærmegabet" så maskerne hænger sammen i et stykke/i en lige pind, dvs af du strikker disse omslag og masker til en alm. lige pind, vend og strik pinden tilbage over "armegabet"...hmmm det er lidt svært at forklare på skrift men jeg håber du forstår hvad jeg mener. Du må gerne skrive til mig hvis du ikke kan komme videre, men det håber jeg du er, for som sagt
    den er bare fin. Min er i brug nu, selv om den er noget stor
    Held og lykke med strikketøjet

    Jeannette

  8. #8
    HBT Gæst
    Tak for jeres svar. Jeg synes stadig jeg er forvirret.

    Jeanette: skal jeg kun strikke hen over de raglandelen? Altså der hvor venstre sidestykke er skrå? Og derefter sætte den del sammen med ærmet, og så strikke hen over ærme og raglanmasker?
    Jeg vil også være træt af at opgive, men jeg mangler en trøje til sønnike NU. Jeg har desværre ikke tid til at ringe til Balleby før tidligst fredag eller lørdag, jeg er for sent hjemme til at kunne ringe i åbningstiden til hverdag

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    07 Mar 2007
    Geografisk sted
    Tårnby (Amager)
    Indlæg
    37
    Ja du skal først strikke de skrå masker, begynd med et nyt nøgle garn, strik en rille
    først op og så ned, bryd garnet. derefter slår du xx antal masker op til ærmet, strik 2 riller - så vidt jeg husker - derefter begynder du på at strikke de skrå masker med efterhånden.Er du begyndt på at strikke de 2 riller på ærmet, lader du bare det arbejde hvile, strikker de skrå masker(husk med et nyt nøgle), og så strikker du de 2 dele sammen efterhånden. Du er velkommen til at skrive igen til mig, evt. pr mail, hvis du har brug for det, giv endelig ikke op, det er en rigtig smart trøje. Du skal så "Huske" på at strikke denne rille over raglanden/de skrå masker i alt 4 gange, dvs. til starten af ærmet og til slut af ærmet.( kig på billedet af trøjen, så forstår du hvad jeg mener, tror jeg)
    Jeg hæklede 2 små blomster i hver sin farve, og satte dem på det brede forstykke med en træknap i midten, det blev rigtig fint.
    Pøj pøj, det skal nok lykkes for dig, ellers så skriv igen, husk du er velkommentil det.

    Jeannette

  10. #10
    HBT Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Jeannette Se meddelelser
    Ja du skal først strikke de skrå masker, begynd med et nyt nøgle garn, strik en rille
    først op og så ned, bryd garnet. derefter slår du xx antal masker op til ærmet, strik 2 riller - så vidt jeg husker - derefter begynder du på at strikke de skrå masker med efterhånden.Er du begyndt på at strikke de 2 riller på ærmet, lader du bare det arbejde hvile, strikker de skrå masker(husk med et nyt nøgle), og så strikker du de 2 dele sammen efterhånden. Du er velkommen til at skrive igen til mig, evt. pr mail, hvis du har brug for det, giv endelig ikke op, det er en rigtig smart trøje. Du skal så "Huske" på at strikke denne rille over raglanden/de skrå masker i alt 4 gange, dvs. til starten af ærmet og til slut af ærmet.( kig på billedet af trøjen, så forstår du hvad jeg mener, tror jeg)
    Jeg hæklede 2 små blomster i hver sin farve, og satte dem på det brede forstykke med en træknap i midten, det blev rigtig fint.
    Pøj pøj, det skal nok lykkes for dig, ellers så skriv igen, husk du er velkommentil det.

    Jeannette
    Tak, jeg kastede mig ud i det igen i går aftes, men det ser ikke rigtigt ud ifht billedet. Det er det du skiver med 4 gange der går galt tror jeg, og det forstår jeg ikke.
    Altså jeg har strikket hen over raglan, 1 rille, så der nu ikke er nogen omslåede masker. Og så er jeg begyndt at strikke hhv 2 og 2 maske fra raglanstykket over på ærmestykket. Har forøvrigt forsøgt at ringe til Balleby et par gange i dag, uden held, da jeg var hjemme tidligere i dag

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •