Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 21

Emner: Jule engle.

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892

    Jule engle.

    Her er lidt inspiration til jule engle. De er super hurtigt strikket og børn kan sagtens lave dem.
    De er ikke helt færdige endnu, men det kommer.
    Garnet er Wool and Cotton fra Rowan. En rest. Andet kan bruges. Fyldet er uld.
    Tanken er at man kan bruge det til værtinde gave. Disse tre er til en pige i U.S.A..
    Kunne ikke finde julebanken, hvor jeg egentlig synes, de hører hjemme.

    Strikke Marie

    Engle rok 1.jpg

    Engle rok 2.jpg

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Upd det var det billede uden vinger. Her er det rette.

    Engle rok 4.jpg

    Engle rok 5.jpg

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Så er der en lanterne engel til flokken. Alt er lavet af rester. Glorie og hank af rundelastik, lanterne af en rest malet papir fra min tid i børnehaven for snart 20 år siden. Mohairen er endnu ældre fra en flok geder jeg har klappet. Broderegarnet er arvet fra min svigermor og garnet fra en ældre dame, der ville smide det ud. Båndet om maven er fra gavemærker. Kun vingerne er nye. Så det er nærmest genbrugsengle. En dejlig fornemmelse at få ryddet op på den måde.
    Strikke Marie

    Englerok 6.jpg

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Så blev der tid til at komprimere de sidste billeder. Jeg er ikke en IT -ørn, så er det sagt.
    De tre små engle skal til U.S.A. i bytte for noget andet legetøj. En sjov udfordring, hvor man aldrig ved hvad der dukker op.
    Bemærk tandstikkeren i stjernen, der er lavet af en gammel gavemærkat, er en af dem , jeg fik af drillenissen. Så jeg får brugt lidt af hvert.

    Strikke Marie

    Engle rok 8.jpg

    Engle rok 7.jpg

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Endnu en lille engel til flokken. Denne gang en syngende lille pige.
    Hun drager af i morgen.
    Tak for alle de pæne ord. Dejligt at andre også synes, det er værd at kigge på, det jeg laver. Håber I bliver lidt inspireret til at lave noget hjemmelavet. Der skal ikke så meget til. Jeg synes jo bare det er sjovt at lege lidt med dukker

    Strikke Marie

    Engle rok 9.jpg

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Jeg har aldrig fået postet min opskrift på juleengle og julenisser.
    Mon det gør noget, at jeg lægger min engel og nisse ind her? Den kom jo aldrig i tips og opskrifter.

    Hæklet og strikket julenisse og juleengel.

    Engel20og20Nisse20001.jpg

    Brug 2 vat- eller flamingokugler: en på størrelse med en 1- eller en 2 krone og en, som er større end en 5 krone + 1 tandstik (rund til pindemadder).
    Brug alm. bomuldsgarn i forskellige farver.
    Brug 5 korte og tynde strikkepinde (nr. 2) til nissehuen.
    Brug hæklenål nr. 2, 2½ og 3.
    --------------------------------------------------
    Nisse- og engletøj:
    Slå 5 luftm. op med nål nr. 3 og lav en ring med 1 kædem. i 1. luftm.
    1. Start med 1 luftm.. Hækl 8 halvestangm. om ringen. Slut med 1 km. i lm..
    2. Start med 1 lm.. Hækl 2 hstm. I hver af de 8 m.. 18 m.. I alt. Slut med 1 km. i lm..
    3. Start med 1 lm.. Hækl 1 hstm i hver m. + 2 hstm. I hver 2. m. slut med 1 km. i lm 24 m. i alt.
    4. Start med 1 lm.. Hækl 1 hstm i hver m. + 2 hstm. I hver 3. m. slut med 1 km. i lm 30 m. i alt.
    5. Start med 1 lm.. Hækl 1 hstm i hver m. + 2 hstm. I hver 4. m. slut med 1 km. i lm 36 m. i alt.
    6. Start med 1 lm.. Hækl 1 hstm i hver m. + 2 hstm. I hver 5. m. slut med 1 km. i lm 43 m. i alt.
    7. Start med 1 lm. Hækl 1 stangm. I hver m. (ikke flere udtagninger). slut med 1 km. i lm..
    Omgang 8 - 11: Samme som omg. 7.
    Hækl til sidst en omg. “majs picot” (gerne i en anden farve, f.eks. hvid) med nål nr. 2 eller 2½.
    Majs picot:
    Start med 1 fm. I kanten. *Slå om, stik nålen gennem næste maske, slå om og træk garnet igennem. Gentag dette 2 gange til (nu 7 løkker på nålen). Slå om og træk garnet gennem de 6 løkker, slå om og træk garnet gennem de sidste 2 løkker, 2 lm, 1 fm. i samme m. som de 7 løkker, 1 fm. i m. ved siden af (til venstre).* Gentag hele vejen rundt. Slut af med 1 km. og bryd garnet (træk det igennem m.).
    -----------------------------------------------------------------------------------
    Strikket nissehue:
    Slå 24 masker op og fordel dem på 4 korte og tynde strikkepinde (strømpepined nr. 2).
    Strik først 2 omgange 1 ret, 1 vrang. Strik derefter ret og tag 1 m. ind på hver pind ca. hver 2. omg. Til der er 4 masker på hver pind. Strik ca. 10 omg. mere. Bryd garnet. Luk af ved at trække den løse ende gennem alle m.. Træk til. Hækl 1 omg. fm. forneden (f.eks. med hvid).
    -----------------------------------------------------
    Hæklet engel:
    Brug 2 vat- eller flamingokugler (samme størrelse som til nissen). + 3 runde tandstikker (som bruges til pindemadder).
    Brug alm. bomuldsgarn og hæklenåle nr. 2, 2½ og 3.
    Tøjet til englen hækles efter samme opskrift som til nissen + majs picot’en.
    Englevinger (2 stk.):
    Slå 4 lm. op med nål nr. 3.
    1. Hækl 4 stm. i den første lm..
    2. Vend med 2 lm. og hækl 5 stm..
    3. Vend med 2 lm. og hækl 7 stm. (2 udtagninger).
    Omg. 4 - 7: vend med 2 lm og hækl 7 stm.. (ikke flere udtagninger).
    Bryd garnet og afslut med 1 km efter 7. Omg.
    Hækl 1 vinge magen til.
    --------------------------------------------------------
    Engleglorie:
    Slå 16 masker op med nål nr. 2½. Lav en ring med 1km. i den første lm.. Start med 1 lm.. Hækl 26 fm. om ringen. Slut med 1 km. i lm.. Bryd garnet og træk garnenden igennem m..
    --------------------------------------------------------
    Montering af nisse og engel:
    Hæft alle ender.
    Sæt en tandstik i den største af kuglerne. Kom nisse /engletøjet på.
    Til englen sættes nu 2 andre tandstikker bagpå i den store kugle. Sæt hullet i den smalle ende af vingerne (begge vingerne) ned over den første tandstik “halsen” og sæt derefter det øverste af vingerne fast i hver sin af de 2 andre tandstikker for oven (bagfra).
    Sæt glorien/nissehuen på hovedet (den mindste kugle) og sæt hovedet på “hals” tandstikken.
    Lav evt. øjne, næse og mund på nissen/englen.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    26 Dec 2007
    Geografisk sted
    Midt 8620Kjellerup
    Indlæg
    217
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikke Marie Se meddelelser
    Så blev der tid til at komprimere de sidste billeder. Jeg er ikke en IT -ørn, så er det sagt.
    De tre små engle skal til U.S.A. i bytte for noget andet legetøj. En sjov udfordring, hvor man aldrig ved hvad der dukker op.
    Bemærk tandstikkeren i stjernen, der er lavet af en gammel gavemærkat, er en af dem , jeg fik af drillenissen. Så jeg får brugt lidt af hvert.

    Strikke Marie

    Engle rok 8.jpg

    Engle rok 7.jpg

    strikkemarie
    mon du har en opskrift man kan få lov at prøve jeg har faktisk næsten igen engle i julekassen. Det er da en skam ikke at have de små, og dem du har lavet her er super søde og passer lige i et lille vindue
    Lev livet vi har det kun til låns.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    15 Mar 2011
    Geografisk sted
    2630 Taastrup
    Indlæg
    546

    Tusind Tak!!!

    Hvor er jeg glad for at I hiver gamle tråde frem i ny og næ.
    Det giver os nye på rokken, en mulighed for at se nogle flotte ting, vi nok ellers ikke ville have fundet..

    Strikke Marie, super søde engle du har lavet. Jeg vil da blive glad, hvis du vil dele din opskrift!

    Strikkelene, dejligt at du lægger opskrifterne ind med det samme. Super sødt "par". Låner lige til gemmerne...

    Nu vil jeg lave mig en stor kop the Er nemlig blevet godt forkølet, men fingerne fejler gudskelov ikke noget...
    Det kræver ærlighed, at sælge elastik i metermål..

  9. #9
    Inger1 Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikke Marie Se meddelelser
    Endnu en lille engel til flokken. Denne gang en syngende lille pige.
    Hun drager af i morgen.
    Tak for alle de pæne ord. Dejligt at andre også synes, det er værd at kigge på, det jeg laver. Håber I bliver lidt inspireret til at lave noget hjemmelavet. Der skal ikke så meget til. Jeg synes jo bare det er sjovt at lege lidt med dukker

    Strikke Marie

    Engle rok 9.jpg
    Det var et godt emne til den næste rokkebog, super super flotte engle

    Inger

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Citat Oprindeligt indsendt af minda Se meddelelser
    Hvor er jeg glad for at I hiver gamle tråde frem i ny og næ.
    Det giver os nye på rokken, en mulighed for at se nogle flotte ting, vi nok ellers ikke ville have fundet..

    Strikke Marie, super søde engle du har lavet. Jeg vil da blive glad, hvis du vil dele din opskrift!

    Strikkelene, dejligt at du lægger opskrifterne ind med det samme. Super sødt "par". Låner lige til gemmerne...

    Nu vil jeg lave mig en stor kop the Er nemlig blevet godt forkølet, men fingerne fejler gudskelov ikke noget...
    Værsågod, Minda! Jeg synes bare, at det var synd, at andre ikke fik set dem. Dem har jeg snart lavet nogle stykker af i løbet af mange år. Spørg mig ikke, hvor jeg har fået ideen fra. Den har jeg nok set i et gammelt blad og så har jeg lavet dem efter mit eget hoved. Min mor har mange af dem og de kommer op hver jul.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •