Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 21

Emner: Pennevisker

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet LoneS

    Jeg kan da godt prøve at lave en kopi, den var egentlig ret simpel - hvis jeg altså husker rigtigt.

    Jeg gik på Alléskolen i Aalborg fra 1965 - 1973
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Hanne N J

    Da jeg begyndte i skolen i 1957 (Vorrevangsskolen i Århus) skrev vi også med pen. Jeg kan huske en gang i 3. eller 4. klasse, da havde jeg ikke fået min blækregning skrevet ind. Så snød jeg mitgtil at få lov til at gå hjem i spisepausen og så sad jeg der og skrev blækregning ind. Det skulle gå meget stærkt, så der blev MANGE store klatter. Jeg har nok ikke fået mere end g+ i orden for den opgave._________________
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Hundeuld

    Uha blæk regning, det havde jeg glemt, jeg gjorde det, at det blev skrevet med blyant først, også med skratpen ovenpå, og hvis man så kunne se blyanten bagefter, så var det igang med viskelæderet.
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Laurine

    Jeg begyndte i Paradisgades skole(ren pigeskole) i 1954. Der havde både min mor og min søster gået, så det var lidt sjovt, da der stadig var enkelte lærere tilbage fra dengang. Min sanglærer og min regnelærerinde(som det hed dengang) havde begge haft min søster,og hun var dog 15 år ældre end jeg, og kunne huske hende.
    Nå, nu sidder jeg og bliver nostalgisk igen, det havde jo ikke så meget med blæk at gøre. Jeg begyndte at skrive med pen og blæk i 5.klasse, og guderne skal vide, jeg hadede det. Det skrattede og klattede og tog lang tid, men min klasselærerinde var frygtelig gammeldags, så hun ville ihvertfald ikke høre tale om fyldepen. Min farfar forærede mig en fin vinrød Mont Blanc, som på den tid var noget af det bedste man kunne få, men konen var ubøjelig. Først efter min konfirmation, blev jeg trodsig og skrev min første stil ind med fyldepennen, og da hun så, hvor pænt, det så ud(der var nemlig ingen klatter), så gav hun efter :hopglad
    :_________________
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Hundeuld

    Herlig erindring...... og du fik "skovlen " under din gammeldags lærerinde.
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Steffen

    I mine unge dage boede jeg i Herlev og gik på Mørkhøj skole ,som jeg forlod i 1964 .
    Da vi begyndte på blækskrivning , fik vi udleveret et penneskaft og 1 pen ,
    men inden vi fik lov til at bruge det skulle vi lave et ( penalhus ) til at opbevare det i.
    Det bestod af et rundt paprør ,hvor der var placeret en napoliunshat i begge ender
    og der var navn på , dette ( penalhus ) skulle vi selv folde i karton .
    Disse penneskafter med hus skulle blive på skolen ,de blev låst inde i et skab til næste gang de skulle bruges .

    Når vi var færdig med at skrive skulle pennen aftørres på den mest skånsomme måde ,
    med et stykke blødt sugende skind , vaskeskind .
    Når vi mente at pennen ikke kunne mere og skulle udskiftes , skulle vi aflevere den gammel pen til eftersyn ,før vi fik den nye pen._________________
    Med venlig hilsen
    -----Steffen-------
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Tut

    Det ærger mig jeg ikke kan huske noget specielt med de penne skafter, vi havde dem i skolen, og jeg lavede klatter, det er helt sikkert.
    Men herligt at læse om jer andre .
    Sidst redigeret af hundeuld : 14-11-2009 kl. 23:04
    Venlig hilsen
    Rokken

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet LoneS

    Jeg har fået lavet en pennevisker, og den ligner faktisk dem, vi lavede i skolen.
    Jeg er desværre ikke ejer af et digitalkamera, så min datter har lovet at fotografere. Jeg vender tilbage.

    Mange hilsner Lone
    Venlig hilsen
    Rokken

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Er der slet ikke nogen der kan huske hvordan man lavede pennevisker..for så vil vi da gerne se..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Jeg har aldrig hørt om sådan én. Min far var revisor i mange år og de fleste år lavede han regnskaberne i bøger (computeren kom først ind de sidste år - indtil han fik de dumme blodpropper i hjernen som tog hans gode forstand). Så han holdt bare op fra dag til dag. Han havde en speciel rulle i en sort plastikholder, som han brugte, når han havde skrevet noget ind i bøgerne med fyldepen.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •