Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: Wow.. og flere spørgsmål

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    29 Nov 2007
    Geografisk sted
    Albertslund
    Indlæg
    388

    Wow.. og flere spørgsmål

    det er altså sejt når noget lykkes man har prøvet og prøvet.. jeg har ikke rigtig andet at vise frem end en lille krøllet klump noget der kunne være garn med god vilje men at det er lykkes mig at lave en lang tynd "tråd" der hænger sammen er ganske fantastisk i min verden.
    Det problem der gør at jeg ikke længere sidder og stirrer facineret på klumpen der bliver til tråden er at min "bundvægt" på tenen bliver ved at smutte af. Jeg går ud fra jeg ikke har bundet den korrekt på. Jeg har brugt videoen fra denne side: http://www.joyofhandspinning.com/HowToDropspin.shtml øverst til højre. "Tying a leader to a bottom whorl spindle." hedder den. Jeg tror ikke jeg snoede den nær så mange gange om som hun gør for hun sagde jo ikke noget om antallet af snoninger. Så jeg prøver at kopiere det mere nøje næste gang. Og nu har jeg lidt spørgsmål. Jeg har set en video hvor en pige spinder af nogle lange stykker. Jeg kender ikke den danske terminologi men det er en rulle af uld som leveres i lange lige baner hvor fibrene allerede ligger samme vej og så kan du selv dele dem over i halve og kvarte. Det gør det jo alt andet lige lettere at trække ulden ud (hvad hedder det på dansk?) så fibrene ligger helt pænt. Så ja.. hvad hedder den slags på dansk - noget der er gjort så meget klar at man kun selv skal dele det i tyndere baner og trække det lidt mens man spinder? Og så ville jeg høre om nogen kunne fortælle mig om de foretrækker en (igen mangler jeg dansk terminologi) en undertynget (vægten sidder nederst) eller overtynget (vægten sidder øverst) ten? Når jeg kigger på zeps billeder ser det ud som om hun bruger en undertynget men jeg hvad er lige forskellen på de to? Hvad gør den ene bedre end den anden?
    Imorgen skal vi ikea og se på en reol til mig og mit hobbygear. Jeg har besluttet at opgive min stationære computer og overdrage al den plads jeg bruger på skrivebord til hobby plads istedet. Om ikke andet kan jeg bruge bordpladsen til at hobbye når kæmpe computeren er væk. Jeg kan godt se på det hele jeg må gøre plads til uld og tene også for huhej det her er sjov.
    Zuzzan

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240
    Jeg er også nybegynder på det spændende eventyr om uld og håndten.. jeg købte en håndten som efter billedet havde vægten øverst.. med samme resultat som du kommer til, skidtet falder fra hinanden.. utallige var de gange hvor min tråd knak og teenen faldt i gulvet og tabte de meter jeg havde lavet fordi vægten slog det af... Jeg kom så til at se at vægtens hul er konisk.. så altså vil den skubbe sig nedad hvis den blev vendt.. tog nu en drastisk beslutning og flyttede min krog ned i den anden ende af "stangen" så den nu er undertynget.. og så har jeg svunget rundt som en drøm lige siden.. jeg har nu lavet entrådet garn, ca 600g, som så skal tvindes til 2-trådet..
    HØHØ jeg kan godt li din drøm med et hobby-skrivebord.. sådan et har jeg også et sted neden under alle dyngerne.
    Marianne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    http://www.kartehuset.dk/gallery.aspx

    tror det er en side for dig. Jeg tror det du efterlyser hedder kartebånd eller nogle steder fiberbånd alt efter hvad de er lavet af.

    hvis du googler kartebånd får du mange spændende sider

    held og lykke med projektet
    Hilsen Knhobby - Kirsten

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Om ikke så lang tid kommer der en ten tilsalg til fordel for rokken,
    måske flere, det er tenen over alle tene.

    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    15 May 2007
    Geografisk sted
    Jämtland Sverige
    Indlæg
    221
    Citat Oprindeligt indsendt af Knhobby Se meddelelser
    http://www.kartehuset.dk/gallery.aspx

    tror det er en side for dig. Jeg tror det du efterlyser hedder kartebånd eller nogle steder fiberbånd alt efter hvad de er lavet af.

    hvis du googler kartebånd får du mange spændende sider

    held og lykke med projektet
    Jeg vil anbefale karteflor til en begynder. Kartebånd er kæmmet og glider nemmere fra hinanden. Venlig Hilsen Renee

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    29 Nov 2007
    Geografisk sted
    Albertslund
    Indlæg
    388
    Hej Renee,
    Sidder midt i rodet af at omdanne soveværelset til hobby rum/arbejdsrum/soverum med den bærbare vaklende oven på tre bedrollers men ville da lige sige tak for info :) Vi vener på klatmalingen oven på de udspartlede huller tørrer op så vi kan komme videre. Jeg har forsøgt mig med netop karteflor jeg har købt af dig og det fungerer fint men ville gerne prøve kartebåndet på et tidspunkt også. Det så ud som om man ville få en jævnere tråd men det er måske i virkeligheden øvelse det kommer an på?
    Zuzzan

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    15 May 2007
    Geografisk sted
    Jämtland Sverige
    Indlæg
    221
    Jeg havde glemt at du havde prøvede med karteflor og ja, kartebånd er mere lige. Hilsen Renee

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •