Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 22

Emner: Et par spørgsmål mere ....

  1. #11
    Birgitma Gæst
    Jeg har en lille en til 100 kr som er god, har også en hjemmelavet der er lidt større.
    Jeg kender kun alt for godt det med at man også lige skal ha' ...... og enden du har set dig om har du brugt en formue.

  2. #12
    lenes3d Gæst

    Embosse

    Jeg må give jer ret, det er et stort arbejde med lyskasse at få alle huller med, i min butik står der en dobbel doo maskine så dem der køber stensils i butikken kan bruge den frit og jeg behøver vist ikke sige at det gør de flittigt, imens de nyder en kaffe

    knus lene

  3. #13
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Rita Se meddelelser
    Jeg kender det med at skulle handle flere forskellige steder. Og man kan også få flere aftener (læs mange aftener) til at gå med at savle over både danske og hollandske hjemmesider med hobbymaterialer .

    Jeg var ikke glad for min lille lyskasse til at starte med. Men efterhånden er jeg blevet glad for den. Den fylder ikke så meget på bordet.
    Jeg er begyndt at embosse på farvet karton. Det kan lade sig gøre, hvis du tager skabelonen, taper den fast på bagsiden af kortet og så med en blyant tegner i "hullerne". Så kan du sætte skabelonen fast på forsiden, men husk at "spejlvende" skabelonen, så hullerne ligger lige over det tegnede på bagsiden. Så kan du embosse efter blyantstregerne på bagsiden.
    Ideen er genial - desværre er det ikke mig, der har fundet på det
    Det lyder som om, man godt kan klare sig med den lille lyskasse (A5?) - den som Birgitma også nævner til kr. 100,-. Jeg har set en kraftigere model (A4?) til kr. 260,00, men er meget i tvivl om, hvilken jeg (evt.) skal vælge. Andetsteds har der været flere, der har udtrykt sig negativt om den lille lyskasse. Man følte slet ikke, at man havde "plads nok" at arbejde på.

    Jeg har desværre ikke et sofabord af glas, som jeg bare ville kunne stille en lille lampe med energipære under (det ville være smart, men mit sofabord er af træ).

    Tak for idéen med at tegne skabelonen op på farvet karton, Rita - genial idé!

    Lenes3d - Her i Sorø er der desværre INGEN hobbyforretninger - og slet ikke noget, der stiller en dobbelt do til rådighed.


    Min lokale boghandel kunne lige klare en linial med metalkant - og det kortpynt de har koster en mindre bondegård (i forhold til hobbybutikkerne på nettet). De skal f.eks. have kr. 9,95 (kan vist lige så godt kalde det kr. 10,00 - de snyder jo ikke nogen alligevel!) for et stickersark. Henne i "korthjørnet" af butikken (det er meget lille) stod nede på gulvet under en masse andet en dobbelt do maskine - jeg kunne ikke se, om det var en XL, men det tror jeg. Jeg har set prisen på sådan een kalorius på nettet, men den i boghandlen kostede 1.499,00!!!
    Så er den godt nok også betalt.

    Jeg går ikke ud fra, at selvom man havde sådan en maskine, at man bare kan smide stencilen i og så klarer maskinen det hele - skal der ikke specielle måtter til? Det mener jeg, der skal til Big Shot'en.
    Man bliver godt nok forvirret over kortverdenen ind i mellem. Der er rigtig rigtig mange udtryk og maskiner og forskellige stykker værktøj - især punches og stencils - at forholde sig til.

    Så "tøffer" man ind i hobbybutik på nettet og så (kun et eksempel) har de f.eks. masser af værktøj, men INGEN skæreplader. Eller man tøffer ind et sted, hvor de har skæreplader og måske masser af stencils, men INGEN embossingtools (ciseleringspenne). Osv.

    Det positive er så, at man kan sidde og kigge på en masse ting og der ryger altid lidt ekstra med i "kurven". Når man så går ind og kigger i kurven, tænker man: Hvordan pokker er beløbet kommet helt derop?

    Det store kunststykke som jeg ser det, består i at finde ud af at begrænse sig selv (både på den ene og den anden måde).
    Hvad vil man prøve og hvad vil man ikke give sig af med.

    Jeg har sat grænsen ved store kort, pensler, maling, sand, embossingpulver og varmepistoler, tumblepunches og fancy punches. Og selv med disse begrænsninger findes der stadig mange ting at afprøve.

    Har I f.eks. prøvet at sidde og savle over alt det pragtfulde scrapbookingpapir, der findes - og som egner sig fantastisk som pyntepapir på kort?

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7000 Fredericia
    Indlæg
    872
    Til mit forbrug er lyskassen til ca. 100 kr ok. Jeg laver ikke kort/ting større end ca. 14 x 14 cm, og ellers kan man bare flytte kort/stencil, hvis stencilen er tapet fast på kortet.
    Ja, det er svært at begrænse sig. Og ja jeg savler også over alt det pragtfulde papir der findes. Kommer du aldrig til Jylland. Jeg kunne unde dig at besøge Hobbygaarden lidt uden for Hampen.
    Knus Rita

  5. #15
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Rita Se meddelelser
    Til mit forbrug er lyskassen til ca. 100 kr ok. Jeg laver ikke kort/ting større end ca. 14 x 14 cm, og ellers kan man bare flytte kort/stencil, hvis stencilen er tapet fast på kortet.
    Ja, det er svært at begrænse sig. Og ja jeg savler også over alt det pragtfulde papir der findes. Kommer du aldrig til Jylland. Jeg kunne unde dig at besøge Hobbygaarden lidt uden for Hampen.

    Rita,

    Jeg kan godt se, at den lille lyskasse formentlig er stor nok til mit brug - altså A6 kort eller 14x14 - evt. må man kunne lægge et par bøger ved siden af at støtte armen på, hvis det skulle være nødvendigt.

    Desværre er det vist nøjagtig samme situation for os sjællændere, som der er for jer jyder - hvorfor pokker er der så langt til Jylland, hvis man gerne ville være med til noget derovre? Det lyder til at være et godt hobbysted, du har fundet, Rita! Jeg har desværre ikke bil, ellers kunne det have været en mulighed.

  6. #16
    Birgitma Gæst
    Jeg er ikke så vild med dobbel doo mange af mine stencil er fra joy og der er kanterne så skape at der går hul i kartonet når de kommer der i.
    Jeg ville også købe lyskassen til 100 kr hvis jeg var dig, det er rigtigt at den måske er lidt lille,men jeg bruger den også når jeg laver telegrammer og det er ikke nået problem.

  7. #17
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Birgitma Se meddelelser
    Jeg er ikke så vild med dobbel doo mange af mine stencil er fra joy og der er kanterne så skape at der går hul i kartonet når de kommer der i.
    Jeg ville også købe lyskassen til 100 kr hvis jeg var dig, det er rigtigt at den måske er lidt lille,men jeg bruger den også når jeg laver telegrammer og det er ikke nået problem.
    igen,

    Så tror jeg, at jeg vil satse på den lille lyskasse.

    Og så vil jeg glemme alt om den double do. Selvom det er meget lettere med en maskine er det jo alligevel heller ikke det samme, som at have lavet embossing'en selv. Det skulle jo gerne være en fornøjelse!

  8. #18
    hobbyisten Gæst
    Hej Strikketøsen

    Jeg kan se at der er ved at være gang i din kortproduktion.

    Jeg kan ikke huske om jeg fortalte dig om min lyskassemetode, men hvis jeg har, så kan det jo være der er andre der bliver inspireret.

    Metode 1: Gå på genbrugsstationen, med en pose sodavand (De må ikke drikke øl) og spørg pænt efter en gammel scanner, eller spørg en du kender der har en udtjent scanner stående. Anskaf en fatning med ledning og afbryder, isæt en sparepære, og læg pæren ind i scanneren.

    Metode 2: Den uden lyskasse, kan også benyttes hvis man vil bruge mørk karton. Gå i et Byggemarked, og køb en gummirulle, som benyttes til Armeringsbånd (Det man benytter til Gipsplader), denne gummirulle er så smal, at den kan virke ligesom en maskine, læg nu kartonen ovenpå skabelonen, og kør så rulen over nogle gange mens du trykker hårdt. Nu vil du kunne se hvor du skal benytte prægepennen.

  9. #19
    strikketøsen Gæst
    Hobbyisten,

    Så er det altså kedeligt, at den gamle printer, som vistnok også kan scanne - og som står og keder sig oppe i kammeret, fordi den er antik og ikke kan bruges sammen med mit system - ikke har en glasplade. Man fodrer papiret via en slidsk. ØV - for så kunne jeg have prøvet med den.

    Nu du foreslår det her, Hobbyisten, kommer jeg i tanke om et familiemedlem, som er indenfor IT-branchen og som jeg kunne forestille mig, måske havde en gammel scanner stående (han smider ALDRIG noget væk!). Heldigvis for det. Så ham vil jeg prøve at spørge.

    Uha - jeg fik hjælp af minniesmor, som købte den gummirulle, du nævnte, til mig. Da jeg så skulle prøve at embosse, greb jeg bare det nærmeste stykke papir - det var noget mintgrønt perlemorspapir - men jeg tror ikke, jeg kunne trykke hårdt nok ned på rullen. For jeg kunne intet aftryk se på papiret. Så prøvede jeg at embosse "i blinde" og det blev kun udmærket, der hvor det var lykkedes mig "at ramme" motivet ... suk! Det kan være, at jeg skal prøve igen og så hoppe ovenpå rullen.

    Det er vist godt, at I ikke kan se, når jeg skal til at fortsætte med kortfremstillingen.

  10. #20
    Birgitma Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af strikketøsen Se meddelelser
    Hobbyisten,

    Så er det altså kedeligt, at den gamle printer, som vistnok også kan scanne - og som står og keder sig oppe i kammeret, fordi den er antik og ikke kan bruges sammen med mit system - ikke har en glasplade. Man fodrer papiret via en slidsk. ØV - for så kunne jeg have prøvet med den.

    Nu du foreslår det her, Hobbyisten, kommer jeg i tanke om et familiemedlem, som er indenfor IT-branchen og som jeg kunne forestille mig, måske havde en gammel scanner stående (han smider ALDRIG noget væk!). Heldigvis for det. Så ham vil jeg prøve at spørge.

    Uha - jeg fik hjælp af minniesmor, som købte den gummirulle, du nævnte, til mig. Da jeg så skulle prøve at embosse, greb jeg bare det nærmeste stykke papir - det var noget mintgrønt perlemorspapir - men jeg tror ikke, jeg kunne trykke hårdt nok ned på rullen. For jeg kunne intet aftryk se på papiret. Så prøvede jeg at embosse "i blinde" og det blev kun udmærket, der hvor det var lykkedes mig "at ramme" motivet ... suk! Det kan være, at jeg skal prøve igen og så hoppe ovenpå rullen.

    Det er vist godt, at I ikke kan se, når jeg skal til at fortsætte med kortfremstillingen.

    Jeg kunne nu godt tænke mig at være en flue på væggen hjemme ved dig der er nok både og

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •