Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 22

Emner: Et par spørgsmål mere ....

  1. #1
    strikketøsen Gæst

    Spørgsmål Et par spørgsmål mere ....

    igen!

    En anden ting jeg glemte at spørge om, er, om I andre altid bruger alle de lag, et 3D ark har trykt?

    F.eks. har jeg skåret flere 3D motiver ud, som kører helt op i 5 lag. Det sidste lag er så noget "småt noget". Nogle har jeg ikke skåret ud, men afventer lige "og ser" og andre har jeg taget med.

    Og så bliver jeg også lige nødt til at spørge, hvad I andre gør, når I kommer til sådan en supersmuk rosenbuket med flere tynde stængler? Jeg må indrømme, at man skal være mere end normal "adræt" for at undgå at komme til at skære stænglerne over .... (for slet ikke at tale om at lime motivet på bagefter .....????).
    Hvis man bruger puder er det ligesom udelukket at sætte dem på stænglerne (det kunne se kønt ud ) eller også hænger stænglerne der midt i luften og vil knække, hvis modtageren af kortet kommer til at trykke på det ....

    Mit næste spørgsmål går på almindelige skabeloner - dvs. cirkler, ovaler, firkanter og rektangler - laver I jeres egne? Køber I dem? Hvorhenne?

    Jeg har set nogle "sæt" med mange enheder i f.eks. hjerter, men sådan et sæt koster over omkr. kr. 240,00 og da jeg mest vil holde mig til A6 kort og enkelte i 14 x 14 har jeg ikke brug for meget store skabeloner.

    Kan man evt. blot skære efter en stencil med den rette størrelse?

    Sikke en masse spørgsmål .... nu vil jeg gå hen og drikke en kop te og afvente evt. svar.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7000 Fredericia
    Indlæg
    872
    Hej. Det lyder rigtig spændende, at du har kastet dig over kortene.
    Jeg skærer altid mine motiver ud. Det bliver pænest synes jeg. Husk at skifte kniven en gang imellem, så den hele tiden er spids og skarp.
    Jeg bruger kun 2 lag til 3-D. Somme tider klistrer jeg det 1. lag direkte på kartonen og så et lag ovenpå, Eller også sætter jeg puder under begge lag. Puderne kan man få i forskellige tykkelser. Jeg har et A4-ark som jeg skærer i strimler og bruger ligesom puder. Her kan man skære meget tynde strimler til at sætte under f.eks. stilke. Eller også kan du skære puderne over.
    Jeg skærer somme tider de tynde stængler ud - måske med en smule af baggrundspapiret udenom, så det ikke bliver så tyndt eller også skærer jeg bare de tyndeste dele fra.
    Jeg bruger ingen skabeloner til cirkler m.m., men det kan fås - somme tider til en 10-er i Netto eller Føtex i plastik. Tidligere har jeg brugt en passer m/kniv i til cirkler eller et eller andet der har den rette størrelse at tegne efter. Så klipper/skærer jeg det ud - evt. kan man sætte stickers rundt i kanten. Du kan aldrig skære eller klippe f.eks. cirkler helt pænt.
    I min hobbyforretning uden for byen kan man købe cirkler, firkanter m.m. i karton i forskellige farver. Men bare du har en, kan du selv lave flere. Håber det var svar på alle dine spørgsmål, ellers spørger du bare igen.
    Knus Rita

  3. #3
    Viktoria Gæst
    jeg vil da lige sige tak for spørgsmålene og svarene - vi har i Krea-Hafnia kort og papir som emne ved vores næste møde.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7000 Fredericia
    Indlæg
    872
    Viktoria - selv tak. Sig til, hvis der er mere du vil vide.
    Knus Rita

  5. #5
    Viktoria Gæst
    Rita - jeg vil i dag starte op om vores næste møde og du er meget velkommen til at komme med ideer og gode råd - det bliver ved tråden om vores næste møde.
    Håber du evt. vil hjælpe og inspirere - da jeg tror der er nogle, der ikke har prøvet det før, og ellers er gode råd jo dyrbare fra en erfaren kortlaver.

  6. #6
    Thomas' mormor Gæst

    Kort

    Ja, det er dejligt for en absolut uerfaren i kort som mig, at se hvad strikketøsen har af spørgsmål.

    Jeg har allerede tilbudsinvesteret i den lokale brugs, i forskelligt udstyr til næste kreamøde. Og du godeste hvor kan man få (læs købe) meget.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7000 Fredericia
    Indlæg
    872
    Jeg prøver at følge jeres tråd lidt. Og endnu en gang - hvorfor er der så langt fra Jylland til Sjælland? Jeg har jo bare lyst til at deltage i det hele her på Rokken
    Knus Rita

  8. #8
    Birgitma Gæst
    Jeg limer for det meste det første på, og sætter to 2-3 lag oven på med puder alt efter hvor små tigene er, hvis det er tynde stængler på roser kommer de ikke med.
    Du kan selv lave nogle, jeg har lavet nogle selv, men også brugt de 3 skabeloner her meget, de er købt ved vores fotoforretning til ca 50 kr pr stk.
    Og så vil jeg sige lige som Rita, der er alt for langt til Sjælland, når man grene vil være med til det hele på rokken.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  9. #9
    strikketøsen Gæst
    Atter rigtig mange tusind tak for alle jeres svar.

    Det er simpelthen så rart at vide, hvordan I andre takler disse ting, når jeg sidder her som nybegynder ud i at klippe/skære/klistre og sammensætte kort.

    Som Hobbyisten kan bevidne, har jeg allerede "købt mig fattig" i kortmaterialer og jeg kunne jo ikke bare stoppe med det.

    Jeg måtte finde f.eks. rillet karton ét sted og så var der bare et bestemt 3D ark med hunde på, som jeg måtte have flere af.
    (Der var puttet 2 ark med som en gave og cocker spanielen på arket, lignede min kusines hund og jeg vil prøve at lave forskellige kort med samme motiv. Cocker spaniel'n er ikke den eneste hund på billedet, men det gør det bare endnu sjovere/mere sødt.)
    Og så var der noget andet specielt trykt karton, jeg måtte ( !)finde et 3. sted osv. osv.

    Jeg har en aften prøvet at embosse - for sjov skyld - og jeg kan kun sige, at uden en lyskasse går det simpelthen ikke ... Man kan jo ikke bare sidde og vende og dreje papiret for at se, om man har fået det hele med!

    I hvert fald fandt jeg ud af, at jeg overså flere ting, når jeg skulle "gætte mig til", hvor motivet var henne. Jeg har dog set andetsteds herinde, at de små billige lyskasse er noget "lal", så endnu et spørgsmål: Hvad gør I andre?

    Ja - jeg har vist kastet mig ud på det dybe vand, men sjovt er det.

    Og pyyyha sikke en masse spændende ting, der findes til kortfremstilling!

    Og man får en hel del mere for pengene, end når der købes strikkegarn ... (jeg har endda været immun over for de forskellige strikkefirmaers salgsfremstød på det sidste - for første gang i flere år ....)

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7000 Fredericia
    Indlæg
    872
    Jeg kender det med at skulle handle flere forskellige steder. Og man kan også få flere aftener (læs mange aftener) til at gå med at savle over både danske og hollandske hjemmesider med hobbymaterialer .

    Jeg var ikke glad for min lille lyskasse til at starte med. Men efterhånden er jeg blevet glad for den. Den fylder ikke så meget på bordet.
    Jeg er begyndt at embosse på farvet karton. Det kan lade sig gøre, hvis du tager skabelonen, taper den fast på bagsiden af kortet og så med en blyant tegner i "hullerne". Så kan du sætte skabelonen fast på forsiden, men husk at "spejlvende" skabelonen, så hullerne ligger lige over det tegnede på bagsiden. Så kan du embosse efter blyantstregerne på bagsiden.
    Ideen er genial - desværre er det ikke mig, der har fundet på det
    Knus Rita

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •