Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 28

Emner: Genbrug af lysstumper

  1. #11
    lul1971 Gæst
    Ih hvor spændende. Jeg vil da til at samle på lysstumper. Desværre er jeg overhys med levende lys, så det er ikke så tit de står og hygger. (Der er et par stykker i min familie der er døde ved ildebrand).
    Men jeg ville elske at lave dem. Tror jeg skal sætte min mor til at gemme stumper. Så kan hun jo også få dem retur :-)

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Nu har jeg lavet en billed serie om hvordan man fingerfletter en væge
    Den ligger i Download under billed serie
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    04 Feb 2007
    Geografisk sted
    2610 Rødovre (Stor København)
    Indlæg
    43
    Jeg har også prøvet at støbe lys en enkelt gang, forrige år til Jul, og folk blev så glade for at få hjemmestøbte lys i Julegave. Det vakte virkelig glæde i familien.

    Min veninde og jeg, kunne godt tænke os at støbe igen, nu må vi se hvornår det bliver.

    Jeg har dog et tip - de der "Pringels (Chips)" de er vildt gode til at lave lys i. De er nemlig lige til at "Rive" af - da de sidder i skrå strimler. Og så er de jo vildt høje, og der bliver et kanont resultat af det.

    Og Mælkekartonner, skåret af til den højde man vil have lyset i. F.eks. 1/4 - 1/2 eller hvor høj man vil have lyset.

    Det vi brugte (I mangel på samme) var at vi tog vægen og satte den på et sugerør, holdt den nogenlunde i midten når vi hældte ned, og så lod dem stå og tørre, med sugerøret, hængende vandret ud over kanten.

    Det der var bedst fandt vi ud af. Var fade, især de små til f.eks. småting i køkkenet. De slap så let som ingenting efter de var kølet af, og især i køleskabet et døgn efter støbningen.

    Det man blot skal huske (Ved ikke om det allerede er nævnt her i tråden, kunne ikke lige se det). Er at når man skal koge stearinen, må man ikke komme det direkte i en gryde, og så på blusset.

    Man skal lave et vandbad, hvor der er vand i nederste gryde, og starinen i gryden der "hviler" i vandbadet. Så smelter det stille og roligt.

    Og ja, det er jo kun fantasien der sætter grænser for hvilke farver man kan lave. Selvfølgelig er det bedst med helfarvede lys, men vi brugte også nogle der ikke var, og mixede dem med nogen der var kontrast farver, og fik den flotteste mørkerøde farve.

    Prøv jer frem, det er vildt hyggelig :-)

    Knus fra
    Solsikkens-Sang
    Fletter genbrugs tasker og strikker og hækler med hjertet

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    02 Feb 2007
    Geografisk sted
    8600 Silkeborg
    Indlæg
    180
    Jeg har osse samlet en masse rester, men har bare aldrig fået gjort mere ved dem.

    Hvordan fjerner I de gamle væge-rester - er der en nemmere måde end at stå og fiske hver enkelt væk fra den flydende stearin ?
    fra Tove

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Når jeg laver mine udendørs lys, så knækker/skær jeg starinen i mindre stykker, og dermed kommer vægen fri, hvis der skulle værer noget tilbage, betyder det ikke noget til udendørs lys, for de gamle væger ligger i bunden af dåsen..
    Man kan jo også fjerner væger ved at hælde stearinen gennem en lille sigte, hvori jeg har lagt lidt gaze
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    2400 København
    Indlæg
    102
    Sikke nogle smukke lys!!!

    Det er da helt sikkert at lysstumperne ikke ender i skraldespanden fremover.
    Tak for idéen
    Hilsen StrikkeTrine

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436

    lys

    Alle mine gamle lysrester smelter jeg og hælder i en urtepotte med en tyk være der er beregnet til udendørs brug. ( fåes hos www.cchobby.dk)
    Hvis der er hul i potten klares det med en limpistol.
    Lysene brænder godt selv i blæsevejr, modsat mange olielamper.
    Hilsen Knhobby - Kirsten

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    02 Mar 2007
    Geografisk sted
    Nordjylland
    Indlæg
    51
    Citat Oprindeligt indsendt af Nicoline Se meddelelser
    Fra de købte forme smutter lysene let ud, når knuden under bunden er klippet af - det kan være mere besværligt fra et paphylster. Det er ikke glat nok indvendig - og her ender det oftest med at jeg skærer eller klipper det op i siden...
    Kærlig hilsen
    Nicoline
    Kan man ikke bare komme et stykke bagepapir indeni i dåsen før man
    hælder stearinen i og så hive det hele op når det er størknet.
    Har aldrig prøvet at lave lys selv så det kan være mit foreslag er helt
    hen i vejret.

    Englefan

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    DET var et godt forslag, for bagepapir kan tåle høje varmegrader, men kan det holde til flydende starin, det må afprøves engang...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Fanø - 6720
    Indlæg
    304
    Jeg har også støbt lys af stumper, men mine tykke lys (som de runde på fotoet i første indlæg) soder helt vildt. Så prøvede jeg at lægge vægen dobbelt, det hjalp lidt... Hvad gør jeg mon forkert?
    Mange hilsener

    Kastanje

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •