Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 28

Emner: Genbrug af lysstumper

  1. #1
    Nicoline Gæst

    Genbrug af lysstumper

    Endelig fik jeg taget mig sammen til at få støbt lys af alle mine stumper..

    Af og til kan man være uheldig at købe et lys, hvor vægen er for tynd og der kun smelter et hul ned i midten deraf... eller vægen har været for tyk, så lyset løber. Sådanne lys havnet i min kasse - og nu kom julens rester til. Kassen var fuld og jeg måtte igang. Se, hvad jeg fik ud af noget, der skulle have været smidt ud!
    Man føler, man har fået dem gratis :-))

    Kærlig hilsen
    Nicoline
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Kalundborg NVSjælland
    Indlæg
    133
    hvordan gør du?

    det bliver nogle sjove og anderledes farver, specielt de hvide er sjove.
    Ha' en god dag
    fra Anne

  3. #3
    Nicoline Gæst
    Jeg er heller ikke sikker på at alle mine stumper er af ren stearin. Det er alt muligt "blandsammen". Jeg har 2 runde forme, købt til formålet i Panduro hobby for år tilbage. Det er de bedste at støbe i. Vægen købes i et stort bundt samme sted. Der er et lille hul i bunden, hvorigennem vægen stikkes op fra neden og der slås en knude der nedenunder. I toppen af lyset stikker jeg en kødnål gennem vægen og denne nål hviler på kanten af det runde hul i begge sider med vægen ned i midten.
    Det tykke lys er lavet i en papdåse med metalbund, hvor jeg med et søm har slået hul i bunden. Det høje er en anden høj konservesdåse, ligeledes med et hul i bunden.

    I en aluminiumform smelter jeg så simpelthen stumperne lidt efter lidt på en kogeplade over svag varme. For at det skal gå lidt hurtigere hælder jeg tit nogle stumper uden væge ned i formene (det giver tit nogle sjove blandede mønstre) så hældes den smeltede stearin ned over. Hvis jeg lader det tørre indimellem kan man lave lys med striber i flere farver. De fleste af mine lys var hvide.

    Heri står det så til lysene er helt kolde... En tur i køleskabet kan fremskynde processen. Herefter kommer det kriminelle.
    Fra de købte forme smutter lysene let ud, når knuden under bunden er klippet af - det kan være mere besværligt fra et paphylster. Det er ikke glat nok indvendig - og her ender det oftest med at jeg skærer eller klipper det op i siden...

    Se sådan laver jeg dem.
    Man kan også få farve specielt til lys... Så ville de måske blive kønnere, når de er lavet af stumper - men... når de brænder er de såmænd fine nok, synes jeg.

    Kærlig hilsen
    Nicoline

  4. #4
    OPR1 Gæst
    Det er ikke nødvendigt at bruge ren stearin. den parafin der i dag bruges til mange lys, har stearinens egenskaber og kan sagtens smeltes om til smukke og brugbare lys

  5. #5
    OPR1 Gæst
    Nicoline, dine lys er smadderflotte!!!

    Jeg har selv støbt oceaner af lys og specielt de hvide får et ekstra pift hvis man kommer lidt muslingeskaller i bunden. Skallerne ses tydeligt i det hvide lys.
    Trekantede lys kan man lave i de der tragter, der fåes på tankstationer når der skal olie på bilen.

  6. #6
    Nicoline Gæst
    Det behøver da ikke være helligdag for at brænde lys.
    Her i huset brænder vi lys næsten hver dag i den mørke tid.
    Der er kun een hage ved det... ligesom med brændeovnen...
    det sviner..

    Engang skældte jeg min tidligere man ud over at han røg for mange cigaretter. Jeg kunne se det på vandet, der blev snavset når jeg vaskede mine vinduer indvendig.

    Efter hans død fortrød jeg....
    Vinduerne blev stadig snavsede indvendig... og kluden blev sort...
    Det var min egen skyld - min hang til at brænde lys.
    Uanset hvor meget man forsøger at passe på med at klippe vægen ned så sætter den sorte røg sig i gardiner og på vinduer.

    Kærlig hilsen
    Nicoline

  7. #7
    mutti Gæst
    Det er en smart ide. Her i huset bruger vi kun fyrfadslys, men de brænder til gengæld hele tiden. Ja der er hele tiden nogle tændt.

  8. #8
    vhs Gæst
    vi andvänder också mycket ljus.varje kväll tänder jag mina värmeljusstakar.Kan man göra värmeljus själv? och hur gör man då.

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Ja, her i huset bliver stumperne også brugt, om det er ren starin eller ej.
    Jeg får endda stumper fra flere venner
    Hvad jeg bruger dem til ..
    Tager de tomme kattemad dåser . finger fletter en kraftigvæge af bomuldsgarn rester , med en tøj klemme sætter jeg væggen fast
    Smider al starinen ned i en gammel gryde på brændeovnen.
    Når det er flydende, ud i gården hvor det hele foregår , og hælde op i alle dåserne op, og lader dem lige stå ½ time, derefter efterfylder jeg dem.
    Jeg bruger dem så som haveblus om sommeren, hvor vi lever det meste af tiden udenfor. Juleaften står du udenfor og byder gæster velkommen.
    DE KAN IKKE BRUGES INDENDØRS
    DER KAN GÅ ILD I ALT STARINEN, SÅ SÆT DEM PÅ FLISERNE OG LANGT FRA NOGET BRÆNDBART.

    Disse lys er lavet uden brug af el og forme altså næste 100% gratis...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #10
    karina Gæst
    Hvis i bruger de runde dåser fra pringels (chips) får i også nogle fine lys.
    Husk at det er bedst at smelte lysresterne i et vandbad.Stearin/parafin har et relativt lavt smelte punkt og kan derfor let selvantænde når det står direkte på kogepladen.

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •