Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 6 af 6

Emner: Hvornår "orker" papir ikke at være ....

  1. #1
    strikketøsen Gæst

    Hvornår "orker" papir ikke at være ....

    papir mere, men bliver til karton.

    Efter at have anskaffet et udvalg af både papir og karton til at lave kort af, kan jeg komme lidt i tvivl om papir/karton-grænsen.

    Hvor går den egentlig? Er det ved 120 gr. eller 130 gr.?

    Jeg så et eller sted, at et hobbyfirma mente, at f.eks. 120 gr. var for tyndt at bruge til kort. Men det kommer vel også an på, om man vil bygge kortet op i flere lag (altså ikke selve 3D motivet) men karton'en og pyntepapiret ....

    Og så lige to spørgsmål mere:

    Hvad synes I andre kortfolk er nemmest - at klippe motiverne ud eller skære dem ud?

    For nu har jeg prøvet begge dele og hælder mest til at skære motivet fri. Faktisk kombinerer jeg hobbykniv og saks lidt. Og mit "selvhelende" skæreunderlag bærer nu i høj grad præg af, at jeg har brugt hobbykniven en del. Må/kan man vaske sådan en acrylplade eller hvad den nu er lavet af? Den er meget nærmest blød i det.

    Jeg skal nok vise mine kort frem, så snart jeg har fået gjort dem færdige, men der skal altså lige leges en hel masse med baggrund, pynt osv. først - og der var lige lidt kedelig oprydning/rengøring , der kom i vejen.

  2. #2
    Birgitma Gæst
    jeg ved ikke om der er regler for papir/karton det er vel en smag sag, bruger kun almindelig kopipapir i alle farver som indlæg i kort i karton bruger jeg foliart 200g, play & cut 180 g,florence 170g, og romak 125 g jeg syndes ikke romaken er for tynd til kort, men det er nok den jeg bruger mest når jeg bygger kort op.
    Jeg klipper alt det jeg kan, men det er nu fordi at jeg er opereret i min hjøre arm og den er aldrig blevet helt god, så den kan ikke holde til at skærre så meget.
    Jeg har et grønt skærreunderlag og det har holdt i flere år,man behøver jo ikke skærre ret hårdt, det er jo kun papiret du skal igennem
    glæder mig til at se dit færdige arbejde.

  3. #3
    lenes3d Gæst

    karton/papir

    På min hjemmeside, kan du se en masse kort lavet i 120gr majestic det holder ganske fint, og så kan de fleste pons lide det..
    Til spørgsmålet om jeg klipper eller skærer, kan jeg sige at jeg næsten kun bruger en pincetsaks

    knus fra Lene

  4. #4
    huginnbrogaard Gæst
    Jeg skærer altid ud, for jeg kan ikke enes med en saks

  5. #5
    strikketøsen Gæst
    og tusind tak for jeres svar. Jeg er glad for at høre, at der også er andre, der ikke 100% kan enes med en saks alene. En pincetsaks har jeg ikke prøvet.

    Jeg bliver nødt til, tror jeg, at prøve at vaske den skæreplade - der kommer meget "papirsnuller" på den, når man har siddet og skåret længe ....

  6. #6
    huginnbrogaard Gæst
    Jeg synes jeg har prøvet med så mange forskellige sakse nu, og det dur bare ikke.
    Men jeg har jo lavet papirklip i over 15 år, nok derfor at det falder mig så nemt at bruge kniven istedet for

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •