Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 21

Emner: Hjælp!!! Jeg skal bage småkager

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.832
    Jeg citerer Nette:
    Jødekager, finskbrød, specier, vanillekranse og klejner mener jeg personligt, hører julen til.
    I min familie bager vi også kun jødekager, brune kager, vanillekranse til jul. Og vi køber også kun klejner og pebernødder til jul.

    Hvad med havregrynskager. Eller de kager, hvor man sætter dejen på bagepladen med 2 teskeer (en tynd dej). Jeg kan ikke huske navnet på dem.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    KATTETUNGER

    den skal du simpelthen prøve, de er nemme og hurtige at lave! Det er en opskrift tilbage fra min farmors tid, så den er rigtig rigtig gammel. Og et stort plus: De kan bages lang tid i forvejen og lægges i fryseren, så træder smagen ekstra meget igennem.

    250 gr. smør af den gammeldaws model
    145 gr. sukker
    4 tsk. vaniliesukker
    1 spsk. romessens
    425 gr. mel
    1,75 tsk. bagepulver

    Smør og sukker piskes skummende. (Hvis man har travlt og smørret er hårdt, så giv det ca. 15. sek. i microovn)

    Vanilliesukker og romessens tilsættes, derefter bagepulver og mel lidt af gangen.

    Æltes til dejen slipper og køres ud på ”gammeldaws kødhakker” i "flade stænger med riller", eller sådan en lille "maskine" man kan købe, med et rør til at putte dejen i, nogle forskellige skiver med forskellige huller, og et håndtag der kan drejes rundt, så dejen presses ud.

    Bages ved 200 grader i 10 min.

    Dyp evt. den ene ende i smeltet chokolade, når de er kolde. Kan dog ikke anbefales, hvis de skal gemmes eller fryses.

    MUMS

  3. #13
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikkelene Se meddelelser
    Jeg citerer Nette:


    I min familie bager vi også kun jødekager, brune kager, vanillekranse til jul. Og vi køber også kun klejner og pebernødder til jul.

    Hvad med havregrynskager. Eller de kager, hvor man sætter dejen på bagepladen med 2 teskeer (en tynd dej). Jeg kan ikke huske navnet på dem.
    Kokostoppe?

    Nå ja, jeg glemte lige brunkager og pebernødder til julesmåkagebagningen. (Vi køber brunkagerne fra Karen W og forsøger at undgå klejner, for dem er vi ikke vilde med, når de er mere end 1 dag gamle).

    Man kunne også sagtens lave kransekagestykker eller konfekt. Det falder som regel også i god jord, og er en rigtig festsmåkage.

    God fest forresten. :-)

    Nette

    (Får helt lyst til at gå ud og bage småkager....)

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Den norske hjemmeside i indlæg 10 du nævnte den skal man altså ikke gå ikke gå ind på, nu må jeg til at tøre savlen af tasteturet..*229*
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #15
    Enaj Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    Den norske hjemmeside i indlæg 10 du nævnte den skal man altså ikke gå ikke gå ind på, nu må jeg til at tøre savlen af tasteturet..*229*
    Sikke noget griseri Hundeuld du må endelig sørge for at ha servietter i nærheden, så det stakkels tastatur ikke blir ødelagt.
    Jeg savler også når jeg er inde på den side

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.832
    Nu løber Galleris tænder nok i vand, fordi min mor har lige bagt jødekager her i eftermiddags og de smager herligt. 78 stk. og vi har allerede prøvesmagt dem.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  7. #17
    JanJac Gæst
    Jeg elsker jødekager, men bagte dem ikke i mange år fordi det er så besværligt med udrulning og udstikning i flere omgange.

    De seneste år har jeg bagt dem, men de er firkantede. Jeg ruller dejen ud, smører med æggestrygelse, drysser med kanel og sukker og skærer dem ud med en kniv eller kagespore. De uensartede stykker fra kanten er smagsprøver på bagedagen.

    Janne

  8. #18
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af JanJac Se meddelelser
    Jeg elsker jødekager, men bagte dem ikke i mange år fordi det er så besværligt med udrulning og udstikning i flere omgange.

    De seneste år har jeg bagt dem, men de er firkantede. Jeg ruller dejen ud, smører med æggestrygelse, drysser med kanel og sukker og skærer dem ud med en kniv eller kagespore. De uensartede stykker fra kanten er smagsprøver på bagedagen.

    Janne
    Du kan også sagtens rulle den til en pølse, skære dem i skiver og derfra gøre ligesom "normalt". :-)

    Nette

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Her er lidt forslag til julebag, så er det bare om at komme igang
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.832
    Min mor bager stadig jødekager, men de seneste år har hun valgt at købe brunekager og vanillekranse + selvfølgelig klejner.

    Ellers er det mest leverpostej, min mor laver selv (dog med færdighakket lever). Men det er vist i en anden tråd, jeg har skrevet om den.

    Den er her:

    http://rokken3.dk/forum/showthread.php?t=13310
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •