Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 12

Emner: broderet på retstrik

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    03 Aug 2008
    Geografisk sted
    silkeborg
    Indlæg
    206

    broderet på retstrik

    Jeg er ved at strikke de her vanter ( finger vanter ) i 2 farver.
    Jeg kunne godt tænke mig at lave et mønster med maskesting på, men kan man det når det er retstrik.
    Synes jeg har kikket alle steder, og der snakkes om at det broderes på retsiden med glat strik .
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Mimi K jensen

  2. #2
    miramar Gæst
    Du kan vel ikke brodere maskesting på rettstrikk nei, men du kan brodere på en annen måte. Bruk en liten strameibit, som du tråkler fast, så syr du korssting i strameien og vanten. Når du er ferdig brodert, så tar du bort tråkletråden, og trekker strameitrådene ut, dermed sitter broderiet igjen på vanten.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Aug 2008
    Geografisk sted
    silkeborg
    Indlæg
    206
    okay nu har jeg ikke broderet korssting siden skolen.. du bliver nok nød til at skære det lidt mere ud i pap for mig jeg er lost ..
    Mimi K jensen

  4. #4
    miramar Gæst
    Ja, men det skal jeg da gjøre.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  5. #5
    klasus Gæst
    Miramar - nu er jeg ikke den store "håndbroderer" men jeg forstår ikke, at man ikke skulle kunne "simulere" retmaskerne med kædesting, som vist her http://www.helgas-broderier.dk/kaedesting.htm bare fordi det er ret??!

  6. #6
    strikketøsen Gæst
    Jeg har broderet en del med maskesting - altid på glatstrik.

    I de hæfter/bøger hvor jeg har kigget, har maskesting for størstedelens vedkommende været beskrevet som udført på glatstrik.

    I bogen "Håndarbejde - Let at lave" om Strikning er der ét enkelt stykke glatstrik med korssting på, men for at være helt ærlig, ser det ikke særlig pænt ud.

    Desuden er der én enkelt side, hvor der er broderet "frihåndsboderi" på strik - bestående af knaphulssting, franske knuder, kontorsting og Mille fleur sting. Det ser fantastisk ud (jeg har aldrig forsøgt mig - min mormor var fabelagtig til dette, blot på stof), men dette frihåndsbroderi er også vist på glatstrik. Selv samme billede viser kvadrater i glatstrik med frihåndsbroderiet på lige ved siden af kvadrater i retstrik - uden broderi.

    Grunden til dette, tror jeg, er, at et broderi - maskesting eller frihåndsbroderi - fremstår tydeligst på glatstrik. Akkurat på samme måde, som snoninger fremstår flottest på lysere garner. Altså i modsætning til f.eks. sort, mørkeblå og mørk lilla som "sluger" mønsteret!

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Aug 2008
    Geografisk sted
    silkeborg
    Indlæg
    206
    ja det du siger strikketøsen at man får det pæneste resultat på glatstik ?? Det var også bare en ide jeg havde, og tænkte at jeg ville lige spørge lidt til råd herinde ..
    Alle de steder jeg har kikket er det også på glatstrik
    Mimi K jensen

  8. #8
    strikketøsen Gæst
    I øvrigt skal jeg da lige skynde mig at tilføje, at dine skønne vanter allerede er meget smukke, simpelthen fordi du har lavet den lille smukke bølgekant i orange forneden!

    Næste gang du strikker vanter kunne du jo så enten strikke dem i glatstrik, eller lave en større kvadrat af glatstrik, som du kunne brodere et motiv på ovenpå "hånden" af vanten.

  9. #9
    ingeborg Gæst
    Det er svært at brodere på retstrik, fordi en retstrikket overflade ikke er plan og jævn, ligesom glatstrik.

    Hvad med at sy perler på?

  10. #10
    miramar Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af klasus Se meddelelser
    Miramar - nu er jeg ikke den store "håndbroderer" men jeg forstår ikke, at man ikke skulle kunne "simulere" retmaskerne med kædesting, som vist her http://www.helgas-broderier.dk/kaedesting.htm bare fordi det er ret??!
    Ja men nå var det maskesting hun i grunnen spurte om, jeg kom bare med et tips jeg.
    Det går sikkert meg kjedesting også.

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •