Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 10 af 10

Emner: Rendemaske

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Rendemaske

    Rende masker kan vi ikke have ....derfor

    -Opmaskning af strømper
    fra Berlingske håndarbejds bog 1950
    Opmaskning kan foretages med en almindelig fin hækelnål,
    der ved finere strømper giver det smukkeste resultat,
    eller også med en patent nål, et så kaldt maskeoptagningsapparat.
    Ved begge metoder gælder det om at få den rette teknik,
    så man ikke ved forkert stilling af nålen ødelægger trådene.
    Ved opmaskning med almindelig hæklenål kan man strammen strømpen let hen over et stoppeæg med rille,
    så trådene kommer til at ligge glat, hvis man ikke foretrækker at holde arbejdet over fingerne.
    Man stikker nålen ned i masken med krogen vendt opad og fører nålen ind under tråden, der skal tages op.
    I det nålen føres tilbage i masken, drejens den med en rullende bevægelse en halv omgang til venstre,
    så krogen viser nedad, og trækkes tilbage igennem masken;
    nålen trilles derefter tilbage til udgangs stillingen.
    Ved denne metode undgår man at flække tråden og få halvemasker,
    hvad der let kan ske når man trækker tilbage på almindelig måde med krogen opefter.
    Ved flere rendemasker er det bedste at begynde fra højre..
    Bruger man en patent nål, hvoraf der findes flere i handlen,
    gælder det om at have den rigtige stilling på nålen ( med hver nål følger der en brugsanvisning)
    Det der skal opmaskes spændes ud over et glas eller bæger,
    således at trådene på rendemaskerne ligger på tværs,
    endelig ikke på skrå, da de så vil ligge for tæt.
    Nålen føres ned i masken også med krogen opad, og gerne et par masker før det sted,
    hvor den er begyndt at løbe,da det så er letter at fange den, man lader den så løbe til den når nålen .
    Stik nu nålen så langt ned, at masken glider overden lille fjerder eller tunge , som den også kaldes,
    og i det man trækker nålen op, vil tungen tvinges ned og føre tråden igennem masken.
    man holder nålen som en blyant i skrive stilling, og føre den ganske let op og ned.
    Det gælder om for hver strømpe at finde den rette stilling for nålen,
    så tungen ikke kommer til at føre mere end en tråd ad gangen ind på krogen.
    ved flere rendemasker begynder man fra højre maske, når man bruger patent nålen.
    Når man har fået øvelsen, er den sidste metode den hurtigste.
    Sat billed nr 2 ind marts 2007 patens opmasker
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 20:05
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Der skulle vel ikke være nogen der har sådan en patent nål liggende endnu ??
    Eller kan fortælle noget om det at maske op, jeg har selv gjort det, da jeg var ung, mne jeg ved også der var steder man kunne indlevere sine strømper, så blev de masket op for et beløb pr maske. Hos os på Fanø, var det hos frisøren
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 20:05
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Inge

    Efter jeg havde læst indlægget her,
    gik jeg i gang med at lede min mors hæklenåle op,
    hun brugte til at maske folks strømper.
    Gud nåde og trøste os, hvis vi rørt ved de hækle nåle,
    bare vi tog dem ud og satte dem i holderen,
    faldt der brænde ned...
    Hvorfor !!! Der måtte under ingen omstændigheder komme hakker/grater i dem, og de var jo af plastik.
    Skete der det, så kunne de ikke bruges mere.
    Mor fik 5 øre pr maske, og så var de nyvasket strømperne, når folk kom efter dem igen.
    man indleverede dem nemlig beskidte.

    Tak for oprydningen Bente
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 32.jpg (3,0 Kb, 18 visninger)
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 20:05
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    johnna Gæst
    min faster maskede strømper op, jeg har prøvet det flere gange når jeg har været på besøg hos hende, det var nærmest som en nål fra en strikkemaskine hun brugte
    så havde hun en plade på bordet med et rør hvor strømpen blev trukket på. det gik ret hurtigt for hende.
    når hun var færdig gik vi til Schous varehus og afleverede de færdige og fik nye med hjem.
    sjov ting at tænke på igen

  5. #5
    Tut Gæst
    Min mor havde også sådan en opmaskenål, der lignede den fra strikkemaskiner. Hun trak strømpen over en kop, og så gik det derudaf.
    Det var kun hendes egne strømper hun maskede op.
    Jeg har også prøvet det.
    Sjovt at tænke på i dag, det er jo nostalgi så det batter.

    fra Tut
    Sidst redigeret af Tut : 12-07-2008 kl. 11:24 Årsag: kan ikke stave

  6. #6
    strikketøsen Gæst
    Jeg sidder netop og hygger mig med at se Matador t, som jeg har på DVD - i TV er der jo næsten kun genudsendelser eller sportsudfoldelser - og her sidder Agnes jo netop og masker strømper op (jeg kunne dog ikke se, hvad de var trukket hen over, men det var rundt og kunne godt være en kop ... ... sikke et arbejde!

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Ja, jeg tænkte også øjeblikkelig på Agnes i Matador. Min mor (født i 1932) kan godt huske, at der var nogle damer, der maskede strømper op for min mormor.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  8. #8
    strikketøsen Gæst
    Det er altså sjovt, når man kan kæde tingene sammen!

    Billede nr. 2 foroven - det røde stykke metal med "krogene" på og det stykke træ som står på højkant - de ting ligger skam også her i det syskrin, jeg har arvet efter min mor. Hun stoppede tit strømper, men jeg kan desværre ikke huske hvordan. Jeg kan bare huske, at jeg synes det var enormt hyggeligt, når mor lavede de forskellige slags håndarbejder.

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Hiver lige den her frem igen, skulle der være flere der har minder om opmaskning, vil da da være dejligt at læse om det.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    14 Dec 2009
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    5

    opmaskning

    Jeg har en opmaskenål, som jeg kan huske, at jeg brugte til strømper for mange år siden. Nu har jeg en T-shirt af meget tyndt bomuldsjersey. der er kommet et par huller og nogle rendemasker. Jeg har forgæves forsøgt at maske op efter opskriften her, som i øvrigt var den eneste jeg kunne google mig frem til, men jeg kan ikke få det til at fungere. Er der nogen, der har erfaring med at bruge sådan en nål, og som vil uddybe forklaringen for mig. eller evt. nogen, der er stødt på en video, hvor det bliver vist.
    Vh
    Marie

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •