Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 17 af 17

Emner: Håndkarte-spørgsmål..

  1. #11
    Vips_Amager Gæst
    Jeg har frådset vildt og købt en luxusudgave af kartemaskine, der kan klare angora/mohair. De anbefaler, at man ikke bruger råuld uvasket, da det fedter karten ind, så de finere hår bliver svære at karte senere. På min følger der en plade med, som kan spændes på bordet ved siden af. Den er til at trække fiberne gennem først, så falder det meste af græs o.lign. fra. Der er forskel på, hvor stor afstand der er mellem karte'nålene' - jo tættere, jo sværere er det at få renset ordentligt op. Så kan det betale sig at ikke svine den til :-)))
    Nogle kilder nævner også, at kartemaskinen kan ruste, hvis man kører uvasket uld gennem.

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Uhm min kartemaskine er fra 1989 den har stået model til lidt af hvert, også bunker af uvasket/urenset fåreuld.
    Den er altså ikke rustet eller noget andet...
    Jeg tror det drejer sig om hvor den står når man ikke bruger den, og den er tør når den sættes væk.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240
    Hvis nu hvis og ifald at himmelen ramler ned og der pludselig står sådan en kartemaskine foran sig.
    Hvad skal man så gå efter? eller være varsom overfor?

    Nu kan jeg jo så forstå der er noget med forskel på nåletyper.
    Marianne

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    15 May 2007
    Geografisk sted
    Jämtland Sverige
    Indlæg
    221
    Jeg har en Louet Kartemaskine, købte hos Hobby Terapi. Jeg er godt tilfreds med det, låner den tit ud til institutioner. Hvis du betale porto må du gerne afprøve den. Selv, når min industri maskiner faldt nede fra himlen, holdt jeg op med at bruge det Den en at mine store maskiner har 50 m2 pigger. Renee

  5. #15
    Vips_Amager Gæst
    Mht rust prøvede jeg også at formulere det omsvøbt Det første jeg kartede, var på en Louet hos min søde svigerinde. Kartemaskinen er vel en 20 år gammel og har vist mest kartet uvasket uld. Den så ikke rusten ud.

    Mht tæthed på nålene. Louet kører med flere tætheder. Jeg tror nok (!) at jo tættere, jo finere uld. Generelt er det jo som oftest, at hvis man skal investere i nyt, er det en god ide at søge på nettet og nærlæse/sammenligne de forskellige modeller, så man forhåbentlig ender med en model, der passer ens behov. Firmaerne skriver som regel, hvilken slags uld, deres maskiner passer til.
    Når kartemaskinen har materialiseret sig på bordet foran een - søg efter mærket på Google og se, hvad maskinen er beregnet til. Når det er 'sagt' - der er jo ikke noget som øvelse, der kan gøre een til mester i karteolympiaden. Så det er bare at klø på og nyde det
    God fornøjelse med den.
    Vips - Amager

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240
    Tak for dit fine tilbud Renee, det tænker jeg over mens jeg smører rok og sidder der og tramper mens jeg strikker med hoved og hænder

    Jeg googler alt det jeg kan for oplysninger men står jeg pludselig til et eller andet kræmmer- halløj med en kartemaskine til en pris jeg synes er overkommelig, er jeg ret sikker på jeg kommer til at købe og så glemmer al fornuft om først lige at surfe efter oplysninger..

    Til tider kan fornuften altså ikke tages alvorligt, vel..

    Det jeg mente var om man skulle kunne se om noget var skævt eller knækket af eller ???

    Og det har synes jeg at jeg forstod ud fra det i beskriver..
    Marianne

  7. #17
    Vips_Amager Gæst
    Der er ret stor efterspørgsel på brugte kartemaskiner, så man skal være hurtig. Jeg hørte om een, som havde lagt en efterlysning ind på dba.dk eller også var det gul og gratis - og var blevet ringe op af een, der ville af med sin maskine. Held og lykke med det.

Side 2 af 2 FørsteFørste 12

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •