Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 17

Emner: Håndkarte-spørgsmål..

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240

    Håndkarte-spørgsmål..

    Er der mon en venlig sjæl der kan fortælle mig hvorfor min uld bliver grim sort når jeg karter på den..
    Jeg har prøvet at karte fra min Golden retriver og den smukke gylne uld bliver helt stål-gråt.. jeg gik så ud fra det var fordi min hund har noget naturlig fedt/snavs i pelsen..
    Prøvede så med noget mohair uld godnok noget der er kartet men jeg gav det lige en ekstratur..sån´t lige for at prøve håndelaget.. knageme om ikke også det blev stålgråt..
    nu er det så jeg spørger panelet...

    1. skal der gøres noget ved sådan et sæt håndkartere inden de tages i brug (de er nyindkøbte)???

    2. Kan det være "nålene" der smitter af, isåfald hvor længe varer det så inden de er ovre det ???

    og så lige til sidst.. Jeg får ikke ulden til at ligge lige på karten om så jeg karter i et helt kvarter den bukker sig omkring nålene så der kommer små U-er i det jeg tager af karten.. er det sjusk, alm. begynderfejl eller et forkert greb der gør det ..

    Ja jeg er ved at fortvivle lidt jeg kan ikke løbe noget "råt" uld op så jeg karter på alt andet der er for hånden men det bliver gråt det hele.. Please hjælp...
    Marianne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    15 May 2007
    Geografisk sted
    Jämtland Sverige
    Indlæg
    221
    Det er mange år siden jeg kartede i hånd og jeg var ikke god til det
    men problemet med gråt uld har jeg ikke oplevet. Kartene er nye så jeg synes du skulle henvende dig til forhandleren.

    kik på Utube. Skriv handcarding of wool i "search" så finder du fine exempler af metoder.

    og så en tip. Skriv på den ene karter H for højre, den anden V for venstre. De holder bedre når du altid bruger de samme hænder.

    Held og lykke med det

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg har heller aldrig prøvet det...

    Men men hundeuld kan "skifte" farve når man karter det, fordi du blander det hele sammen, så bliver det som regel en grå masse, derfor karter jeg heller ikke mit hundeuld , men spinder det direkte fra totterne der er børstet af, det giver farvespil. Se her http://www.hundeuld.dk/Eva%20corb.html

    Det med at ulden bukker, tror lige du skal have en H og en V som Renee skriver... du kan gå herind http://www.hundeuld.dk/spinde1.html side 2 finder du hvordan karterne skal holdes.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240
    Tak for hjælpen.. jeg har skam lavet en H og en V karte Jeg startede med at slæbe hele bibliotekshylden af uldbøger med hjem mens jeg ventede på poste.. og der havde jeg nogle gode billeder.. jeg har også set youtube så jeg her hjemme får billige kommentarer som..mor??hun sidder nok på youtube..

    Jeg blander ikke ulden, har kun brugt fra min egen alene..

    Jeg må nok prøve at sende en mail til Garngalleriet hvor jeg har købt maskineriet

    Også må jeg se om ikke jeg kan finde noget ordentligt øvemateriale for jeg kan se at det nok er for svært at starte med hundeuld ud fra linket..
    Som forøvrigt er rigtig godt
    Marianne

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240
    Det kalder jeg sørme service..
    Jeg sendte en mail til garngalleriet kl 15 og kort efter fik jeg svar..

    Ikke at der nogen forklaring på misfarvníngen, hun har heller ikke hørt om det før.. jeg fik en sød mail med tilbud om enten at sende karterne eller at komme med dem så vi kan finde ud af hvad det er der sker..

    Nu tænker jeg så lige over om jeg vil sætte pengene i benzin eller porto der er immervæk et stykke vej..

    Jeg synes det er dejligt at man får en pæn behandling og bliver taget alvorligt, når man står med et problem..
    Hatten af for garngalleriet..
    Marianne

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Det vil værer meget spændende og hører hvordan det gå med dine nye karter. Jeg har heller ikke hørt om det.

    Jeg kan godt få grå uld af mine brune eller sorte får. Men det er så fordi de er grå i bunden. Mit hundeuld har altid den samme lysbrun til sandfarve, fordi han er lyser i bunden.

    Når jeg lægger ulden på håndkarten, forsøger jeg at lægge spidserne nedad, så jeg karter fra bund mod spidsen. Selvfølgelig ligger der efterhånden lidt uld i bunden af karten som ikke kommer med - og så må karten lige renses indimellem.

    Synes det var interresant at hører om
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    15 May 2007
    Geografisk sted
    Jämtland Sverige
    Indlæg
    221
    Citat Oprindeligt indsendt af MaBaPe Se meddelelser
    Det kalder jeg sørme service..
    Jeg sendte en mail til garngalleriet kl 15 og kort efter fik jeg svar..

    er der sker..

    Nu tænker jeg så lige over om jeg vil sætte pengene i benzin eller porto der er immervæk et stykke vej..

    Jeg synes det er dejligt at man får en pæn behandling og bliver taget alvorligt, når man står med et problem..
    Hatten af for garngalleriet..
    Ta' turen til hende hvis du har råd og tid. Hun er meget flink, og så kan du prøve nogle andre karter og få en lille lekion. Husk også at ta' lidt af din eget uld med.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240
    Nu har jeg fundet en meget sød fåreavler som har doneret mig 2 sække lyst uld og 1 sæk gråt.. Så lige nu står jeg med en bog i den ene hånd og lækker fedtet uld i den anden.. jeg må jo læse mig til alt, ligsom jeg kommer frem til..
    Jeg har lige prøvet at karte en håndfuld (eller nærmest 4) og det ser ud til at det har været fordi det var karteflor at det blev sværtet.. for hvis jeg får klumset i det og bliver ved at karte for længe kommer problemet tilbage..
    Jeg er nu ved at undersøge om hvilken rok der vil være nem at lære at bruge, her tænker jeg nærmest på indstilling osv. så er der nogen der har et par vise ord vil de modtages med kyshånd..

    Jeg har svært ved at får den uld til at lade være med at lave unoder på karten, det er sørme da svært at få den skiftet fra den ene karte til den anden uden det går i puha-dyngen.. hvor længe tror i en lidt havtung tumpe har brug for at øve sig inden der bliver noget at spinde af..
    Hvor lang tid brugte i ???
    Marianne

  9. #9
    Vips_Amager Gæst
    held og lykke med kartningen. Jeg har selv lige investeret i en kartemaskine, da håndkarter ikke passer til mit temperament....
    En rok, der ofte anbefales til at starte på, er Ashford Traditional - er ofte til salg på dba.dk til 500-1000,-

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240
    Det er sådan en jeg har købt.. jeg gav 500 kr.. Jeg tror jeg bliver glad for den, den virker god..

    Jeg er heller ikke venner med håndkarten jeg kan ikke finde taget på at skifte fra under til over og tilbage.. Så mit julegave ønske nr 1 bliver også en tromle karte..
    Renser du ulden først inden du kommer den i maskinen eller falder skidt og møj fra selv??
    Marianne

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •