Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 3 af 3

Emner: Råuld fra Godtlands får

  1. #1
    hannemor Gæst

    Råuld fra Godtlands får

    Hej, kan i hjælpe mig ? jeg har fået 4 kilo af den skønneste råuld, lige fra fåret , og nu er mit problem hvordan vasker jeg det ? og hvad bagefter skal det hænges ud og tørre ude eller er det bedst indendørs, jeg skal bruge det til at filte med , kan man farve uld ? mit uld er fra grå får men jeg har mulighed for at få uld fra hvide får også .
    håber der er nogen der kan hjælpe mig, jeg vil nemlig gerne igang med ulden og filtenålen. vil gerne lære at karte uld , er det svært ? er der nogen der har erfaring med at farve sit uld med plantefarver og hvordan gør man ?
    uha det blev mange spørgsmål , nu vil jeg vente spændt på at høre fra jer.

    knus hannemor.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    04 Feb 2007
    Geografisk sted
    Lillehammer
    Indlæg
    23
    1. Jeg er tilhenger av å gjøre ting enklest mulig. Rens ulla for vegetabiliteter. Legg ulla i en vaskepose (sånn som brukes til fint undertøy i vaskemaskin) Senk posen i lunka vann. La det ligge der 10-15 min. uten vaskemidler hvis ulla ikke er for skitten. Legg posen med ull i vaskemaskinens sentrifuge og sentrifuger noen sekunder. Legg ulla utover tørkestativ, rist eller lignende til tørk. Snu den av og til.
    2. Råulla kan farges i kjemiske fargestoffer beregnet for ull - eller plantefarges. Grå ull kan også farges, men får litt andre farger.
    3. Hvis du skal karde mye ull, fåreslår jeg kardemaskin. Louet har kjempegode kardemaskiner som går knirkefritt i årevis. Jeg har hatt min i jevnlig bruk i 19 år nå, og har aldri hatt noen problemer med den.

    Håper dette var til litt hjelp Lykke til videre.

  3. #3
    Susanne Vendt Gæst
    Hej Hannemor

    Jeg har filtet lidt, og kun med råuld fra Godtlandsfår, det er så flot med så mange farve i.
    Jeg har fjernet de største korn, halm mv, og kartet det og filtet uden at vaske for at beholde lanolinen. Det var ikke det letteste at filte med, men det bliver meget sødt med de små løkker og krøller.
    God fornøjelse

    Min kilde er desværre løbet tør, så jeg er interesseret i råuld fra godtlandsfår, hvis der er nogen der ved, hvor jeg kan får det henne?

    Mvh Susanne Vendt

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •