Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 5 12345 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 49

Emner: Heste tømme / strikkelise

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Heste tømme / strikkelise

    I en vis alder har et hvert barn altid ville strikke en hestetømme.
    Fremgangs måden har gennem tiderne været den sammen, selv om redskabet har skiftet udseende.
    I gamle dage kunne det være en gennem hullet prop, som benyttedes, senere blev det dog en tom garntrisse.
    Vor tids børn ses derimod ofte at bruge en elegant udskåret og malet såkaldt ”strikkekone”, men garntrissen er dog bestandig i kurs.
    I den ene ende slås g hullet 4 eller 5 søm med lige stort mellemrum .
    Garnet trækkes gennem hullet, og opslagningen sker ved at løkken slås omkring hver søm.
    Derefter lægges garnet fra højre til venstre over 1 søm ad gangen, og den løkke, som sidder på sømmet, løftes ved hjælp af en stoppenål, eller kort strikkepind over garnet og sømmet, hvorved der dannes en ny maske.
    På den måde forsættes stadig rundt, og efterhånden som arbejdet vokser, skydes snoren ud gennem hullet på modsatte side af trissen.

    I må meget gerne lægge jeres "nye" strikkelise som de hedder i dag, efter dette indlæg, og skriv meget gerne hvis i ved hvornår den er fra , og hvordan i fik den, og hvilken navn i brugte den under som barn .
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 20.jpg (15,1 Kb, 23 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Ja en strikke lise har mange navne.... kom frem med jeres...
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet yrsa_ch

    Da jeg var barn, blev den også kaldt for en Strikke-Lise.
    Min onkel lavede en til mig, engang jeg var på besøg, hos dem, og jeg gik og kedede mig.Den blev lavet af en garntrisse som min moster havde liggende. Så fandt min moster noget garn, og en hæklenål, og hurtigt fik hun mig lært at lave "tømmer". Behøver jeg sige at jeg ikke kede mig mere den dag.

    Det er jo herligt at se at de er kommet frem igen. Fornylig så jeg i et ugeblad, at man kunne lave smykker (halskæder og armbånd) på Strikke-Lise, og da kom jeg til at tænke på den dag hos min moster og onkel.

    Hilsen Yrsa

    Mon nogen herinde har opskrifter på Dukker, Nisser eller andre ting man an lave af de tømmer vi får kreeret??
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet olivia

    her kommer mine to strikkeliser...

    jeg har også leget med sådan en på en træspole som barn...
    og havde faktisk helt gelmt denne funktion frem for I-cord...

    nu er de blevet lidt mere avancerede....
    og alligevel sidder jeg og strikker mine snore...på 2 pinde..
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 21.jpg (20,9 Kb, 35 visninger)
    • Filtype: jpg 22.jpg (29,0 Kb, 28 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Misja

    Her er min strikkelise fra jeg var barn, den rigtige lise og min "datters" strikkelise, svampen.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 23.jpg (5,0 Kb, 10 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Jasmine

    Hejsa, her er et billede af en sød strikkelise. På æsken stod der den også kaldes en "Punniken" (hollandsk?) og en "Strick-Barbel" (tysk?).
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 24.jpg (12,5 Kb, 3 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Jasmine - Hvordan bruges en punniken?-

    Jeg har fået en lille træ-dame der bruges til at strikke med som ser sådan her ud:




    Der følger en lille strikkepind med. Der er desværre ingen brugsanvisning med, og jeg har glemt hvordan man bruger den. Er der nogen der ved hvordan man bruger den? Jeg tror den kaldes en "Punniken" på hollandsk og en "Strick-Barbel" på tysk. Hvad hedder den på dansk?

    Mange tak for enhver hjælp!
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 1.jpg (1,6 Kb, 201 visninger)
    Sidst redigeret af hundeuld : 09-05-2010 kl. 23:40
    Venlig hilsen
    Rokken

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Hvor er den rigtig rigtig sød, og med den facon må den værer godt at holde på, glæder mig til at se hvad du får lavet...
    Og velkommen i blandt os...
    Venlig hilsen
    Rokken

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Jasmine

    Mange tak for jeres gode svar! En "strikkelise" -- ja, det ville jeg aldrig have gættet selv om jeg da godt kan genkende ordet igen. Tak!
    Venlig hilsen
    Rokken

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Dorthe - strikkelise

    Strikkelisen er et meget gammel redskab – er i hvert fald tilbage fra middelalderen (efter hvad jeg ved ?)
    Herunder ses den i brug med middelalder fest v Oslo husflid.
    Jeg selv har haft flere af slagsen – malede så de lignede en lille dukke.
    Man har haft dem lavet - på blot en garntrisse eller et hult stykke træ – med stifter i toppen.
    Herunder ses flere typer ( og der kommer måske flere billeder efterhånden som folk får deres egne fundet frem)
    Der er moderne typer i plast :

    er med alle finesser og detaljer der gør arbejdet super nemt – især også for de allermindste børn, der kan have svært ved at styre den ”almindelige gamle” type.
    I alt sin enkelthed går det ud på at, slå masker rundt om den lille stift – og derefter strikke maskerne – da de sidder lige så fint i rundkreds – dannes der den fineste lille ”pølse” tubestrik. Som trækkes ned gennem hullet i midten. Man kan fortsætte i det uendelige. Mine børns rekord er en ”garnnøgle” af tubestrik der nåede på en diameter på over 50 cm – men så var alle vore små garnrester også brugt op.
    Netop børn har været beskæftigede med denne syssel i tusindvis af timer – tilbage er den reelt ikke blevet brugt til så meget andet en hårbånd – buksesnore ( med en snor puttet i mindten af pølsen.

    I de seneste år er tubestrik også sneget sig ind hos smykkekunstnere – der strikker i tyndt smykketråd.


    En anden der også laver smykker med strikkelisen:
    http://www.reverompadesign.com/Smykker.htm

    Jeg selv har også brugt den til at lave taskehankene, til strikkede og hæklede tasker der blev filtede i vaskemaskinen. Og til smykkesnore af effektgarn, samt ”pølser” der er blevet brugt i nålefiltningsting. (ser om jeg kan finde et eksempel i gemmerne - og tage et billede)
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Sidst redigeret af hundeuld : 09-05-2010 kl. 23:42
    Venlig hilsen
    Rokken

Side 1 af 5 12345 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •