Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 5 af 5

Emner: Spørgsmål om nederdele

  1. #1
    lilleluna Gæst

    Spørgsmål om nederdele

    Der er en ting jeg har gået og undret mig over i lang tid nu, men som jeg da håber at nogle af I kloge hoveder herinde kan svare mig på.

    På en rundskåret nederdel er den nederste kant buet. Men da jeg ikke rigtig kan forstå hvordan man skal afslutte de buede kanter, har jeg undret mig over om det er "forkert", hvis man syede en nederdel af et meget langt rektangulært stykke stof? Syede det sammen på de korteste sider og så en elastik til maven, så blev kanten jo lige.
    Har kigget lidt på mine købe nederdele og synes at de alle er mere eller mindre buede forneden.

    Måske et dumt spørgsmål, men jeg forstår simpelthen ikke hvad forkellen er. Håber der er nogen der kan hjælpe:)

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    13 May 2008
    Geografisk sted
    Hårby, Skanderborg
    Indlæg
    39
    Hej Lilleluna.
    Selvfølgelig kan du lave en nederdel på den måde du beskriver,men hvis du skal have en vis vidde forneden, bliver nederdelen ofte "klumpet" i linningen, det kan derfor være en fordel at lave nederdelen med små læg i stedet for. Jeg håber at du kunne bruge dette svar til noget

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Det er rigtigt, at en rundskåren nederdel har mere vidde forneden, og derfor tit "falder" bedre end en nederdel syet på den måde, du beskriver. Men du kan også sy en i "kiler", f.eks. 4, 6 eller 8 stk., hvor vidden forneden er lidt bredere end foroven, så vil den være lidt lettere at lægge pænt op.
    Jeg har endda set en nederdel syet i slips, masser af slips, hvor de var syet sammen i siderne og så var man stoppet dér, hvor slipset spidser til, så den nederste kant på nederdelen ligesom blev takker. Den var rigtig flot, men jeg kan ikke lige finde et billede.

  4. #4
    jannie Gæst
    [quote=lilleluna;127207]Der er en ting jeg har gået og undret mig over i lang tid nu, men som jeg da håber at nogle af I kloge hoveder herinde kan svare mig på.



    Ikke fordi jeg er et klogt hoved men kan da prøve at fortælle dig hvorfor dine købte nederdele også virker buede Når man fremstiller et nederdelsmønster tegner man først den nederste kant lige hvor efter man i sidesømmene går 4 cm og og laver en pæn bue Det gøres for at den ikke skal drybbe i siderne En rundskåret nederdel lavet som en sol laves for at den skal sidde pænt til i livet og have vidden forneden Den med elastik i livet gør at der er den samme mængde stof foróven og forneden og derfor får den en helt anden facon. Kanten forneden på en rundskåren nederdel er ikke sværere som sådan at lægge op end de andre Der er bare længere rundt Håber du kan bruge svaret

  5. #5
    lilleluna Gæst
    Så der er egentlig bare forskel på formen? *prøver at forstille mig formen*...kan man sige at en rundskåret nederdel er mere A formet, hvor den anden måske bliver klokkeformet?

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •