Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: Hundeuld - Friserslag

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Hundeuld - Friserslag

    I "gamledage " 1950-60 så kunne man under ingen omstændighed lever uden friser slag, når man redte hår, ak og ve om der kom hår på tøjet. grunden var nok også mange havde skæl i håret, man vaskede jo ikke hår hver dag, 1 gang om ugen var da nok Jeg fik mit første friser slag i 1955 7 år gammel, og det var, hold jer helt fast af plastik, og det kom helt over fra Amerika, og det var lyserødt.
    Det findes ikke mere, der var et silke bånd som bindebånd, og efter nogle år blev plastiket stift, og båndet gik fra, det blev forsøgt med at sy det på igen, men plastik den gang var ikke så bøjelig.
    Så det blev mit friser slags endelig
    Jeg mindes ikke jeg fik flere
    Billed 1:
    friserslag fra før verden gik af lave
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 15.jpg (10,0 Kb, 14 visninger)
    Sidst redigeret af hundeuld : 04-07-2010 kl. 09:21
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet tut

    Åh ja Åh ja, sådan et havde jeg også, men mit var lavet af et håndklæde, der var gået i stykker, så af det syede min mor et friser slag til mig.
    Og jeg kan fortælle jer, det blev brugt af mine søskende også, når jeg ikke så det, men fandt jeg ud af det, sikke en slås kamp der kunne blive.
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet nicoline

    Nej, nej. nej Bente....'

    Det du viser blev i min ungdom ikke brugt som friserslag. Der var en meget fin krave, der var meget moderne dengang på en mørk kjole.

    I min skoletid under og lige efter krigen syede vi friserslag til håndgerning. Jeg kan huske at mit var rødternet og der var broderet fine korsstingsbroderier foran. Desværre eksisterer det ikke mere, jeg aner ikke, hvor det er blevet af.

    Vi skulle også sy en klemmepose...
    Den var også af ternet stof.
    Det bestod af et lille forklæde, der var dobbelt. I det øverste lag var der klippet 2 buer ned i siderne til lommer. Buerne skulle vi kante med en anden slags stof. Der var applikation (på min pose en broderet gul giraf med sorte pletter) Det var altsammen håndlavet, hvor kanten blev bukket ind på giraffen, der derefter med småbitte sting blev syet på klemmeposen.
    Og tænk engang... på bagsiden af posen blev der klippet et hul, hvor vi lærte at sætte en lap fint på også med bittesmå sting. Først blev hullet blev gjort pænt firkantet og kanten bukket ind. Lappen blev lagt bagpå også med kanterne bukket ind og syet på i hånden...........
    Jo tak.... senere har vi gjort det på maskine. Man reparerede jo dengang. Det var før smidvæk-tiden.

    Mange piger fik dengang DRÆBT al lyst til håndarbejde af en emsig håndarbejdslærerinde, der ikke fandt de små sting små nok og der blev pillet op og pillet op. Intet var godt nok. Hvor var de dumme.
    Jeg fik ikke nogen særlig god karakter i håndarbejde, men overraskede dog min lærerinde ved at have syet en nederdel på maskine hjemme på min mors maskine. Den var syet sammen af lapper af alle mulige farver og kvaliteter stof. Jeg brugte den i skole.

    Hvis sådan en lærerinde bare havde rost pigerne en smule og ladet dem gøre noget færdigt så de kunne se at det blev til noget, de kunne bruge, så.... måske var lysten derved født til at lave håndarbejde og resultatet blev bedre næste gang. Men måske hang det også sammen med knapheden på materialer - Det stykke stof vi fik til at lave klemmepose og frisereslag af skulle holde et helt skoleår.

    Kærlig hilsen
    Nicoline
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet UllaP

    Jeg har stadig sådan et klemmeforklæde. De er ganske praktiske.
    Min mor syede det for 20-30 år siden - og det fungerer upåklageligt endnu. http://www.rokken.dk/phpBB2/images/s...ForaarWink.gif
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet nicoline

    Jamen Ulla....
    For 30 år siden, da var jeg jo 42 og forlængst ude af skolen....
    Hehe...
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 20:15
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Gad vide om der er nogen der har friser slag liggende, det kunne være sjovt at se dem.
    Jamen Nicoline en rar oplysning omkring " kraven " men jeg har set dem brugt som friserslag, det har nok været genbrug..
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #7
    lillebi Gæst
    Jeg har ikke et friser slag liggende,er ikke lige fra den årgang( og nej ,jeg er ikke fræk denne gang )
    Men jeg kommer jo ret ofte ud hos kvinder der er oppe i 90'erne og de kan bestemt ikke redes uden et sådan slag og jeg syntes det er helt skønt at disse kvinder holder fast ved disse ting
    Alt for ofte går de gamle ting i glemmebogen , fordi den moderne verden ikke mener at der er brug for det, men det er så dejligt at se og opleve ting fra en tidsalder hvor der skulle holdes på formerne

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Hør strikkesinen er varmen gået dig til hoved
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •