Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 8 af 10 FørsteFørste ... 45678910 SidsteSidste
Viser resultater 71 til 80 af 98

Emner: Hvad jeg lavede i håndgerning i min skoletid

  1. #71
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Tillykke, må vi få at vide hvornår din bog udkommer
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #72
    Tilmeldingsdato
    28 Apr 2008
    Geografisk sted
    Boeslunde
    Indlæg
    24

    Håndarbejdslærer!?

    1.- 3kl. syede vi bogmærker, gulvklude til puder og andre små nemme ting.
    4. kl. var det gymnastikposer.
    5. kl. begyndte vi at strikke luffer og hold da op hvor det var træls!
    6.-7. kl syede vi forklæder og natkjoler med tilhørende "kåbe".
    8. kl. syede vi kjoler.
    9. kl. ulden nederdel med foer og en ternet skjorte!

    Hele min skoletid var jeg altid den der var langsom til det hele i håndarbejde! Alle de andre nåede altid en masse andre sjove ting efter de faste opgaver såsom bamser, pynt og lign.
    Til eksamen i 9. kl. sad jeg også som den sidste til tiden udløb, men jeg fik den højeste karakter!
    For det arbejde jeg havde lavet var i orden "perfekt" så gjorde det ikke så meget jeg ikke nåede at blive færdig i modsætning til mine "veninder".

    Måske det var med til at gøre mig til håndarbejds lærer? Jeg har nu aldrig brugt udannelsen, desværre, p.g.af sygdom, men den bruges så nu til mulige kreative formål!

    Diana

  3. #73
    Tilmeldingsdato
    16 Aug 2008
    Geografisk sted
    Sydjylland, christiansfeld 6070
    Indlæg
    389
    Vi havde kun håndkunst i et år da jeg gik folkeskolen.
    Jeg kan huske vi skulle starte med at strikke en terning. Jeg tror vi startede med 15 masker men for mit vedkommende var det meget forskellig fra pind til pind hvor mange masker jeg havde enten var der for mange eller også var der for få.
    Da vi havde lavet terningen skulle vi brodere et omslag til vores højskolesangbøger (dem sang vi i hver morgen)
    Vi sluttede af med at få symaskine kørekort og det var noget drengene synes var sjovt. Jeg syede en (grim) t-shirt men den blev færdig og brugt et par gange
    Kig gerne forbi min blog

  4. #74
    Tilmeldingsdato
    19 Oct 2008
    Geografisk sted
    7120 Vejle øst
    Indlæg
    304
    tja mine håndarbejdstimer....vi havde det i 4. og 5. kl. startede med symaskinekørekort, så har vi måske lavet en pose men det kan jeg ikke helt huske. De ting jeg bedst kan huske var et bogmærke syet af cowboybuksestof, med kantbånd og broderede initialer, og så strikkede jeg en ederkop, med hæklede ben. Håndarbejde var et fag hvor vi bare hyggede lidt, men vi lærte ikke ret meget. Det meste har jeg lært af min mor eller lært mig selv. Jeg ved at min farmor havde det som mig, og lavede ting uden mønster og selv fandt på, men jeg kan desværre ikke rigtigt huske hende da hun døde da jeg var 4, men jeg har stadigvæk hendes gamle håndarbejdsbog.

    I dag kan jeg stort set alt med en hæklenår, og jeg jeg kan strikke de ting jeg gider....for der er det tålmodigheden det kniber med :)

    billeder af mine ting har jeg ikke, og forhåbentlig er de forlængst væk. hehe

  5. #75
    bisol Gæst
    Mit første håndarbejde var en vaskeklud, strikket i tern, 5 ret og 5 vrang, uden om blev der hæklet et picotkant, vaskekluden var lyserød med en lyseblå kant. Vrangmaskerne de voldte godt nok problemer i starten, men da min mor sagde: det kan du godt opgive, det lærer du aldrig, kom "krigergenet" op i mig, jeg skulle vise hende at det kunne jeg godt finde ud af, så jeg tog mit strikketøj og satte mig ind i den "fine" stue, en hel eftermiddag, men så kunne jeg også strikke og har gjort det siden.
    Det næste projekt var et bredt bånd i ternet bomuld, hvor vi broderede forskellige mønstre på, i den ene ende blev der syet en trense, båndet blev brugt når vi skulle sy og brodere, trensen blev sat rundt om en knop på bordets forside og så blev broderiet hæftet på.
    Der blev også strikket en del vanter og sokker.
    Syprojektet var ikke nogen succes, vi skulle sy en mellemting mellem en buseronne og et forklæde, kan ikke huske hvad den blev kaldt. Det var sådan en "tingest" uden ærmer , til at knappe i ryggen og med lommer forneden. Den blev syet efter samme mønster til os alle sammen og da jeg var en af de mindste, var det nederste af hullerne til ærmerne, helt nede under taljen, så den er aldrig blevet brugt. (spildt arbejde).
    Jeg kan også huske vi skulle brodere en lille mellemlægsserviet med nogle blomster på og forbogstavet i ens fornavn, da jeg er venstrehåndet havde jeg svært ved at få stingene til at ligge den vej lærerinden ville ha' det, så det gav en del ekstre arbejde,
    (læs: pille op) den var heller ikke særlig ren og pæn da jeg var færdig. Som elleveårig strikkede jeg min første trøje, den var gulerodsfarvet og strikket i forskudt rib og jeg var stolt som en "pave" da den var færdig.

  6. #76
    Tilmeldingsdato
    04 Dec 2008
    Geografisk sted
    8464 Galten
    Indlæg
    106
    Jeg kan ikke huske om vi havde håndarbejde i 1 eller 2 år, men det var i hvert fald omkring 4.-5. klasse.
    Jeg hadede det! Og jeg hadede især mine lærere Alice og Connie. (Jeg skal forskåne jer for de navne drengene gav dem).
    Jeg kan huske at vi skulle brodere et eller andet til jul som jeg aldrig blev færdig med.
    Vi lavede også en pude, som jeg lykkedes at få færdig, samt et forklæde som ligger i en skuffe i køkkenet. Det er så vind og skævt at I ville dø af grin hvis I så det... Lommen foran er pilskæv
    Noget af det sidste vi skulle, var at sy en larve. Da året var omme fik jeg en pose med vat, stof, nål og tråd med hjem af en hovedrystende lærer der tryglede mig om i det mindste at PRØVE at lave den færdig. Posen lå under min reol i et par år indtil jeg smed den ud.
    Faktisk var jeg så langsom at jeg kun fik lavet halvdelen af det mine klassekammerater lavede.
    Jeg fik dog mit symaskine-"kørekort" og tror jeg har det liggende et eller andet sted endnu.
    Idag kan jeg da godt være lidt træt af at jeg aldrig lærte det, men mine interesser lå mere på den anden side af gangen i formningslokalerne

  7. #77
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Faldt lige over det her link, hvis nogen skulle have lyst til at læse om håndarbejde i begyndelsen af det 1900 århundrede
    http://www.emu.dk/gsk/fag/hnd/tvaert...age/index.html
    Sidst redigeret af hundeuld : 15-09-2009 kl. 18:26
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  8. #78
    verdens bedste Gæst

    mit håndarbejde i skolen + mine pigers

    Håndarbejde i skolenvar jeg ret god til og kunne lide. noget at det første jeg synes jeg i skal se. Det første jer lavet var denne lange en , der var beregnet til at sætte sytøjet fast i den ene ende og i bordet med den anden( det er der hvist ingen der 8gør i dag )så syet jeg en lille ting til at have min mundseviet i .Det næste er et bogbind. prøv at se et årtal. vi strikkedet osse gymastik bukser og syet en dragt der til . skørt har jeg osse lavet , hvor mon mor stivet det i katroffelmel, så det rigtig struttedet.
    Mine 2 piger har lavet den lille løber + grydelapperne. Hvem der lavet hvad , kan jeg ikke huske. Men det kan de nok selv se. da de begge er her på rokken . vh verdens bedste
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  9. #79
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Herligt du har gemt det, og vi får lov til at se det
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #80
    Tilmeldingsdato
    04 Mar 2009
    Geografisk sted
    østjylland 8500
    Indlæg
    319

    åh, disse minder...

    Åh, hvor hyggeligt at læse, Hundeuld, mine minder er næsten som dine. Jeg tror dog også vi lavede et forklæde på et tidspunkt Jeg fik også altid skældud. Det var altid for ujævn strikket, eller ujævnt syet, der var altid noget i vejen. Hun var skrap Fru Kristensen. Jeg var ellers meget interesseret i de første år, havde lært at strikke sy og hækle af min mormor. Det fik de snart pillet af mig. så det endte med at jeg tog noget af håndarbejdet med hjem og lod min mor lave det. Og min mor var træt om aftenen og så blev der fejl i det hun lavede selvom hun var dygtig nok og havde været på fin husholdningsskole. Så der gik en del år før jeg tog det op igen,----og nu kan jeg slet ikke undvære det.
    De gamle skrappe håndgerningslærere har nok skræmt nogle væk dengang, ærgerligt nok.

Side 8 af 10 FørsteFørste ... 45678910 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •