Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 5 af 10 FørsteFørste 123456789 ... SidsteSidste
Viser resultater 41 til 50 af 98

Emner: Hvad jeg lavede i håndgerning i min skoletid

  1. #41
    lige overfor Gæst
    Jamen så må jeg nok gå til bekendelse .. jeg hader håndarbejde, det at skulle sy en knap i , syntes jeg er en sur pligt Meeen efter jeg er begyndt at lave varmestuestrik, så er det en ren fornøjelse, for det gør jeg nemlig frivilligt.

    Det hele startede derhjemme, vi var 12 børn, og der var altid noget der skulle syes eller repareres, og synål og mig jeg stak mig mere i fingerne end jeg fik syet, og da vi så kom i skole, ja, jeg sørgede for at gører mig upopulær, så jeg blev smidt udenfor., selvom der vankede en syngende lussing når jeg kom hjem, fordi jeg var blevet smidt udenfor, så heller det, end lave håndarbejde.

    Det underlige er så at jeg holder meget af håndarbejde andre har lavet

  2. #42
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Færøerne
    Indlæg
    285
    Att. Rokken. Sådan en hukommelse ville jeg gerne have.
    Jeg kan huske at vi lavede håndarbejde, men kan slet ikke placere det i klassetrinene.

    Dengang hadede jeg strikkepinde og brugte to år på en gul ulden undertrøje, som aldrig blev brugt.
    Jeg husker også, at jeg skulle strikke et par lyseblå handsker, de blev vist aldrig færdige.

    Underligt, fordi i dag kan jeg ikke sidde ned uden at have et strikketøj i hænderne.

    Jeg mener også, at det var så som så med pædagogikken dengang. Man skulle jo bare gøre, som der blev sagt.

    Som nogle af jer også siger, så hadede jeg håndarbejstimerne dengang, ligetil der kom en sød ung lærerinde. Hun gik igang med at lære os at hækle, og da blev interessen, for mit vedkommende, vakt, og siden dengang har mine hænder ikke havt et øjebliks ro. Ha Ha.
    de venligste hilsener fra
    hulda

  3. #43
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    4760 Kastrup Vordingborg
    Indlæg
    150
    Jeg kan huske fra jeg tror 2. klasse hvor vi skulle lære og strikke vores håndarbejdtslærerinde Fru Beck havde af bomuldsgarn lavet nogen fine garnnøgler af bomuldsgarn, hvor hun i midten havde lagt et stykke chokolade i staniol, og nøjjjj hvor vi strikkede.
    Da jeg var blevet lidt ældre kan jeg huske at vi skulle lære at hækle, jeg valgt naturligvis en vest af oldemor firkanter i blå, rød og hvid, jeg fik da ros for den det kan jeg huske. Et par år efter skulle vi lære at strikke strømper og de drillede kan jeg huske, og det har faktisk heller ikke den store interesse mere, men laver dog nogen når min datter finder ud af at hun vil have nogen i farver man ikke kan købe. jeg kan ikke huske hvilken klasse jeg lærte at sy, men jeg kan huske at det første jeg syede var et frote´slag til når man havde været i havbad, og det var virkeligt i 70ér farver.
    Hilsen Kvikkevik
    Alt det vi ikke kan,kan vi lære.

  4. #44
    bedsteutte Gæst
    Ja,det er bestemt ikke min håndarbejdslærerinde der er skyld i at jeg elsker håndarbejde i dag.Hun var en rigtig gammel hejre der kun kunne lide sig selv og så de store gårdmandsdøtre.Vi skulle først sy en pose til vores håndarbejde og så brodere på,efterfølgende skulle vi strikke vaskeklude,og de der vaskeklude var både ret og vrang i en pærevælling og med masker der løb deres vej helt uden grund synes jeg.Det er hvad jeg husker omkring det,og om jeg nogensinde blev færdig kan jeg ikke huske den dag i dag. Men siden har jeg lært mig selv at strikke og hækle og det gør jeg gerne hver dag for at det skal være en god dag,og jeg har fået styr på de der løbske masker.

  5. #45
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Var rundt på nettet i aftes, fandt denne broderipose
    De kaldte den Karens broderipose, og mente den var brugt til hygienebind i gamle dage, og det kan nok værer rigtig.
    men det er flot arbejde der er lagt i den..
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #46
    Tilmeldingsdato
    06 Feb 2007
    Geografisk sted
    7000 Fredericia
    Indlæg
    197
    Hej alle Rokkere.
    Jeg er født i 1953, og er opdraget hjemme hos min mormor.
    Hun kunne ikke strikke eller sy, men hendes søster, Johanne, hun kunne. Jeg har aldrig set så flotte duge som den moster Hanne broderede. Jeg har flere af dem. Fladsting og hvad det nu ellers var,
    I skolen fik jeg så håndgerning, og vi havde den sødeste lærerinde, hun hed Frk. Billund, og hun kun lære fra sig. Det første jeg syede var en håndarbejdspose, med forskellige mønstre på og fine bogstaver L.S., jeg har den endnu.
    Så skulle vi strikke et par vanter, det kunne jeg bare ikke finde ud af, men moster Hanne kunne hjælpe mig, så jeg sad en laaaaaaaaaang søndag, og strikkede på denne vante der skulle være færdig, på vejen hjem, taber jeg den, dog uden at opdage det, og gæt så hvilken balle jeg fik til næste håndarbejdstime????? Jo, jo. Nå, men på den igen, ud til moster Hanne, og så strikkede "vi" en ny.
    Min store interesse for Hækling, ja den kom senere. i 1973, lærte jeg mig selv at hækle, og har tit undret mig over at jeg er den eneste i min familie der hækler, så fortæller min mormor, som stadig levede dengang, ja men min mor hæklede, ja så må jeg jo være arveligt belastet, så at sige.
    Jeg elsker at hækle.
    Jeg har et større bibliotek af hæklebøger, hæklehæfter og masser af store ringbind med opskrifter.
    Jeg er glad for at jeg var så opmærksom i timerne i skolen, men der lærte vi ikke at hækle.
    Jeg skiftede skole, og Frk. Bølling skulle lære os at sy på symaskine, det lykkedes ikke for mig!!!!
    Så skulle vi sy en nederdel, med en masse sving i, og den skulle syes i hånden, åh du godeste jeg glememr det aldrig, men men men, jeg fik den færdig.
    Ja, det var så lidt om mine Håndgerningstimer i skolen.
    Mange knus fra
    Lene.

  7. #47
    strikketøsen Gæst
    Jeg er årgang 1958 og vores skole var meeeeget gammeldags og lå langt ude på landet. Der var en nærmest fast og ikke-omskiftelig lærerstab.

    Mit uheld var, at jeg ikke havde lært noget særligt om håndarbejde og mit næste uheld var, at vores lærerinde i "håndgerning", som det hed, også var vores lærerinde i Religionsundervisning. Hun hed Magna og var meget hellig og nærmest missionsk. Desværre var hun ligeledes af den mening, at vi piger burde have lært håndarbejde allerede (inden vi begyndte i skolen) og at hendes job nærmest blot var at "efterse" det vi lavede - ikke rent faktisk at undervise os. Derfor favoriserede hun pigerne fra de store gårdfamilier, som allerede havde lært en del inden skolen.

    Jeg HADEDE håndgerning af hele mit hjerte!

    Vi begyndte med den sædvanlige gulvklud, der skulle dekoreres med forskellige sting. Vi fortsatte med en karklud i retstrik og min blev lige så vind og skæv, som min indstilling til håndgerning - fyldt med store huller.
    Vi lavede også en gymnastikpose i grønne tern (akkurat ligesom den Laurine har vist billede af). Jeg har intet gemt af mit makværk. Jeg tror nok, at vi fortsatte med et forklæde, men på det tidspunkt var jeg stået af og simulerede håndarbejde det bedste jeg havde lært.

    Efter et par år (formentlig 4. og 5. kl.) skulle vi dele timerne ligeligt mellem håndgerning og sløjd. Jeg var lykkelig over at slippe for håndgerning. Desværre må nemesis have været på spil for alt hvad jeg husker af sløjdtimerne var at den mandlige lærer hele tiden holdt mit stykke træ op for klassen for at vise dem, hvordan man IKKE skulle høvle et brædt. Mit brædt var så bøjet til sidst at jeg opgav ævret.

    I mellemtiden lærte min mor mig at strikke og det blev jeg glad for, når det var på frivillig basis og her blev grundlaget lagt for glæden ved håndarbejde. Min far forærede mig et korsstingsbroderi julegave, da jeg var omkring 13 år - det viste sig at blive skelsættende. Han viste mig hvordan jeg skulle kaste om med tråde fra broderiet, så det ikke trevlede og han lærte mig at bruge et tællemønster. Det var et pudebetræk med en pige i krinolinekjole, som skubbede en barnevogn. Jeg elskede det broderi og så kom glæden ved håndarbejde helt af sig selv. Min mormor blev meget glad for en broderet kalender, jeg havde lavet og stolt over, at hendes glæde ved broderi var gået i arv.

    Så selvom hverken min mormor eller min mor lever i dag er det deres fortjeneste, at jeg holder så meget af at strikke og brodere - og det var min far der fangede interessen for broderi på det helt rigtige tidspunkt.

  8. #48
    Rodehoved Gæst
    Hehe confotoria – du er ikke den eneste der har fået skæld ud over det med hæklenålen. Det er mig komplet umuligt at holde ”rigtigt” på den og så få noget fornuftigt ud af det, så det er også på cykelstyrs-maner her i huset. Der var ikke noget der hed hækling i skolen, og jeg kan heller ikke huske, at vi har strikket . Men sykørekortet kan jeg dog huske. Bernina symaskiner, hvor vi først skulle sy uden tråd og i papir for at øve i at følge de streger, der var på papiret. Når vi så havde fattet det, kunne vi få tråd i. Når vi så havde fattet det, var det grydelapper. To cirkler af tyndt stof, pladevat imellem, sy de firkanter der skulle til og så skråbånd til sidst. De virkede ikke særlig godt, og kun en mor kunne elske dem, men de var der da.

    Rya kan jeg huske noget om – det var en hyggelig oplevelse i skolen, nok den eneste positive oplevelse med håndgerning. Faget var ekstremt kedeligt og noget, der bare skulle overstås. Nå ja, gulvkludene – dem kan jeg huske. Dem lavede vi også, og jeg fatter den dag i dag ikke, hvad vi skulle bruge dem til


    Mærkeligt egentlig, for stort set alt ud over syning på maskine har jeg lært mig selv. Jeg lærte en smule strik af min mor, det var ikke nogen succes. 20 masker, ret på alle pinde, lysegult garn og meget tynde pinde. Lyder nemt, men nogle steder var der 50 masker og andre steder kun 10, så det har set "spændende" ud. Jeg tror hun blev enig med sig selv om, at det ikke var noget jeg kunne finde ud af, så hun opgav. Alt hvad jeg kan har jeg derfor lært mig selv. Nå ja, hundeuld har lært mig sokker – takker ydmygst (også selv om jeg lukker tå på en anden måde *gg*)

    Har dog senere strikket alt muligt, bl.a. en lækker trøje med snoninger og hele balladen – den blev faktisk rigtig flot.

    Det er egentlig interessant, når jeg nu pløjer hele tråden igennem, at der på trods af så mange dårlige oplevelser, stadig er liv i håndarbejdsgnisten. Den er heldigvis ikke blevet helt kvalt, selv om man skulle tro, at det var formålet. Jeg tror måske, at *42* har fat i noget af det, det handler om. Frivillighed. Det er altid meget nemmere, når det er frivilligt – lidt ligesom den obligatoriske havregrød om vinteren


    Men det slår mig, at den bedste oplevelse var at se min farmor hækle. Altid havde hun gang i hæklenålen (som hun holdt ”rigtigt”), og jeg syntes dengang, at det var vildt fascinerende, for det var altid det samme hun lavede. Små firkanter, som hun syede sammen. Eller det må hun have gjort, jeg så det aldrig, men lige pludseligt lå der er flot mangefarvet slumretæppe til min far, eller et sengetæppe til hende selv. De små firkanter var en kilde til evig forundring, indtil jeg forleden trawlede download igennem for at se, om der var noget spændende. Og sørme; der var de jo: oldemorfirkanterne! Der skulle gå hen ved 30 år, før mysteriet blev løst, og endnu engang sender jeg min farmor en kærlig tanke for at vise mig, at håndarbejde ikke nødvendigvis er lig med dårlige oplevelser. Det er da fantastisk


    Vores fag blev også delt op, og jeg tror, jeg var den første til at vælge sløjd i stedet for håndgerning. Det var meget bedre, betydelig sjovere og væsentlig mere lærerigt. Vi arbejdede i både træ og metal, og det eneste jeg har gemt fra min skoletid er den lama, jeg lavede i mahogni – den er jeg stolt af på trods af, at halsen er skæv

  9. #49
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Rokken havde træf i Aarhus, og vi sluttede på kvinde museet .

    Der er et par billeder af håndarbejde i skolen...
    __________________
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #50
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Fredericia
    Indlæg
    34
    Nu sidder jeg lige og tænker tilbage til da jeg havde håndarbejdstimer tilbage i folkeskolen, og det første vi skulle lære i de første timer, var at tage form for "kørekort" i symaskine.

    Hvor vi fik udleveret nogle papir med mønstre på, hvor vi skulle gøre det på maskinen efter det mønstre på papir, - jeg kan huske at jeg var færdig med det efter en halv time, for det gik som smurt, hvor nogle af de andre piger fra klassen havde svært ved og brugte de to timer på det som vi havde. - Efter jeg var færdig med det, var jeg straks igang med at brodere en fødselsdagsgave til min mor.

    Jeg kan tydelig huske den dug jeg lavde til hende i fødselsdags gave, med alle de timer jeg brugte på dette i skolen, jeg nåede at blive færdig dagen før hendes fødselsdag.

    Jeg kan også huske at vi skulle lære at hækle og strikke. Men at hækle lærte jeg aldrig, men jeg har siden da fanget det med at strikke, og har sidan dengang strikket et halsterklæde til mig selv.

    Det med at hækle har jeg ladet min mor om, for det er hun en knag til.

    Men jeg husker også "hestesko" eller "hestetømme" hvad de hedder, som vi også skulle igennem, hvad med man kunne lave.
    Jeg husker også det med at væve, det har jeg også gjort meget i, da jeg gik i folkeskolen, jeg havde håndarbejde i valgfag i 2 år ca, indtil jeg hoppede ud af folkeskolen, men jeg forsatte med at have håndarbejde på efterskolen...

    Gafilen

Side 5 af 10 FørsteFørste 123456789 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •