Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 4 af 10 FørsteFørste 12345678 ... SidsteSidste
Viser resultater 31 til 40 af 98

Emner: Hvad jeg lavede i håndgerning i min skoletid

  1. #31
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet bagger

    Det var rædselsfuldt, jeg blev vist ikke færdig med andet en den nålepude, som var strikket og rullet sammen. Det med posen til ens håndarbejde, som blev syet på maskine og så skulle vi broderer på den, nej nej nej, der blev ikke broderer noget af betydning på min.

    Hvis min håndgerningslærer vidste at jeg er håndarbejdslærer i dag, ville hun roterer i sin grav.

    Hvad var egentlig problemet, jo hver år når vi havde været ved skolelægen, fik jeg brev med til øjenlægen, og når jeg kom der op, sagde han det var en dårlig vane jeg havde, og sådan gik det frem og tilbage indtil jeg gik i 7. kl, så var min mor træt af det rend og i stedet tog hun mig med til optikeren og forklarede situationen.
    Han tog en synsprøve, og sagde at det ikke havde noget med vaner at gøre, for jeg var meget nærsynet.
    I dag, er det begyndt at gå den anden vej, så når jeg skal strikke noget hvor jeg skal studerer strikning, så kommer brillerne op i panden._________________
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #32
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Elsebet

    Ih altså, hvor er det sjovt at læse jeres indlæg - og genkendeligt!

    Jeg syede også en pose med klap ned foran. Den var rødternet, og blev pyntet på samme vis som en gulvklud.
    Efterfølgende skulle vi lave et forklæde. Det var meget anderledes. Nemlig med GRØNNE tern. Det blev pyntet som tidligere tern + gulvklud.

    Jeg hadede . . . håndarbejde. Hver gang der skulle syes små sting endte det med at jeg måtte tage det med hjem for at gøre det færdigt.
    Læreren skulle bare lige vide!
    Derhjemme var der en der forbarmede sig over mig, nemllig min . . .
    far. I læste rigtigt. Hans mor var skrædder, og når tøjet skulle være færdigt til tiden måtte alle hjælpe, hvad enten man var pige eller dreng. Han var nu også ene dreng i kurven, imellem 3 piger. Oprindelig var de 4 piger og 2 drenge.

    Utoligt hvad livet senere bragte. Jeg blev bidt at flere former for håndarbejde, heriblandt at sy.
    Har vist gengældt min fars velvillighed, og har lagt mangen et par bukser op, eller syet en ny lynlås i.

    Nu har jeg så holdt en pause i syningen på 8-10 år, og er lige startet igen. Må indrømme at jeg helt havde glemt hvor hyggeligt det var - jeg nyder det i fulde drag igen.

    Har førhen strikket meget, men nu har armene desværre sagt nej. Hækling lærte jeg også mig selv - min mor kan brodere - jeg lærte hende det
    For øvrigt forsøgte jeg at lære hende at hækle frem og tilbage. Det blev til en trekantet oval cirkel - så opgav hun.

    Ellers har jeg kniplet lidt for 25 år siden. Har lavet meget papirklip - nu er det kun når jeg skal bruge et kort. Broderi på hørlærred i mange farvenuancer som Eva Rosenstands det store fuglebræt, eller en dåbsklokkestreng er det blevet til.

    Nu foretrækker jeg at sy og sidde ved computeren. Sidstnævnte havde jeg det også så svært med i slutningen af firserne at jeg havde opgivet dette medie. Senere tog jeg en kort edb-uddannelse!

    Man har et standpunkt til man tager et nyt?
    eller
    Man er ikke blevet mødt på rette niveau?
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 21:24
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #33
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Galleri

    Efter at have broderet de føromtalte gulvklude, kom vi også til de ternede gymnastikposer. Min var blå og der skulle sys broderimønstre på.
    Alt det var nærmest en leg for mig, for jeg var opdraget med at lave håndarbejde og havde haft tålmodige læremestre i både min mor, mormor og moster.
    Senere fik vi lov til at sy på maskine - der var nogle ting vi kunne vælge imellem bl.a. en kjole med paspolerede knaphuller. I guder, hvor blev mine knaphuller dog grimme. Det værste var at kjolerne skulle udstilles ved årsafslutningen. Hvor var jeg dog flov over mit misk-mask.

    Året efter syede vi stadig på maskine og fik en fri opgave - altså hvor vi selv kunne komme med ideer. Jeg valgte at sy kasketter. Det gik så til gengæld så forrygende, at jeg også syede kasketter i min fritid, for de blev et hit på skolen.
    Jeg brugte jernbanefløjl, tegnede felterne efter et strygejern (tror der gik 5 felter pr. kasket og tegnede skyggen efter kanten af en tallerken.
    Ærgerligt at jeg ikke gemte en eller to - de var faktisk søde.

    Så kreaviteten har aldrig fejlet noget
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 21:25
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #34
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet vhs

    är det bara jag som led,på sy lektionerna? hade tummen mitt nån stans.Kommer i håg i 4 klass skulle vi göra ludvigga vantar,de höll jag på med till 6 klass.Kan fortfarande inte sticka med fler än 2 stickor.I 8 klass sydde vi först ett baby örngott,som skulle broderas.Örngottet gick väl an,sen kom mardrömmen,försökte att fuska,tog hem det mor som broderade nallehuvud till mig.Kom till skolan,vad hände? så klart fröken såg att det inte var jag som hadde sytt,fick dra upp allt igen.Det första jag gjorde när jag sen fick ta hem det,var att kasta det i första papperskorg.Jag var helt förstörd,och grät mycket över att jag inte kunde sy.Min mormor tröstade mig med att hon kunde inte heller från hon var vuxen,detsamma blev det för mig,Intresset kom,först lärde jag mig att virka,det gick min ära förbi att min lilla syster kunde,så med lite jäkla annama så gick det.I dag är jag duktig med tunna garner,så pass attfolk står i kö för att beställa av mig.Vilket jag måste säga är bra för självkännslan
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #35
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet karina02

    Jeg kan osse huske mine håndgernings timer, vi syede gymnastikposer også med borter og initialer, vi syede ogsåforklæder og kapper som vi skulle bruge til husgerning. At strikke havde jeg lært af min mor inden jeg begyndte i skolen, og det skal jeg nu til at give videre til mit barnebarn på 7år hun har spurgt om ikke hun må lære at strikke, og selvfølgelig må hun det.
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #36
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Mariane

    Åh ja de håndgerningstimer - det var ikke det fag jeg elskede mest.
    Jeg syede også den obligatoriske rødternede pose, men det var en pose til vores håndarbejde, firkantet med klap - nærmest en kuvert og så skulle der broderes rækker med forskellige broderisting med rødt og blåt broderigarn.
    Så husker jeg også tv-sokken som jeg skulle strikke. Min var rød med blå snor og duske. De var egentlig meget søde.

    Det grimmeste vi skulle lave var en morgenkåbe i bomuld og der var to farver at vælge imellem, lyserød- eller lyseblåstribet med blomster. Den var syet med trekvartærmer og flæse i kanten + flæse forneden. I halsen var der syet en løbegang og trukket et silkebånd igennem - jeg glemmer den aldrig, den var gyselig

    Sjovt nok var jeg ikke mere end 15 da jeg syede mine egne kjoler (med min mors vejledning) og fik smag for syning. Jeg har igennem årene syet rigtig meget. De seneste par år må jeg dog indrømme at lysten til at sy ikke har været ret stor, nu er det mest strikkepindene og hæklenålen der trækker, men det kan da være det kommer igen.
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 21:26
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #37
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet laurine

    Her er så håndarbejdsposen til at opbevare det hele i fra 1920èrne
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 7.jpg (13,0 Kb, 15 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  8. #38
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Bemærkning Fundet på nettet

    Den blåternede tror jeg kaldes en sypose, det var en pigerne syede i håndgerning.
    Den hvide kunne jeg tro var én til tøjklemmer.
    Den grønternede synes jeg er meget spændende,
    jeg ved ikke hvad den har været brugt til, den er dobbelt, m/ åbning i den ene ende og strop foroven i den anden ende.
    I det grønternede bomuldsstof, er der isat naturfarvet hørlærred, hvilket der er broderet det fineste broderi på.
    Den er fuldstændig ens på begge sider, altså fin ens broderi på begge sider.
    Målene er: blåternet -- 24 x 31 cm. den hvide, når den er lukket -- 29 x 31 cm.
    den grønternede -- 32 x 44 cm.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

  9. #39
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Fandt lige det billed på nettet.

    De sidder der med deres flotte forklæder på, mon ikke de har selv syet dem..
    Der står på dette link
    http://www.emu.dk/gsk/fag/hnd/tvaert...age/index.html

    Håndarbejde for 100 år siden

    Håndarbejde blev indført som fag i folkeskolen i slutningen af 1880erne. Dengang var det kun pigerne, der havde faget, til gengæld i langt flere timer end i dag. Fagets nytteværdi var central, det var vigtigt at den kommende husmoder kunne strikke, sy og lappe for senere at kunne holde familiens tøj og tekstiler. Borgerskabets døtre skulle oplæres i broderi, så de kunne udsmykke deres udstyr. Her var det ikke den direkte nytteværdi, der var i fokus, men det hørte med til den tids dannelsesideal for unge kvinder at kunne brodere, - og så var de beskæftiget imens.

    tjaa hvad skulle de ellers lave
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #40
    Ulla P Gæst
    Strikket nålepude.
    Jeg kan huske, min mor havde en nålepude.Den var strikket i baner, der var foldet på midten på den lange led, og så blev enderne syet sammen.
    De blev strikket forskellige størrelser, så den korteste lå inderst og den længste yderst.
    Der var 3 eller 4 lag.
    Og i midten kunne fingerbøllet puttes ned.

    Jeg husker ikke, om det var strikket i uld eller bomuld, men den var i glade farver.

    Kan nogle herinde huske opskriften - for de skal jo passe, så lagene ligger fint uden hverken at stramme eller flane.

    Det er muligt, "man selv" kan regne sig frem - men dét kan mit lille hoved ikke finde ud af.

Side 4 af 10 FørsteFørste 12345678 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •