Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 3 af 10 FørsteFørste 1234567 ... SidsteSidste
Viser resultater 21 til 30 af 98

Emner: Hvad jeg lavede i håndgerning i min skoletid

  1. #21
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet vyrog

    Kan faktisk ikke huske ret meget af håndarbejdstimerne, selvom det nu er kort tid siden. 10 år vel.. Husker primært, at jeg kedede mig ekstremt.

    Sjovt nok, så er der flere ting, som I har lavet, som jeg også har fået lov til

    Vi startede med at hækle luftmasker og så kunne de sys på et lille stykke stof som et billede. Det blev faktisk enormt grimt og drengene brugte flere uger på det.

    Vi filtede bolde et par gange og også et enkelt billede. Heller ikke ligefrem kønt og forestil jer lige 20 børn med hver deres bold -stakkels lærer.

    Silketryk blev det vist også til.

    Ellers var der jo strikningen Vi skulle alle strikke en firkant på 20x20cm og så skulle det hele sys sammen til et tæppe. Jeg var vist den eneste som blev færdig og den var grøn og grim den firkant.

    Jeg husker, at jeg kiggede en del i bøgerne på reolen og fandt bøger med spændende ting. Desværre var der ikke tid til "dygtige elever", så jeg måtte selv læse mig til tingene -hvorefter bogen hurtigt røg på plads igen. Ca. 10 år gammel, så synes man gerne, at strikkeopskrifter er volapyk og kun for de indviede

    Vi tog også symaskinekørekort, hvilket bestod i at sy (uden tråd) på nogle papirskort og så lave mønstre

    Eneste rigtige projekt vi lavede, var et forklæde. Husker at læren havde en model med, som jeg prøvede. Så kunne vi i klassen jo bedømme om det var korrekt størrelse. Alle kommenterede at det var for kort og jeg var endda en af de laveste i klassen
    Har stadig forklædet hængende i køkkenet, har intet billede, men det er klippet af eet stykke stof og med 2 løbegange til snoren og så er det blåternet
    Havde håndarbejde i 4.-5. klasse.

    Syede en masse på fritidshjemmet til gengæld
    I starten var det mest ponpon-dyr og filtdyr. Stedet havde en bunke af skabeloner til flade filtdyr. Husker skideballe for at glemme sømrum, da jeg skulle lave en æske -æsker, som min mor har endnu- og for at klippe ting ud midt på stoffet Det der med at spare kom først senere

    Rog
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 21:21
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #22
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet ellis

    Ja mine minner fra håndarbeidstimene er dårlige...
    Jeg HATET håndarbeide.
    Vi skulle strikke dukkeklær, alle de andre var ferdige med genser, lue og skjerf før jeg fikk ferdig min forferdelige dukkegenser...
    De andre hadde vrangbord, mønster, strikket rett og vrang, flotte ting..
    Min var strikket kun i rettmasker, ett forstykke og ett bakstykke sydd sammen i sidene... Fasongen vil jeg helst ikke huske...
    Og slik var det hele veien, helt til vi i 7. klasse skulle lage havresekker og dekorere dem etter eget ønske...
    Da slo jeg til med en havresekk med applikasjon av en bikinikledd dame på stranden.. Det ble en suksess, og såvidt jeg husker min eneste fjær i hatten når det gjaldt håndarbeide i skolen...
    Jeg må bemerke at jeg elsket tegning og maling... Det var mine fag..
    Til tross for at min mor var sydame ville jeg ikke lære å sy...
    Jeg lærte meg det selv når mine sønner var små... Jeg var da i midten av 20-årene...
    Da lærte jeg også å like å brodere og hekle...
    Strikking er noe jeg har begynt litt med de aller siste årene...
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #23
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet dorit

    Håndarbejde pyyyyyyyyyyyyyyha zzzzzzzzzz ikke noget for denne dame...nej jeg var lige ved at kede mig ihjel...det var slet ikke det värste mens vi stadiväk boede i Danmark...jeg husker ikke ret meget fra håndarbejdstimerne mer end at jeg fik lavet mig en gymnasikpose og strikked et eller andet smått det var hvist nok en kat vi skulle lave...men jeg tror at jeg kan huske ver en time med Birgitte Palner i formnings lokalet...der var en som fand min kreativitet...det var keramik og allt andet der kunne få et kreativt hjerte at banke...men ak ak så flytted vi til en lille skole laaaaaaaangt ud på böööööhlandet ...det var for mig som at flytte 100år tilbage i tiden Suuuuuuuuuk det förste år hade jeg slet ikke syslöjd...näääääääää denne dumme dansker skulle jo läre allt fra försteklasse nivå samtidigt som jeg skulle följe min egen klasse nivå...når jeg så endlig fik lov til håndgerning...så min lärerinde det som hendes opgave at läre mig det hele fra begyndelsen så når de andre syede forkläder og grydelapper til jule gaver...fik jeg en häkelnål stukked i hånden med et papir om hvordan man häklede en lap som siden skulle blive en kat med en häkled slöfe...selv om jeg hade fortalt hende gang på gang at jeg kunne både strikke, häkle, sy, brodere og spinde (som jeg lige hade lärt mig) ...og så kunde jeg osse väve...på opsat väv. Men hun ville ha bevis for det trode hun ikke på så hmmmmmmmm smed häkelnålen efter hende...så jeg blev sat til träslöjd, der jeg fik lov til det samme som de andre. og dybt skuffed blev jeg da vi skulle ha formning...Bild hedder det her...vi hade hver sin mappe med tykt papir og en lille äske olie farvekridt i...så sage läreinden eller senere lären at nu er det bild og alle to på automatik op deres mappe...efter 20minuter...jeg blev aldrig färdig og fik ofte hört at jeg i hvertfald ikke hade evne for det og fantasi...var vist ikke noget jeg var i besidelse af hmmmmm...jeg var meget när dumpet....både i bild og håndarbejde...det er sku et under at man kan sno noget sammen
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #24
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Misja

    Citat:
    En gymnastikpose i små køkkentern. Denne skulle så pyntes med forskellige broderi mønster, og bagefter skulle den så sys sammen i hånden med de fineste sting - trævlekanterne skulle gemmes, og dette måtte ikke kunne ses på ydersiden.


    Sådan en har jeg osgå lavet, vi brugte den til vores håndarbejde. Vi broderede navn på og fine mønstre, min var rødternet. Min søster der er 16 år ældre har også lavet en.
    Vi strikkede vanter og syede kjoler på symaskine
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #25
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Viktoria

    Det jeg kan huske jeg lavede af håndarbejde i skolen, var jeg strikkede strimler i ret i flere forskellige farver og så blev de syet sammen - de var i forskellige længder - bagpå kom der et stykke rødt filt.
    Det blev til en nålepude og min Mor har den endnu.

    Så syede jeg en pose - meget nær Laurines - men den var med klap ned foran. Men samme farve og samme farve jeg syede med - ja ja
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #26
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet stormb

    Jeg husker specielt en ting fra håndarbejdstimerne i skolen. I 5. eller 6. klasse skulle vi sy veste. Min var i sort fløjl, med kantebånd i ærmerne. Det skulle jo syes med små sting, og det var jeg ikke særlig god til. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg skulle pille op, men det var adskillige.
    Jeg kan ikke huske om vesten blev færdig, men jeg har i hvert fald aldrig brugt den, for jeg kunne ikke tåle synet af den til sidst.

    Heldigvis mistede jeg ikke lysten til håndarbejde, for jeg havde det som valgfrit fag i 8. klasse, og jeg har lavet masser af håndarbejde siden.
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #27
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Connie

    Jeg kan ikke huske om jeg havde håndarbejde i 1 eller 2 år men jeg kan godt huske nogen af de ting vi lavede. Vi broderede på en gulvklud med forskellige farver garn og mønstre som så blev syet sammen til en pude. Vi syede også en bold i 6 kanter i rødt og blå ternet stof. Endelig kan jeg huske vi lavede et forklæde med klap i noget tykt jeansagtig stof som vi skulle bruge i husgerning året efter. Jeg tror ikke jeg har nogen af tingene mere - kan huske min hundehvalp fik fat i puden så den røg ihvertfald ud.
    Venlig hilsen
    Rokken

  8. #28
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet bettevibsen

    Jeg er en af dem, der ELSKEDE håndarbejde, nok fordi at det var et fag, hvor jeg KUNNE vise de andre, at jeg kunne NOGET - jeg var nemlig en svag boglig elev til at starte med

    I håndarbejde startede vi med at sy en nålepude af tre cirkler, den ene klippede vi mønstre i a la gækkebrev, og den blev så syet øverst, så man kunne se næste lag igennem.

    Dernæst syede vi et filtdyr. Jeg syede en gul løve med gimpet manke i brun uldgarn. Den var så sød. Jeg kan huske, at jeg stolt viste den til faster Ragnhild, og dommen lød: Hva' er det for noget snullerværk(en ikke særlig godt hæftet tråd), det får du lavet om inden faster dør!

    Vi syede også gymnastikpose, rygsæk, forklæde, grydelapper og en pude i patchwork (log-cabi)

    Mærkelig nok kan jeg ikke mindes hverken strikning og hækling
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 21:22
    Venlig hilsen
    Rokken

  9. #29
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet kreativ53

    jeg var helt vild med håndarbejde. jeg lavede også den rødternet pose, som Laurine viser, ja og gulvkluden har jeg også lavet, hæklede grydelapper, som min mor var så stolt af, for de var jo ordentlig firkantede. Det havde min mormor jo lært mig allerede som 5-6 årig, at det skulle gøres ordentligt, for ellers fik jeg ikke mere garn til noget nyt. Vi lærte også at brodere de fineste rækker, af alt hvad man kunne lære inden for det. Især kan jeg huske en aflang blå smukt stykke lidt blankt stof, som blev kantet flot og hulsøm, og så en 6-7 rækker smukke sting i hver ende. Den var mega flot og den fik min mormor i julegave, hun kunne ikke sy, hverken i hånd eller på maskine, og min mor blev desværre så skufftet og ked af det. Det husker jeg tydeligt.
    Det største for os der i 6-7 klasse var, at hele klassen af piger, vi fik en tur til Århus til Sallings varehus, hvor vi fik en pris pr. meter vi måtte købe stof, tråd, lynlås og hvad vi ellers skulle bruge, til det vi havde bestemt hjemmefra, og vi selv havde lavet mønster til, med hjælp fra læren. DVS..vi skulle tegne en tegning af det vi gerne ville lave. Og jeg tegnede en kjole med kineserflib, med lynlås i nakken,og modellen det vi idag vel kalder prinsessefacon. Og jeg fik stor ros for kjolen af både lærere og familien, og jeg gik med den så længe, jeg kunne passe den.
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 21:23
    Venlig hilsen
    Rokken

  10. #30
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Blomsterfeen

    Mindes mine håndarbejdstimer med blandede følelser.

    Glædede mig enormt til, at lave forskellige ting, men da jeg allerede kunne brodere-sy-strikke og hækle, blev tingene jo hurtigt færdige og så troede jeg jo, at jeg måtte påbegynde noget nyt.

    Næ, nej, jeg skulle undervise de andre imens læreinden holdt møder

    Det samme gjorde sig gældende i den almindelige undervisning.
    Jeg blev sat ved siden af en dreng som var åndsvag - det hed det dengang - og så skulle jeg lære ham, at læse og regne.
    Om det lykkedes for mig, kan jeg ikke huske.

    Men det lyserøde til tændstikæsken - håndarbejdspose og gynmastikpose har jeg jo også lavet. Jeg fik allernådigst lov at strikke babystrømper i anden klasse.
    Hvad mere ??? Mellemlægsservietter med stjernetegn - busseronne - grydelapper - strømper og meget mere, blev det da til.
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 21:23
    Venlig hilsen
    Rokken

Side 3 af 10 FørsteFørste 1234567 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •