Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 10 FørsteFørste 123456 ... SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 98

Emner: Hvad jeg lavede i håndgerning i min skoletid

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Dorthe

    Ja - vi bliver præget i alle retninger - men se om vi ikke alle har taget "hånden arbejde" til os - på trods for nogen - der har haft negative oplevelser
    Hurra for vores glæde ved det kreative i dag !
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 21:18
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hanneda

    Jeg har da heldigvis gode minder. Vi startede med at strikke halstørklæder, der skulle være færdige til jul - til gaver. Kan stadig huske hvor spændt jeg var da min far skulle åbne den. Kan også huske at vi fik lov at strikke dukketøj, og 1 bluse til os selv. Hækling lærte vi også, og skolen købte stofrester i massevis og fik foræret gamle dynebetræk, som vi lavede i strimler og lavede måtter til gulvet af, de var meget popolære, og min søster har da lige lavet en ny til sit badeværelse. Vi skulle også sy ryatæpper 1 m x 1m til at hænge på væggen. Jeg tror faktisk ikke der blev sparet på vores udfoldelser kreativt, hverken i håndarbejde, sløjd, metalsløjd eller formning. Men vores skole havde også meget kreative lærere, bla. Vagn Ove Jorn. De fleste af de kreative lærere underviser stadig på aftenskole og er aktive kunstnere
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet kataja

    der var engang for 100 aar siden da jeg gik i skole syede vi sypose med forskellige borter desuden syede jeg en nat kjole med lang nederdel og langaermet bluse. den har maya ogsaa brugt. jeg syntes ikke at det var spor sjovt. foerst da jeg var ca 18 aar begyndte jeg at strikke en bluse til min storebror den var med snoninger og det var sjovt siden er det jo blevet til lidt af vaert
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 21:18
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet vtj

    Det jeg nok husker bedst var en "trøje" jeg syede, jeg havde set den i et Burda blad og den var bare så pæn, den var syet af et undergardin forstil jer det her tynde stof med blonder og mønstre på, der skulle også lidt overtalelse til at få lov til at sy den.

    Jeg kan også huske at jeg knyttede en klokkestreng i noget tov og et bælte, det var meget moderne dengang.

    Så skulle vi tage symaskinekørekort.

    Jeg har selvfølgelig også lave grydelapper som blev både vind og skæv.

    Men det har alligevel lagt en grobund for det at lave håndarbejde, jeg har strikket og hæklet et hav af grydelapper og flaconer i alle mulige størrelser.

    Jeg har strikket fingervanter med påfuglemønster på da jeg var 14 år, min farmor havde lavet sådan nogle i råhvide og dem var jeg bare vild med. Jeg kan endnu huske hvor meget bøvl jeg havde med det der påfuglemønster._________________
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Hanne

    Det første jeg kan huske fra skolens håndarbejdstimer, er at vi i lyserødt garn og retmasker skulle strikke et betræk til en husholdningsæske - skulle være til dukkeseng.
    Vi broderede også borter på en pose til gymnastiktøj på blåternet stof, og så var der vist noget med at sy en bikini i orange/hvidt stribet stof.
    Det værste var, da vi skulle strikke vanter. At holde styr på masker på alle de pinde var et mareridt.

    Men jeg lærte nok mest de grundlæggende ting hos min mormor, som var håndarbejdslærer i den lille landsbyskole i Ferslev.. og siden, da jeg gik til broderi hos en gammel dame (som tyggede skrå - ret ulækkert!) i Køge
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 21:19
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet prinssese maya

    og jeg laerere slet ikke saadan noget i skolen
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 21:19
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Laurine

    Nu sidder jeg jo og tænker tilbage, om jeg i det hele taget kan huske noget fra mine håndgerningstimer, og ja, der er da nogle småting, der sniger sig frem i lyset.
    Min første lærerinde, frk.Bang(Anne Bang)var en meget sirlig, lille dame, som ikke tålte nogen form for sjusk, hverken med nussede hænder eller arbejde. Så vidt jeg husker, var det første vi skulle lave, et bånd i røde køkkentern. Det blev frynset på alle siderne og broderet. Så skulle der laves en stor trense, som så skulle sættes i en skrue, under bordpladen, øverts på bordet. Båndet skulle så bruges til at sætte vores broderearbejde fast i, med knappenåle, så at der var godt hold på arbejdet. Så kunne det virkelige arbejde begynde, og det var en gymnastikpose, i samme stof og mønster.
    Billed 1:
    Initialerne på mit pigenavn, Inger Nielsen
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 12.jpg (18,5 Kb, 13 visninger)
    • Filtype: jpg 13.jpg (38,0 Kb, 17 visninger)
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 21:19
    Venlig hilsen
    Rokken

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Inge K

    Det første vi skulle lave, var en sypose til at opbevare håndarbejde i (billede). Den havde, sammen med alle de andres poser, en hylde i et skab og det var så duksens opgave at få alle delt ud, før timen begyndte. Vi strikkede grydelapper med en lang strop imellem, som kunne nå tværs over den stor suppegryde. Jeg måtte hjem og måle diameteren på gryden. Min mor fik dem i julegave og brugte dem i årevis Ellers er det mest lærerinden, jeg kan huske - et elskeligt menneske, som jeg holdt meget af.
    Mine færdigheder har jeg hovedsagelig lært af min mor og bedstemor, som begge havde den indstilling at man skulle bidrage med det, man var i stand til og kunne så til gengæld regne med den vejledning og hjælp, man havde behov. Der var ingen undskyldning for at springe over, men jeg husker det ikke som sure pligter. Der blev holdt øje med hvordan arbejdet skred frem, og vi sad aldrig med noget så længe at vi kørte sur i det.
    Venlig hilsen Inge

    Billed 1:
    Syposen
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 14.jpg (13,7 Kb, 18 visninger)
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 21:20
    Venlig hilsen
    Rokken

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    I mellem noget garn vi fik til varmestuen, lå der dette hylster fuld af strikke pinde, det er syet i skolen et sted, nogen der har gjort det i deres skole ?

    Billed 1:
    Broderet på den ene side
    Billed 2:
    Håndsyet foer
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet eg

    Jeg vil da gerne give et bidrag ang. hvordan mine håndarbejde timer startede.

    Da jeg var barn boede vi på Lolland - jeg startede i en lille skole i Døllefjelde med kun 2 klasser (inden man skulle på centralskole)

    1. Klasse gik om eftermiddagen og 2. Klasse gik om formiddagen. Vi havde 2 lærer, en kvinde (Frk. Jensen og en Hr.XX). Hun underviste i dansk, regning,gymnastik og han underviste i religion.

    Men for at komme tilbage til de første håndarbejdstimer. Vi skulle alle lave en nålepude - den blev strikket i et langt retstrikket stykke og bagefter skulle den så rulles sammen (ligesom en roulade). Jeg kan endnu huske at det var et ret kedeligt stykke arbejde - for jeg har strikket siden jeg var 4 år - så der var ingen udfordring i dette, men de fleste af mine klassekammerater kunne ikke strikke, så for dem var det en stor udfordring - pga. at jeg hurtig var færdig med opgaven - kunne jeg så få lov til at hjælpe de andre med deres - den gang skulle alle følges ad i timerne.
    Efter at vi havde lavet en nålepude - ja så skulle vi lære at sy. En gymnastikpose i små køkkentern. Denne skulle så pyntes med forskellige broderi mønster, og bagefter skulle den så sys sammen i hånden med de fineste sting - trævlekanterne skulle gemmes, og dette måtte ikke kunne ses på ydersiden.

    Hvad vi derefter så har lavet - det husker jeg ikke så nøjagtigt, sikkert noget hønsestrik olign.

    Desværre har jeg ikke et billede af de ting som, der blev lavet - de er gået tabt ved en flytning.

    Hilsen
    Eg
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 21:20
    Venlig hilsen
    Rokken

Side 2 af 10 FørsteFørste 123456 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •