Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 10 af 10 FørsteFørste ... 678910
Viser resultater 91 til 98 af 98

Emner: Hvad jeg lavede i håndgerning i min skoletid

  1. #91
    Tilmeldingsdato
    05 Apr 2012
    Geografisk sted
    Ebberup,FYN
    Indlæg
    141
    Jeg er en årgang 1954 og jeg kan takke min håndarbejdslærer Frøken Mark for alt det vi/jeg lærte. Ikke sikker på alle i klassen elskede de timer så meget som jeg.
    Jeg har stadig min gymnastik/håndarbejdspose liggende og deri ligger de første retstrikkede grydelapper med musetakker hæklet omkring. Dernæst de grydelapper hvor man startede med få masker - tog ud i hver side og fra midten tog ind igen. Også et par flerfarvede strikkede og et par hæklede.
    Posen var broderet med alle tænkelige pyntesømme og sammensyningerne var med skjult søm og alt syet i hånden.
    jeg mener vi startede med håndarbejde i 3. klasse. Det år er posen i hvert fald fra. Vi havde håndarbejde hvert år til 7.klasse. I realen var det et valgfag. Jeg tror vi lærte næsten alt, hvad man kunne få brug for inden for håndarbejde. Håndsyede knaphuller, hardangersyning, maskinsyning af tøj osv.
    Hvert år før sommerferien var der udstilling af de ting vi havde lavet i årets løb - pigernes håndarbejde og drengenes sløjd.
    I de større klasser havde vi næsten frit valg med hvad vi ville lave og jeg broderede en dug, som dog ikke nåede at blive færdig før skoleåret sluttede. Jeg havde den liggende i mange år før jeg fik færdigsyet kanten og jeg har brugt den meget i mine unge år. Har den stadig.
    Min gamle lærer er for længst væk, men da jeg skulle ind på sygeplejeskolen i sin tid, skulle man have underskrift fra vitterlighedsvidner, der kunne bekræfte at man havde en hæderlig og ulastelig vandel (tror jeg det hed). Min gamle lærer blev et af disse vidner.

  2. #92
    Tilmeldingsdato
    23 Jul 2012
    Geografisk sted
    København
    Indlæg
    136

    Puha

    Det er ikke de timer som jeg kigger tilbage på med glæde...nærmere mit største mareridt...
    Det første vi skulle lære var at strikke strømper....jeg nåede til hælen på den første og kom aldrig længere ( som nogen af jer ved, så kan jeg stadig ikke strikke strømper)....næste projekt var syning...på det tidspunkt var lange nederdele med indsat V i en anden farve det absolut hotteste...så selvfølgelig var det da det jeg skulle lave...men ak og ve...den lignede noget man skulle tro var løgn da jeg endelig blev færdig...ind imellem blev det vist også til lidt korsstingbroderi...men det har jeg lykkeligvis fortrængt

    Omvæltningen kom da jeg startede i gymnasiet og timerne var uendelig kedelige, der lærte jeg for alvor at strikke og siden har jeg faktisk udviklet mig til at være lidt af en håndarbejdsnørd, der kaster mig ud i det ene nye projekt efter det anden, og idag kan jeg både strikke, hækle, sy, brodere, quille, arbejde perlesyning og meget mere...mangler "næsten" kun at lære at kniple, men det gemmer jeg til jeg engang skal på pension...

  3. #93
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Det er så dejligt at læse om jeres oplevelser og Thildes mormor jeg husker meget af det du skrive både om udstillingen osv..

    Chou tror du ikke at det er din hjerne der driller dig med de strømper pga af lærerinden for når jeg ser alt det flotte du laver , ja jeg kan næsten ikke tror du ikke kan klare bare 1 par strømper
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #94
    Tilmeldingsdato
    07 Jan 2011
    Geografisk sted
    Kolding
    Indlæg
    36
    jeg glædede mig altid til håndgerning. Så skulle jeg nemlig strikke - altså hjælpe med at strikke - både mine klassekammerater og læren. Men det var de bedste timer jeg havde i hele min skoletid.
    10. klasse - der brugte drengene dansk timerne til at spille kort - pigerne strikkede - også vores lærer. Det skal lige siges at vi kun var 8 elever

  5. #95
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    I min skoletid, vel tilbage i ca. 72 vil jeg tro, syede vi på karkklude. Jeg ville absolut sy med blå og grønne farver, hvilket jeg fik at vide "at det kan man ikke, de passer ikke sammen" - men det gjorde jeg, og jeg er stadig glad for blå og grønne farver sammen.

    Vores barnebarn er lige blevet færdig med en gulvklud i børnehaven, så den måtte jeg lige hjælpe hende med at få syet noget stof bagpå, så det kunne blive til en pude.

    Jeg synes den er rigtig flot.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  6. #96
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Herligt at Sille går farmor i bederne

    Dem de rmed at gøre tingene færdig for børnen så de kan blive brugt er bare så godt.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  7. #97
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Faldt lige over dette gamle billed på nettet piger.jpg mindes mine håndarbejds lærerinde og hendes timer.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  8. #98
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Nogen der kan huske deres håndarbejdes timer ?
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Side 10 af 10 FørsteFørste ... 678910

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •