Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 10 12345 ... SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 98

Emner: Hvad jeg lavede i håndgerning i min skoletid

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Hvad jeg lavede i håndgerning i min skoletid

    Hundeuld:
    Håndgerning uha et fag jeg glæde mig til.

    I første klasse, skulle vi lære at slå masker op .
    med lysegrønt bomuldsgarn på pind 3, 30 masker
    den skulle være så stor, når man lagde det ene hjørne over,
    skulle den nå den anden hjørne.
    og det skulle blive til en vaskeklud.
    Lærerinden udlovede 25 øre til den der først blev færdig.
    jeg strikkede som om det galt livet, og jeg aflevere 3 uger efter en vaskeklud fyldt med huller og diverse.
    Men jeg blev først færdig, og frygtelig RIG

    Dernæst skulle vi strikke håndklæde også i lysegrønt garn.
    slå 50 masker op strik 5 riller ret, det gik jo nemt
    men uha nu skal man til at lære at lave mønster.
    5 ret 5 vrang og slut af med 5 ret, nå det gik.
    Men så skulle man jo om på den anden pind
    tungen lige i munden hvordan var det nu lige det var,
    når der var glat skulle man strikke ret,
    og når der var knuder så var det vrang.
    Åhhh nej, der glemte jeg der første 5 masker skulle være ret hele vejen op , så skulle vi lære at tage tilbage , ikke noget med at hyle det hele op nej ,hvor var det svært, men vi fik det da lært, selv om vi måtte ned i hjørnet af klassen ved håndvasken,
    for at skylle pindene nogen gange, de var helt svedige.


    Skole året gik den gang på Fanø fra 1 april til 31 marts
    da vi kom efter jul var mit håndklæde færdigt, hvad skulle jeg så lave resten af året ? Gode råd var dyre...
    Det blev til endnu et håndklæde ( bestemte læreinden ), og denne gang skulle det ikke være firkanter, nej, det skulle være trekanter, så hver anden pind var en ny mønster pind. DER FIK HUN MIG det tog til marts at få det håndklæde færdigt. Se billedet
    Men det blev færdigt, og det fik min tante og onkel næste jul i julegave.....

    _____

    2 klasse
    Nu skulle vi lære at sy - rød og hvid ternet stof .
    Det skulle blive til en forklæde sypose.
    Først lærte vi at træde en nål...det var den gang og er nu er det blevet svært at træde en nål igen
    Vi fik et langt stykke stof hver, så skulle der kastes over alle siderne, dvs. ned i hver eneste lille tern, så det ikke trevlede op, det blev kontroleret kan i tro.
    Dernæst skulle der broderes forskellige mønstre på den øverste 1/3 del,
    det tog lang tid.
    Da broderierne var færdig, skulle vi lave selve posen, det var med usynlige søm i HÅNDEN symaskine var ikke noget vi kendte til .
    Da det så var færdig, troede vi så var det det , næ næ
    nu skulle vi lære at hækle med rødt bomulds garn, for der skulle 3 bånd i den her sypose, en rundt om halsen og 2 i siderne, for den skulle jo bindes på som et forklæde, derfor var det brodere også indvendig i posen .
    Jeg havde faktisk den pose langt ind i mit voksen liv ,

    3 klasse:
    Nu skulle der syes gymnastik dragter, der bestod af en kjole med elastik i livet, og et par bukser, alt sammen i blåt bomulds stof.
    Vi skulle bruge gymnastikdragten i skolen men også dem af os der gik til gymastik i fritiden, skulle have sådan en, så vi var ens.
    Sy maskine hvad var det ? Nej, alt skulle syes i hånden efter der var kastet over det klippede stof ( lærerinden klippede dragterne, for det var dyrt stof ),
    fik vi lært alle de søm arter der er .
    Lært at lave kantbånd, ved at klippe på skrå, og lægge en kjole op uden stingene kunne ses på forsiden
    Men i skal ikke tro det var en plage, i hvert tilfælde ikke for mig,
    og jeg var mega stolt af den kjole, , og den var lavet sådan,
    at den posede ret meget rundt om os i starten,
    men sad faktisk ret godt på os i 7 klasse også.
    Sparsomlighed ? Vi var jo vestjyder

    4 klasse:
    Lige nu kan jeg ikke huske hvad vi lavede i den.

    5 Klasse:
    NU skulle vi sy pudevår.. med dyrt dyrt lærred, og det var hvidt, og vi fik at vide, at det skulle være lige så hvidt når vi var færdig med det, så alle mand ned i hjørnet i klasseværelset, og vaske hånder inden undervisning kunne gå i gang..
    Så skulle der tælles tråde, og jeg var så rasende så rasende, jeg kunne ikke tælle tråde, hver gang jeg troede jeg havde gjort det, og riet en tråd, så jeg kunne trække tråden ud , fik jeg en "ommer".
    Til sidst klagede jeg min nød til min mor, at den læreinde var en dum dame.... se se min mor var en klog kone, hun tog mig med til øjn læge, og så fik jeg briller, og fik mit pudevår broderi færdigt, og alt blev syet med hånden, også selve pudevåret med skjulte sømme.

    Fortælling følger skriver jeg så fint, men jeg kan sørma ikke huske hvad vi lavede, jeg er ved at tro vi ikke havde håndarbejde mere...
    den 9-11 2007 I nat kom jeg i tanke om hvad vi lavede

    6 klasse :
    Vi skulle lærer at strikke med 5 pinde, den stod på vanter og de blev strikket i uld, der kradsede som bare fa....
    Det tog sin tid, at få de pinde til at makke ret, men jeg mener jeg nåede 2 par..
    Så havde vi "fri" håndarbejde i resten af året, jeg broderede en jule dug til min mor, rød med hvidt broderi...


    Billed 1 :
    Broderi fra 5 klasse 10.jpg
    Billed 2:
    Her strikkes håndklæde nr 2 11.jpg
    Sidst redigeret af hundeuld : 07-10-2011 kl. 15:10
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Dorthe

    Nå. hvor sødt - nu ved vi også hvorfor du er så hurtig i dag - det ligger i blodet på dig !
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet confotoria

    skægt at tænke tilbage på hvordan det var i Skolen...
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Har i ikke lavet håndarbejde i skolen i 2 ?
    SKRIV SKRIV og fortæl om 50 år er jeres ting "gamle"
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet confotoria

    Kan desværre ikke huske ret meget fra den gang, men jeg kan dog huske at jeg skulle lære at knytte til vedhæng til nøglering og det var jeg meget begejstret for, og jeg synes også der er noget der foresvæver mig om at vi skulle hækle grydelapper, men da jeg holder lidt anderledes på en hæklenål blev min lærerinde ved med at herse med mig at jeg holdte forkert på den, men den dag idag holder jeg altså på den hæklenål på den måde jeg bedst kan lide, jeg holder på den ligesom at holde på cykelstyret hvis I forstår hvad jeg mener...
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet sidse38

    hej,
    Jeg kan huske at jeg kastede mig ud i at ville sy en lyserød kort natkjole med smock-syning.
    jeg havde aldrig før hverken klippet et mønster eller syet. Og som i nok kan tænke jer blev den aldrig nogen sinde færdig. Næææh jeg holder mig til strik og hækling.
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 21:17
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Dorthe

    Jeg har heller ikke så mange minder - der er lige nogle år mellem fx. Bente og confotia - og jeg selv - og opbygning af fag i skolen ændrede sig drastisk i den korte periode -
    Jeg havde ikke ret meget håndarbejde ( men til gengæld mere musik og formning ) - det jeg husker er, at jeg ville sy en anorak i fløjl -( havde jo syet et utal af "gymnastikposer" - som de andre startede med - der hjemme )- det fik jeg lov til -
    Det var rigtig spændende og jeg gik meget op i det - lige indtil jeg stolt havde den halvfærdig med hjem - så blev der ellers lige "læst og påskrevet" fra min kære moder ( hun var dameskrædder)
    hvad det var for noget sjusk - og om den håndarbejdslærer da overhovedet ikke havde lært - selv det mest simple
    Ja ... og anorakken - den blev aldrig færdig - gemte på den helt op i voksen alderen - på grund af stoffet - en dag blev den i "arrigskab" kylet ud. Det var mit "håndarbejde i skolen minde !
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 21:18
    Venlig hilsen
    Rokken

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet gydda

    Jeg tænker også tilbage på mine håndarbejds-timer med glæde, selvom jeg ikke kan huske ret mange af de "projekter" jeg lavede dengang.

    Jeg kan huske noget om, at vi den allerførste time skulle brodere med tykt garn på en gulvklud, der så kunne sys sammen med et bagstykke og blive en fin-fin sofapude, og det med strikketøjet kan jeg også huske: "Ind i stalden, hente hesten, ud af stalden igen" - ja, det var altså lærerens forsøg på at være lidt pædagogisk
    Jeg kan huske, at når vi skulle strikke eller hækle noget, der skulle have en bestemt størrelse, så traaaaak vi i det, for at få det til at se ud af lidt mere......men så snart der var hæftet ende, krøb det selvfølgelig sammen igen til en mystisk lille firkant.

    Jeg syede også en natkjole i ubleget lagenlærred med brunternet bærestykke og brune kantebånd (rigtigt gættet - det var i 70'erne).
    Og en masse hagesmækker til min mors dagplejebørn blev det også til. Jeg tror egentlig at det meste af det, vi syede, var i ubleget lagenlærred med skråbånd i varierende farver - men det var vel moden.

    Da jeg i 9. klasse havde håndarbejde som valgfrit fag, var vi lidt mere seriøse med hvad vi lavede. Det blev da bl.a. til et korststingsbroderi og et sæt cykeltasker.

    Til gengæld var formningstimerne ikke særlig inspirerende - jeg husker det mest som papmaché-sparegrise lavet på en ballon og perleplader, hvor vi lavede en masse 6-kantede ophæng til vinduerne.
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 21:17 Årsag: Fjernelse af smileys
    Venlig hilsen
    Rokken

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet avj

    mine minder går til bage til fru Larsen i Vindbyholdt forskole, det var i 2. kl. vi piger skulle strikke grydelapper i retstrikning, og så ville fru Larsen hækle musetakker, tror jeg det hed, om dem bagefter, jeg knoglede og da gimpen så det færdige resultat, holdt hun den op foran klassen og sagde: nej, den er da for grim til at få hæklet kant om. Jeg kan ikke huske om den fik hæklet kant, men den næste grydelap blev faktisk rigtig god og ca halv så stor. Og jeg husker stadig lige så tydeligt da hun stod med den op foran klassen.
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 21:18
    Venlig hilsen
    Rokken

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Hanne N J

    Mine minder fra håndarbejdstimerne er bestemt ikke gode. Jeg husker det som om min lærer altid skældte ud over de ting jeg lavede. Da jeg var omkring 10 år startede jeg i en klub , hvor der var en meget pædagogisk lærer. Det var der jeg blev grebet af at lave håndarbejde og vi lavede mange forskellige ting. Noget af det jeg husker er stoftryk, det lavede vi rigtig meget af, forklæder, grydelapper og buseronner, som var meget moderne dengang. Det nød jeg meget.
    Venlig hilsen
    Rokken

Side 1 af 10 12345 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •