Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
Er der ikke flere der kan huske deres håndarbejdstimer på godt og ondt...
Jo da, men vi startede altså ikke før i 3. eller 4. klasse med den slags.
Jeg havde store forventninger og glædede mig til at indtræde håndgerningsrummet.

Vi strikkede en blæksprutte. At strikke var ikke nyt for mig, for min mor havde for længst lært mig det. Det var bare sådan en firkant, vi strikkede og lukkede til med pladevat i og så flettede vi nogle lange arme af garnstumper og syede et par knapper i som øjne.

Vi tog symaskinekørekort. Det tog ca. 20 minutter og vi blev trukket ud undervisningen og ind til en hjælpelærer, to og to, for at tage det. Jeg var på dette tidspunkt mere end 9 år, for jeg kunne allerede sy på maskine der, og det lærte jeg som 9årig.

Vi syede en nålepude i filt. Den var firkantet, og ovenpå skulle vi sy to firkanter i mindre størelser og i andre farver. Jeg har den ikke mere, men lavede for nogle år siden en efter samme princip.

Vi skulle lære div. pyntesting, og det er faktisk det jeg tror, vi brugte mest tid på. Vi syede stykke efter stykke med tykt amagergarn ( det hed det nok ikke, det var nok meget billigere), og så frynsede vi enderne og kaldte det for bogmærker. - Jeg havde mange, de er dog smidt ud. Set i bagspejlet var det ikke noget, vi overhovedet kunne bruge til noget, og måske skulle der have været gjort nget mere ud af noget andet.

Vi syede også et penalhus, bare sådan en flad pose, hvor vi fik lov til at hamre en trykknap i. Det var stort!

Generelt kedede undervisningen mig, fordi jeg i forvejen havde lært det meste. ( Undtagen de der pyntesting, men hvor svært kunne det være?)
Jeg var i hvert fald dybt skuffet over vores håndgerningstimer, og bruger faktisk intet af det, jeg lærte dengang i dag.

Min mor har lært mig at strikke og hækle. Jeg har fået det ind med modermælken, men kun fordi jeg selv har ønsket det. Min søster har aldtig rigtig strikket, så vi er ikke blevet tvunget til det.
Før i tiden bad jeg altid min mor om hjælp. Nu kommer hun til mig, og det gør resten af familiens strikkehoveder også.
Jeg strikker oftest uden opskrift. Jeg har grundmønster til det meste, og stikker bare, så det passer ind i den form,
Det er kun 4 mdr. siden jeg havde en strikkebog i hånden for første gang.
Der fandt jeg ud af et par fif, jeg ikke kendte. Bl.a. hvordan man samler masker op til halskanten uden at lave huller. :-)