Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 5 af 5

Emner: Et spørgsmål om garn

  1. #1
    ElisabethW Gæst

    Spørgsmål Et spørgsmål om garn

    Hej alle I vidende rokkere!

    Håber I kan hjælpe. Det er sikkert et tumpe-spørgsmål, men jeg vil bare være sikker før jeg bruger penge. Har en strikkeopskrift på en kjole, som skal strikkes i noget garn, der er 74% bomuld og 26 % hør, pind 3,5. Men har nu set et et tilbud på noget andet garn, ca. 1/3 hør, 1/3 bomuld og 1/3 viscose, til pind 3. - Det er en del billigere og der er en fin farve, som jeg godt kunne tænke mig.
    Kan jeg strikke kjolen i det? - Altså gør det den store forskel om pindstr. er angivet til 3 eller 3,5? Jeg laver under alle omstændigheder en prøve først.

    ElisabethW

  2. #2
    Mosterkoster Gæst
    Jeg ville uden betænkeligheder kaste mig ud i projektet med det billigere garn.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    05 Jul 2007
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    170
    Citat Oprindeligt indsendt af ElisabethW Se meddelelser
    Hej alle I vidende rokkere!

    Håber I kan hjælpe. Det er sikkert et tumpe-spørgsmål, men jeg vil bare være sikker før jeg bruger penge. Har en strikkeopskrift på en kjole, som skal strikkes i noget garn, der er 74% bomuld og 26 % hør, pind 3,5. Men har nu set et et tilbud på noget andet garn, ca. 1/3 hør, 1/3 bomuld og 1/3 viscose, til pind 3. - Det er en del billigere og der er en fin farve, som jeg godt kunne tænke mig.
    Kan jeg strikke kjolen i det? - Altså gør det den store forskel om pindstr. er angivet til 3 eller 3,5? Jeg laver under alle omstændigheder en prøve først.

    ElisabethW
    Når du er så fornuftig at lave en prøve, kan det jo ikke gå helt galt, måske, du også sagtens kan strikke det garn du har set på p.3 ½, og derved opnå strikkefastheden.
    Jeg ville ikke betænke mig...
    God fornøjelse
    Agro

  4. #4
    strikketøsen Gæst
    ElisabethW,

    Jeg vil bare lige skrive, at det eneste jeg har læst fra Garnstudio bl.a. - men det var altså om 100% viscose - var, at det i sig selv (hvis man strikker en bluse kun i 100% viscose) var ret "tungt" på den måde, at man så skulle måle f.eks. ærmelængde m.v., mens det hængte - ikke når det lå fladt - fordi det ville strække sig og dermed blive for langt, hvis man ikke lige var opmærksom på garnets tyngde.

    Men men - det var når der kun var tale om viscose. Om der er noget stræk-evne, når der som her blot er tale om 1/3-del, men det kunne være værd lige at have i tankerne, når du måler, det du skal lave. Om ikke andet kan du jo prøve at måle, både når du holder det strikkede oppe og når det ligger fladt - et stykke før, det er færdigt og så se, om der er en forskel.

    Pyyy ha - det skulle bare lige være en lille bemærkning for at hjælpe dig.

  5. #5
    ElisabethW Gæst
    Tak for jeres svar

    Vil fluks bestille garn. Glæder mig til at lave kjolen. Der er da noget om at man gerne må have flere strikketøj'er i gang ad gangen ikk'?Har pt. en bluse, et par strømper og et halstørklæde (varmestuestrik) i gang.

    Og tak for tippet om det "tunge viscose", det vil jeg skrive mig bag øret - eller i hvert fald forsøge at huske.

    ElisabethW

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •