Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 7 FørsteFørste 123456 ... SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 68

Emner: Spelsauen forunderlige oplevelser

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Tak for din spændende historie, Spelsauen!

    Var du der på grund af arbejde eller på ferie? Hvor turde du dog tage på tur med en fremmed beduinmand. Tænk, hvis han havde solgt dig til hvid slavehandel eller sådan noget! Du var vist meget modig.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Hvor tog du så hen efter det arbejde....
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Ja hvor tog jeg så hen? Det her er et ophold på ca 3 år med frem og tilbage. Mit hjem ligger der jo endnu, men den uberørte ørken og natur er der ikke mere.

    Jeg havde jo opholdt mig en del i Kibbuz, før jeg kom til Sinai og der var en del Sydafrikanske kibuttz-nik, som jeg ofte havde store diskussioner med omkring apaithet systemet, ogjo i mit store idiologiske livssyn, mente jeg det var galt. Så 3 år blev afbrudt af 9 måneders "tommeltur" fra Kenya til Syd-Afrika. For som de rigtig nok sagde, jeg kunne ikke udtale mig om noget jeg ikke vidste om!

    Tro mig, det kunne jeg godt!

    Det er så igen en lang historie....
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg venter gerne på den...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Hej Strikkelene

    Ser dit spørgsmål.

    Mens du er i det, ser du det ikke som mod. Altså de grænse-over-skridende ting vi alle oplever, er ikke større eller mindre, end hvis du bor 14 km fra dit fødested eller nabo til dine forældre. Det er jeg fakisk overbevist om. For mig var det helt naturligt - vi var et rejsende folk (unge), formodenlig som de er i dag - under de forhold der er i dag. Det bedste jeg har lært fra den tid er: "Når en har noget, har vi alle noget. Du får - og du giver, men ikke nødvendigvis til de sammen"! Jeg var heller ikke den eeste der rejste alene. Nogen gange slog vi os sammen, andre gange havde vi ikke samme mål...

    Spelsauen
    varmestuestrikker

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Første gang jeg tog afsæt til Kenya, nåede jeg Telaviv`s lufthavn. Her var al udrejse lukket. Jeg havde ikke lige fået med mig at der var udbrudt krig på Cyperen. Så efter et noget ufrivilligt ophold i lufthavnen, vendte jeg tilbage til mit lille hjem "Grotten" og først nogle måneder senere, kom jeg afsted til Kenya.

    Inden vi landede i Nairobi, fik vi udleveret nogle papire vi skulle udfylde. Så gik vi igennem tolden - og jeg måtte finde et sted at overnatte. Jeg fik at vide der var et sted der hed City Park. Det var en campingplads midt i Nairobi, hvor safari-folket gjorde holdt, mens de fik orden på visum til, hvor de nu skulle hen?

    Jeg fandt frem til stedet, men nu var det bare rigtig mørkt. Et mørke der slet ikke lignede det jeg havde oplevet i Sinai. Jeg fandt en lille plet og lagde min sovepose ud på jorden og min bagage under hoved. Da jeg vågnede meget tidligt om morgen, synes jeg at jeg lå meget underligt og opdagede, at jeg lå helt oppe på siden. Alt omkring mig var vådt, kun en meget smal stribe ned langs soveposen, der hvor jeg havde ligget, var tørt. Jeg stod op og hængte min sovepose op på en snor der var spændt ud mellem et par træer. Der hang den, mens vandet simpelhen drev ud af dens fjerindhold. Hvad gør man så? Jeg tog bussen ind til centrum for, at få noget morgenmad. Og det kan jeg godt fortælle, morgenmad ved de små boder i Afrika - overgår selv en Hilton`s "international breakfest"!

    Da jeg havde spist morgenmad, havde jeg brugt min sidste doller - og ventede på at banken skulle åbne...
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Da banken åbnede gik jeg ind for at veksle alle mine israelske pund. Problemet var bare, at ingen ville veksle eller have israelsk valuta, så i realiteten stod jeg der uden penge. Jeg fik øje på et Elal-rejsebureau og gik derind. Jeg forklarede at jeg stod der med israelske pund, men ingen ville veksle dem - og til al held var der en af de ansatte der skulle til Israel samme dag. Så hun købte alle mine isrelske pund - og så var jeg ved muffen igen.

    Ganske fornøjet med mig selv, vendte jeg tilbage til CityPark - her opstod der et større rører, da man opdagede, at jeg var ejermand til den dryppende sovepose og efterladte rygsæk. Ingen ville hører tale om at jeg skulle sove ude, så der blev ryddet en plads i et af teltene. Hen på aften dukkede der en afrikaner op og spurgte mig om jeg var kommet med fly fra Israel dagen før? Jo, det var jeg da! Han fortalte så at jeg skulle passe på og se at komme væk fra Nairobi, da man rent faktisk ledte efter mig. For man havde opdaget, at jeg var kommet ind i landet uden penge, da israelske pund ikke var en gangbar valuta. Jeg forklarede så, at det havde jeg da ordnet! Det mente han så ikke gjorde sagen bedere. Så tidlig næste morgen, købte jeg en togbillet på 3 klasse og kørte ind i landet.

    Nede på stationen var der et mylder af mennesker med alverdens bagage og mange medbragte levende høns. Det varede ikke længe før jeg blev spurgt om, at holde så det ene og så det andet. Og sådan fandt jeg mig selv, stå med en flok høns i den ene hånd og en byldt af noget ubestemmeligt i den anden. Men endeligt kom vi da alle ind i toget. Det var et rent kaos af mennesker, bylter, bulede kufferter der var snørret sammen med reb og kaglende høns. Toget satte igang og min ufrivillige flugt fra Nairobi var igang. Det varede ikke længe før jeg skulle opdage hvilket privilegie det er at være hvid. Da konduktøren kom for at se billetter, mente han bestemt ikke, at jeg skulle sidde på 3ède klasse og viste mig hen til en kupe`, hvor der sad en dame med sine to børn. Her fik jeg ydermere en vinduesplads.

    Efter et stykke tid spurgte kvinden, om jeg ville se efter hendes børn da hun skulle på toilettet. Hun havde knapt forladt kupeen og man kunne se rædslen malet i de små barne ansigter - og de satte i et vræl. Nå men som tiden gik, løsnede stemningen sig i den lille kupe´og børnene blev mere modig og skulle hen og rører ved mig. Tilsidst sad jeg med to børn på skødet, da jeg pludselig mærker noget meget varmt på mine lår. Ak ja, det er ikke sådan når man skal tisse. Men lugten der følger med i 40 C varme er ubeskrivelig. Endnu engang blev jeg reddet af konduktøren, der denne gang viste han mig hen til en sovekupe´på 1´klasse. Her sad der tre kvinder, stilig klædt og velfriseret. Nu skal det siges. Afrikaneren har en fantastisk sans for humor - og da jeg trådte ind, brød de alle tre ud i latter. På dette tidspunkt har jeg formodenlig set ganske fortumlet ud - og rent ud sagt, stank af pis!!

    Senere da konduktøren kom og lavede sæderne om til køjer - ja, jeg tror aldrig jeg har været så taknemlig for, at kunne krybe ind under et tæppe og bare sove. Næste morgen blev jeg atter engang genstand for et latter udbrud. Det sidste jeg havde set inden jeg faldt i søvn, var disse meget velfriseret damer. Det første jeg så da jeg vågnede, var alt andet end velfriseret, men nu var det tre kvinder med små fletninger strittende i alle verdensretninger. Nå, men vi stod op og stemningen var livlig, mens de fik deres 1`klasse look tilbage med paryk og det hele. Selv havde jeg også fået rent tøj på - og pakket det liden velduftende tøj ned i en plastpose. Og sådan ankom jeg til bestemmelsesstedet.

    Ude på perronen, gentog sceneriet sig fra dagen før. Et mylder af mennesker, bylter og høns - og jeg måtte igen tage imod og holde så det ene og så det andet - noget de åbenbart synes det var sjovt at indrage mig i. Herfra tog jeg en bus ud til Lake Nakuru, et fantastisk syn. Søen var helt rød af flamingoer og elefanter og giraffer pryde landskabet. Efter denne oplevelse, vendte jeg tilbage til Nairobi - og hørte ikke mere til min noget illegale ankomst til Kenya.
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Hold da ferie ... du må have nerver af stål.. eller bare ung , det der turde jeg bestemt ikke, heller ikke i 1960-70 erne
    Hvad årstal er vi i ?
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    04 Feb 2008
    Geografisk sted
    Nord for Varde - 6880
    Indlæg
    136
    Det må jeg sige, det lyder som et meget spændende liv. Håber vi får lov at høre lidt mere. Jeg havde nok rendt skrigende væk hvis det var mig - godt jeg bor i lille fredelige Danmark
    Norby

    Medlem af Krea-vest

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Det her er i 70èrne - og ja jeg var ung og dumheden gik op i en højere enhed.

    Men jeg mødte jo også mennesker som ville mig det godt. F.eks den afrikaner der advarede mig, genkendte mig fra lufthavnen, da han arbejde der. Jeg blev også meget sjældent frastjålet noget og de gange jeg blev det, lod tyven altid halvdelen tilbage. På den måde endte jeg jo med at blive tak skyldig. Men ok, jeg rejste jo ikke konstant hovedeløs rundt. Men ganske ofte, når jeg sådan tænker tilbage..
    Spelsauen
    varmestuestrikker

Side 2 af 7 FørsteFørste 123456 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •