Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 11

Emner: Folkedans

  1. #1
    jytte molin Gæst

    Folkedans

    I ca. 1951 da jeg var 10 år gik min storebror og jeg til Folkedans, det var i

    Glostrup på kroen (kan ligefrem fornemme øllugten) og her er vi så

    fotograferet til en opvisning, det var rigtig sjovt og vi var stolte som 2 små

    paver da vi skulle til fotograf, for vi skulle gå op igennem hele byen og bare nu

    vi mødte nogen vi kendte så de kunne se os
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  2. #2
    vhs Gæst
    jag saknar min gammeldans och folkdans
    + att komma i min dräkt från Lunds härad
    vilket underbart kort.Är du samma ängel idag? som du ser ut på fotot

  3. #3
    jytte molin Gæst
    ja ja da det er jeg,

    dengang var jeg meeeeget rødhåret og idag helt hvidhåret (alderen)
    kan godt forstå du savner din folkedans, det var altså hyggeligt

  4. #4
    jane72 Gæst
    Jeg kommer også fra en familie hvor alle.. og jeg mener ALLE gik til folkedans... så jeg startede med den første dragt da jeg var ca. et års tid gammel ...

    Så fra jeg kunne gå og til jeg var 21 dansede jeg flere gange om ugen...

    Faktisk en sjov sport... man så aldrig nogle der var sure når de dansede... forpustede og pæonrøde i hovederne af anstrengelse ja, men ikke sure...

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jytte hvilken egnes dragt er det ??
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #6
    jytte molin Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    Jytte hvilken egnes dragt er det ??
    jeg ved ikke fra hvilken egn, men det var jo på sjælland så mon ikke det er en derovre fra

    og til bo nå nå du har også trådt dine dansesko indenfor folkedans

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg har da også danset folkedans i 7 år på Fanø og Ølgod ungdomsskole...og her på egnen er der mange der danser folkedans også unge..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Kalundborg NVSjælland
    Indlæg
    133
    Min lillesøster og jeg dansede som børn også folkedans, men desværre var drenge en stor mangelvare, så jeg skulle danse med min søster, og da jeg var den højeste af os, skulle jeg danse herre.

    Når vi nærmede os afslutning på sæsonen, skulle vi en eftermiddag mødes hos vores undervisere, og vælge dragter til opvisningen. De havde alle mulige dragter og tilbehør i alle størrelser både til voksne og børn.

    Inden opvisningen, øvede vi os på at danse i dragterne, især skoene kunne give problemer, mindes jeg. Jeg dansede i drengedragt.

    Selve opvisningen foregik i skoven, hvor alle, både deltagere og publikum, i løbet af dagen mødte op med madkurv, som senere blev spist under bøgetræerne, efter at diverse folkedanserhold havde vist hvad de kunne.

    Jeg husker, at dilletantholdet spillede skuespil, det jeg husker var "folk og røver i kardemommeby".

    Der var også diverse gymnastikopvisninger, som vist nok var det første der foregik.

    Senere på aftenen spillede spillemændene op til dans.

    Jeg kan stadig i dag fornemme den (for en 7 årig pige) fantastiske stemning, der var i skoven, og jeg kan stadig se røgen fra det brændene tårn i kademommeby.

    Forøvrigt har jeg aldrig fundet ud af at danse som dame.
    Ha' en god dag
    fra Anne

  9. #9
    lul1971 Gæst
    I ca 6. klasse var folkedans på skemaet på min skole. Vi var 13 piger og 5 drenge i klassen, så der var også mange piger der dansede som dreng. Jeg er sådan en lille s..., så jeg var heldig at få en af drengene (jeg kan nu ikke helt huske om man syntes det var held!)
    Vi skulle også opvise i folkedragt.

  10. #10
    jytte molin Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af avj Se meddelelser

    Når vi nærmede os afslutning på sæsonen, skulle vi en eftermiddag mødes hos vores undervisere, og vælge dragter til opvisningen. De havde alle mulige dragter og tilbehør i alle størrelser både til voksne og børn.

    Inden opvisningen, øvede vi os på at danse i dragterne, især skoene kunne give problemer, mindes jeg. Jeg dansede i drengedragt.

    Jeg kan stadig i dag fornemme den (for en 7 årig pige) fantastiske stemning, der var i skoven, og jeg kan stadig se røgen fra det brændene tårn i kademommeby.
    vi lejede også dragterne og jeg tror nok de var forskellige, som vi så kunne vælge, så hvilken egn man lige fik kan jeg ikke huske, tror nu heller ikke jeg gik så meget op i det dengang,

    men avj jeres har jo varet hele dagen lyder rigtig hyggeligt, det er rigtig når man sidder og skriver om det kan man næsten fornemme det hele,

    jeg husker der var kaffebord bagefter vores farmor/bedste som vi er vokset op hos sammen med vores far, hun skulle have kaffe og vi fik sodavand og rigtig købekage på kroen, uha en stor dag

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •